Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gazul natural, pe lista UE a carburantilor ecologici

Desi reteaua de statii de distributie a gazului natural comprimat (CNG) la nivel national abia acum se construieste, au existat deja mai multe pionierate ale operatorilor de transport – marfa si calatori – care au decis sa investeasca in tehnologia pe gaz natural nu doar din ratiuni ecologice, cat mai ales economice. Pe principiul „Oul sau gaina?“, pontentialii dezvoltatori de statii de alimentare pe gaz nu s-au mobilizat pana acum sa investeasca in aceasta directie, pe motiv ca nu au piata de desfacere, iar transportatorii au evitat sa se orienteze catre gazul natural, din lipsa de surse de alimentare. Presiunea pe reducerea poluarii la nivel global este insa mare, astfel ca tehnologiile de propulsie alternativa nu mai sunt un moft, ci devin obligativitate.

Dupa scandalul „Dieselgate“, in urma caruia Europa si-a dat seama de adevaratul nivel de poluare al autovehiculelor cu motoare conventionale (de 35 de ori mai mare decat limitele de noxe impuse de reglementari si asumate oficial de catre producatori), Organizatia Mondiala a Sanatatii si Agentia de Mediu a Uniunii Europene au analizat si confirmat rata foarte ridicata a mortalitatii generate de intoxicarea cu oxizi de azot si particule fine. In aceste conditii, Consiliul UE este hotarat sa implementeze masuri mai stricte in vederea reducerii emisiilor poluante si urgenteaza inlocuirea intr-o proportie cat mai mare a combustibililor fosili cu surse de energie ecologice.
O alta miza importanta este reducerea emisiilor de dioxid de carbon, pentru diminuarea efectului de sera asupra planetei. Regulamentele europene pe problematica de mediu vizeaza limitari atat pentru autoturisme, cat si pentru vehiculele comerciale. Astfel, pana in 2030, emisiile de CO2 ar trebui sa scada in medie cu 37,5% in cazul autoturismelor si cu 31% la utilitare. In 2025, autoturismele si vehiculele comerciale usoare vor trebui sa emita deja cu 15% mai putin CO2, in conditiile in care restul de 22,5% trebuie atins in intervalul 2025 si 2030.
„Consiliul UE a adoptat o strategie integrata de reducere a emisiilor de CO2, care vizeaza, pe de o parte, impunerea unor limite stricte pentru vehicule si, pe de alta parte, implementarea unor proceduri de testare performante“, a declarat Gratiela Leocadia Gavrilescu, vicepriministru si ministru al Mediului in Romania, in contextul in care tara noastra joaca un rol activ in promovarea politicilor ecologice, avand acum si presedintia Consiliului UE.

Gazul natural – o alternativa ecologica viabila
Cele mai populare la ora actuala sunt vehiculele electrice, mirajul transportului cu zero emisii in exploatare fiind imbratisat pe scara larga de clasa politica europeana. Tehnologia electrica este insa si cea mai scumpa si, cel mai problematic, cea mai restrictiva dintre toate, autonomia vehiculelor electrice fiind conditionata de pachetul de baterii necesar stocarii energiei.
Votul Parlamentului European (PE) din februarie a.c. cu privire la strategia de decarbonizare a Europei pana in 2020, cu perspective de prelungire pana in 2050, pozitioneaza gazul natural pe picior de egalitate cu celelalte tehnologii de propulsie ecologice, recunoscandu-i utilitatea alaturi de electric si hibrid, ultimele nefiind suficient de dezvoltate pentru a sustine obiectivele decarbonizarii intr-un termen atat de scurt. In plus, utilizarea energiei care nu provine din surse regenerabile este la fel de poluanta ca arderea motorinei in rezervoare, cu singura diferenta ca se schimba poluatorul (marile termocentrale in locul vehiculelor diesel). Cobaltul, spre exemplu, folosit la constructia bateriei, nu este un metal care sa poata fi exploatat pe scala larga. Apoi, ecologizarea bateriei la finalul de viata al acesteia reprezinta o alta provocare.
„In acest sens, principiul «Well-to-Wheel», sau «Life cycle analysis» a prevalat celui «Tank-to-Wheel», luandu-se in considerare performanta in ceea ce priveste atat reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, cat si sporirea eficientei energetice, pentru ca in evaluarea unei tehnologii sau a alteia trebuie avut in vedere intregul proces, de la producerea energiei pana la emisiile rezultate. Iar gazul natural reprezinta fara nicio indoiala solutia viabila a momentului“, a explicat Dumitru Becsenescu, presedintele Asociatiei Gazului Natural din Romania (NGVA Romania).
Foarte important, strategia de ecologizare a Europei nu se poate face in acelasi ritm si cu aceleasi rezultate de catre toate statele membre UE, din cauza nivelului diferit de dezvoltare economica. In acest sens, pentru Europa de Est va fi acceptat un ritm mai lent, cu restrictii si limite de decarbonizare mai permisive. Chiar si asa, tintele oficialilor de la Bruxelles sunt extrem de riguroase.

Poluarea vehiculelor diesel – prioritate absoluta
Un alt demers care nu poate fi trecut cu vederea este campania de descurajare a productiei de autovehicule diesel, cu sanctionarea constructorilor in acest sens. In aceste conditii, este de asteptat ca producatorii sa transfere cuantumul sanctiunilor in pretul autovehiculelor, ceea ce va face ca pretul lor sa devina din ce in ce mai neatractiv. De altfel, vanzarea de autovehicule diesel este in scadere abrupta la nivel european. Daca in 2017 s-au vandut cu 8% mai putine autoturisme si utilitare usoare decat in 2016, in 2018 dezinteresul fata de acest tip de vehicule s-a accentuat, vanzarile scazand cu 16% fata de anul precedent.
Pe segmentul vehiculelor comerciale grele, gazul natural va juca un rol cu atat mai important, atat in varianta CNG (gaz natural comprimat), cat mai ales LNG (gaz natural lichefiat), gratie disponibilitatii tehnologice si autonomiei de peste 1.500 km in cazul vehiculelor LNG.
„Daca nu vom intelege sa luam atitudine vom ajunge sa platim mult mai mult din pricina sanctiunilor care vor fi impuse exploatarii masinilor diesel, nu doar producerii lor. Deja sunt restrictii de acces in mai multe metropole europene si este foarte probabil ca acestea vor ajunge si in Romania in curand, in conditiile in care va trebui sa ne aliniem politicii de decarbonizare sustinute de UE. In plus, nevoia de a lua masuri urgente este data de nivelul de poluare ingrijorator de mare din tara noastra. Desi vanzarile de vehicule pe motorina au scazut la nivelul Uniunii in medie cu 16%, in Romania, scaderea a fost de doar 1%. Este clar ca va trebui facut ceva“, concluzioneaza Dumitru Becsenescu.

Articole similare

Ad