Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

20 de ani de succes

Solaris Bus & Coach a aniversat 20 de ani de activitate. Privind in urma cu satisfactie, constructorul polonez se mandreste cu dezvoltarea unei game complete de vehicule destinate transportului urban, ce include autobuze, troleibuze si tramvaie, precum si cu dezvoltarea si adaptarea tuturor tehnologiilor de propulsie diesel si alternative disponibile pe piata. Solaris a sarbatorit cei 20 de ani alaturi de clienti, angajati, dar si de jurnalistii presei de specialitate, care de-a lungul timpului i-au urmarit si prezentat evolutia. Pentru acestia din urma a fost organizat un eveniment special la Poznan, la sfarsitul lui mai, cu prilejul caruia a fost facuta retrospectiva activitatii companiei, a fost prezentata linia de productie si s-au putut testa mai multe modele de autobuze pe un circuit special.
 

Neoplan Polska, compania infiintata de Solange si Krzysztof Olsewski, producea in ianuarie 1996 primul autobuz polonez, in micutul orasel Bolechowo. Prima comanda pentru 72 de autobuze a venit doua luni mai tarziu pentru municipalitatea din Poznan si aceasta este considerata data de „nastere” oficiala a companiei care, in 2001, a fost redenumita Solaris Bus & Coach. In cei 20 de ani de activitate, producatorul s-a dezvoltat si a realizat un portofoliu impresionant de vehicule. Atentia s-a concentrat in special asupra transportului urban, pentru care sunt disponibile – pe langa autobuzele conventionale diesel – tot felul de solutii de propulsie alternativa, care sa raspunda dorintei municipalitatilor de a opera mijloace de transport ecologice si adaptate la infrastructura disponibila.
Nu mai putin de 14.000 de vehicule au fost produse pana in prezent, cel mai bun an fiind 2014, cu 1.380 de unitati vandute. 2015 a adus o usoara scadere a volumelor, pana la 1.279 de vehicule, insa s-a incheiat cu o cifra de afaceri record, de 403 milioane de euro.
Solaris are 2.500 de angajati si este prezent pe 30 de piete internationale. De altfel, aproximativ 80% din productia anuala merge la export. In Polonia, constructorul autohton este lider incontestabil, avand o cota de 47,5%. Anul trecut, aici au fost livrate 333 de autobuze. Principalele piete de export in 2015 au fost Republica Ceha, Germania, Letonia, Italia si Romania.
Ultima generatie a autobuzului urban Solaris Urbino este disponibila in varianta Euro 6 de la inceputul lui 2015, iar pana in prezent au fost vandute 456 de unitati in 75 de orase din noua tari.
Tot in 2015, in octombrie, a fost finalizata extinderea fabricii din Bolechowo, prin constructia unei noi hale de 7.000 m2. Separat, a fost construita si o cladire noua de birouri, ce acopera 5.000 m2.
La inceputul lui 2016, Solaris a facut prima livrare intr-o tara africana – Maroc – un Urbino 18 MetroStyle. La sfarsitul anului trecut, producatorul polonez a castigat o licitatie pentru 110 autobuze catre Israel, unde este prezent inca din 2012 si unde a livrat in ultimii trei ani aproape 200 de autobuze urbane si interurbane.
La inceputul lui 2016 a fost primita o comanda semnificativa pentru 60 de Urbino 12 diesel, patru Urbino 8,9 LE electrice si 12 Urbino hibride de la compania de transport public din Cracovia. In aprilie a.c. au intrat in operare trei Urbino 12 electrice in Hanovra, municipalitatea din acest oras avand deja in flota versiunea hibrida. Patru Solaris Trollino 18,75 MetroStyle au intrat recent in operare in Esslingen am Neckar, iar pentru Urbino 12 LE au fost primite comenzi de 29 de unitati.

Gama variata de autobuze cu propulsie alternativa
Dintre solutiile de propulsie alternativa, gazul natural comprimat se bucura in continuare de succes si tot pe acest segment s-au castigat numeroase licitatii. Astfel, 48 de autobuze articulate Urbino 18 CNG au fost livrate recent catre RATP Paris. La modelul CNG au fost aduse imbunatatiri fata de generatia precedenta, rezervoarele longitudinale pentru gaz avand acum capacitatea de 1.575 l. Conectorul pentru alimentare este amplasat acum pe partea dreapta, deasupra arcului rotii, acolo unde se gaseste busonul pentru motorina la autobuzele diesel.
Urbino 12 electric este propulsat de un motor electric central si motoare electrice pe rotile puntii spate. Energia electrica este stocata in baterii, capacitatea acestora variind de la 80 la 240 kWh (daca se doreste capacitate mare de stocare) sau de la 50 la 125 kWh (pentru putere mare). Sistemul de alimentare poate fi plug-in (cu cablu), prin pantograf sau prin inductie. Pana in prezent, Solaris a primit comenzi pentru 10 Urbino 12 electrice noi de la municipalitatile din Hanovra, Hamburg si Tampere. Acum se lucreaza si la modelul articulat Urbino 18 electric, echipat cu axa ZF AVE 130 si sistem de alimentare cu pantograf.
Un model recent intrat in portofoliul Solaris este autobuzul de 10,5 m. Solutia constructiva este aceeasi, partile din fata si din spate ale autobuzului sunt aceleasi, la fel si configuratia interioara, doar ampatamentul este mai scurt.
Versiunea hibrida Urbino 12 are un sistem serial, ce include un motor electric asincron BAE HDS 100, ce ofera o putere instantanee de 190 kW si continua de 120 kW, impreuna cu motorul diesel Cummins de 157 kW.
Nu mai putin de 1.332 de autobuze cu sistem de propulsie electric (inclusiv troleibuze si tramvaie) au iesit pana in prezent pe poarta fabricii de la Bolechowo.
La achizitia acestor vehicule clientii au primit fonduri europene pentru investitii, fie de la autoritatile guvernamentale, fie de la Uniunea Europeana. De precizat ca Solaris a participat la mai multe programe europene, cum ar fi ZeEus sau Emerald.

Primul Urbino, produs in 1996, disponibil pentru testare
Pentru a sarbatori cei 20 de ani de activitate, Solaris a organizat un eveniment international de presa la Poznan, la sfarsitul lui mai. Acesta a inclus, printre altele, o sesiune de teste cu autobuze Solaris de diferite configuratii – Urbino 12 CNG, Urbino hibrid prototip, Urbino 12 diesel si Urbino 18 diesel – carora li s-a alaturat si primul autobuz produs la Bolechowo in 1996.
Testul a inclus un circuit de trei statii: o proba de manevrare pe un traseu amenajat special, cu jaloane, statii etc., ce simulau operarea pe o ruta urbana, o proba de franare in linie dreapta pe carosabil ud de la 60 km/ora plus o succesiune de viraje, de asemenea, pe carosabil ud, la viteza de 40 km/ ora, precum si alte probe de manevrabilitate (coborarea unei pante si evitarea de obstacole plus franare sau conducerea in cerc, ambele in conditii de drum ud).
Primul Solaris Urbino a fost disponibil doar pe traseul ce simula operarea in conditii normale de exploatare. Singura modificare adusa autobuzului fusese montarea unui filtru de particule, pentru reducerea poluarii, in rest fiind mentinuta configuratia initiala. Si, desi putin mai lent decat modelele mai noi, Urbino nr. 1 a facut fata cu succes testului, primind aprecieri pozitive din partea tuturor ziaristilor prezenti.

Articole similare