Asociația Česmad Bohemia a organizat pe 27 februarie o conferință având ca temă camioanele electrice în flota transportatorilor cehi, în cadrul căreia ministrul Transporturilor a prezentat poziția guvernului privind electromobilitatea. Chiar zilele acestea ar urma să fie lansat un apel pentru realizarea infrastructurii de încărcare pentru camioane, în valoare de un miliard de coroane (o coroană cehă este echivalentă cu aproximativ 0,196 lei). Pe principalele rute ale rețelei TEN-T vor fi construite hub-uri de încărcare cu o capacitate de până la 3,6 MW, iar până în 2030 se dorește ca acestea să fie atât de multe în Cehia, încât transportatorii să își poată reîncărca vehiculele la fiecare 60 km pe arterele cheie de transport. În plus, guvernul pregătește asistență care le va permite transportatorilor să construiască stații de încărcare la propriile sedii.
Cu alte cuvinte, când vine vorba de electromobilitate, principalul rol al statutul este să sprijine crearea infrastructurii necesare, „și exact asta facem“.
În cadrul conferinței a avut loc și o discuție între producătorii și furnizorii de echipamente de transport și de infrastructură de încărcare, pe de o parte, și transportatori, pe de altă parte, în care aceștia din urmă și-au definit nevoile și așteptările și au împărtășit și prima lor experiență cu operarea camioanelor alimentate cu baterii. Toți participanții au fost de acord că un astfel de schimb de opinii este o condiție necesară pentru lansarea electromobilității. De aici a rezultat că o mare problemă cu vehiculele oferite în prezent, pe lângă limitările cunoscute – mai ales autonomia redusă – este lipsa lor de versatilitate, utilizarea fiind limitată pentru o anumită sarcină de transport. În ceea ce privește transportul internațional greu pe distanțe lungi nu numai că nu există acum soluții viabile, dar nici măcar nu se vede lumina de la capătul tunelului, sunt de părere transportatorii cehi.
O altă condiție necesară pentru dezvoltarea mobilității electrice este interesul clienților și dorința de a acoperi din costurile mai mari asociate ei, precum și de a contribui la logistica mai complicată și mai solicitantă care implică vehiculele cu baterii. Deocamdată, în ciuda investițiilor uriașe făcute de producătorii auto, a efortului de a reconcilia interesele transportatorilor și ale clienților și a încrederii în îndeplinirea promisiunilor guvernului privind infrastructura de încărcare, există convingerea că obiectivele stabilite de Pactul Verde pentru decarbonizarea transportului rutier de mărfuri trebuie să devină realiste și trebuie stabilite noi termene care să respecte posibilitățile tehnice și nevoile reale de transport ale societății.