În urmă cu un an, Railport și Portul Antwerp-Bruges au anunțat lansarea unui model operațional mai durabil și mai eficient pentru încărcătura cu vagon unic în zona portuară din Anvers. Începând cu 1 ianuarie a acestui an, toți plătitorii de transport de marfă au putut să îl utilizeze.
Pentru Railport și Portul Anvers-Bruges, obiectivul este de a îmbunătăți calitatea transportului feroviar. Viziunea feroviară elaborată în colaborare cu Infrabel conține o serie de măsuri care vor contribui la realizarea acestui obiectiv. Una dintre acestea este gruparea traficului de vagoane unice (Single Wagon Load) în zona portuară. Gruparea înseamnă că Railport organizează o „achiziție de grup” pentru transportul în interiorul portului, care este denumit primul/ultimul kilometru. În schimbul prețului stabilit, firmele participante pot cere ca vagoanele să fie preluate și duse la o stație de triaj sau să le fie livrate de la o stație de triaj.
După zece luni de grupare, plătitorii de transport de marfă participanți beneficiază acum de o calitate îmbunătățită a transportului feroviar în zona portuară. Pentru mulți dintre ei, prețul pentru această primă/ultimă milă este, de asemenea, mai mic decât cel pe care îl plăteau înainte.
Pentru terminale, gruparea simplifică foarte mult lucrurile – acestea au acum un singur punct de contact pentru tot transportul feroviar între terminal și triaj.
Transparența este următorul mare pas. Atât pentru clienți, cât și pentru companiile feroviare, este important să aibă o imagine de ansamblu mai bună asupra vagoanelor „lor”, atât în stația de triaj, cât și în timpul transportului în zona portuară. Se lucrează din greu pentru ca acest proiect de digitalizare să devină realitate.
Pentru a realiza acest lucru, este nevoie, de fapt, de cooperarea fiecărei verigi din lanț. Dacă plătitorii de taxe de transport își împărtășesc datele de transport cu Railport, sistemul știe unde sunt vagoanele lor și unde trebuie să ajungă. În acest fel, transportul poate fi coordonat cu instalațiile de descărcare și/sau încărcare.
În plus, aceste informații sunt necesare și pentru a optimiza și a asigura siguranța traficului feroviar în port.
După cum a explicat Nils van Vliet, directorul general al Railport: „Gruparea primei/ultimei mile are deja efecte benefice. Prin urmare, facem apel, de asemenea, la toate părțile implicate să facă din digitalizare un succes, astfel încât să putem oferi tuturor firmelor implicate informații exacte în timp real despre transporturile lor.”
În următorii ani sunt planificate o serie de investiții majore în infrastructura feroviară din zona portuară – dublarea și electrificarea liniei 11, pachetul Oorderen, lucrări feroviare în legătură cu al doilea doc de maree de pe malul stâng etc. Cu cât mai multe transporturi sunt grupate, cu atât mai ușor va fi să se mențină eficiența, inclusiv în timpul lucrărilor.
În cele din urmă, ar trebui subliniat faptul că avantajul de preț al participării la grupări este relativ limitat, date fiind distanțele scurte din interiorul zonei portuare. Transportul în afara zonei portuare implică distanțe mult mai lungi, iar realizarea unor comparații eficiente ar putea aduce beneficii mult mai mari pentru plătitorii de taxe de transport.
sursa foto: Portul Anvers-Bruges