
Un moment istoric pentru MAN Truck & Bus: producția de serie a camioanelor electrice MAN a început. Alexander Vlaskamp, CEO al MAN, și Michael Kobriger, membru al Comitetului executiv MAN pentru producție, împreună cu Manfred Weber, membru al Parlamentului European și președinte al PPE, au dat undă verde la fabrica din München. De acum înainte, atât camioanele electrice, cât și cele diesel vor fi produse în cadrul unui proces de producție mixt complet integrat pe aceeași linie.
„Viitorul MAN începe acum”
Alexander Vlaskamp: “Începerea producției în serie a camioanelor noastre electrice este istorică. Acesta marchează un punct de cotitură în istoria noastră! Viitorul MAN începe acum, chiar în acest moment. Întreaga echipă MAN este mândră să contureze în mod activ transformarea de la motorizarea diesel la cea electrică. Camioanele noastre electrice extrem de eficiente vor face din transportul de marfă fără emisii la nivel local o realitate. Acesta este un pas extrem de important către atingerea obiectivului nostru de a deveni neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050. Faptul că putem fabrica camioanele electrice pe aceeași linie de producție ca și camioanele noastre diesel de ultimă generație ne oferă, de asemenea, o flexibilitate enormă și crește eficiența producției.” El continuă: “Am investit aproape 400 de milioane de euro în cercetare și dezvoltare pentru a putea oferi portofoliul nostru de camioane convenționale și cu propulsie electrică pe baterii. Gama se întinde de la 12 la 50 de tone și acoperă totul, de la vehicule de colectare a gunoiului la camioane de cursă lungă. Ne-am făcut temele. Ne propunem să livrăm primele 1.000 de camioane electrice până la sfârșitul anului. În funcție de utilizarea lor și de mixul de electricitate, acest lucru ar reduce emisiile de CO2 comparabile cu cele ale unui oraș mic. Aceasta este o pârghie enormă! Politicienii trebuie să stabilească acum direcția corectă în ceea ce privește extinderea infrastructurii și stabilirea prețului CO2, astfel încât creșterea rapidă a e-mobilității să continue să ia amploare.”

München, pregătit pentru e-mobilitate: diesel și electric pe aceeași linie
Michael Kobriger, membru al Comitetului executiv pentru producție și logistică: “Investim aproximativ un miliard de euro în conversia la electrificare a fabricilor noastre europene în acest deceniu – o mare parte din această sumă în Germania. Acesta este, de asemenea, un semnal puternic de politică industrială pentru Bavaria ca locație de afaceri, deoarece modelăm în mod activ transformarea în Nuremberg și München.”
Transformarea este acum vizibilă în mod clar la uzina principală a MAN. Capacitatea maximă de producție se situează în prezent la aproximativ 100 de camioane pe zi, indiferent de tipul de motorizare. Este nevoie de aproximativ opt ore pentru fabricarea unui camion.
“Producția de camioane electrice sau diesel pe o singură linie poate fi adaptată flexibil la evoluțiile pieței, iar vehiculele pot fi construite exact în ordinea în care sunt comandate de clienți. Acest concept inovator este însoțit de schimbări ample de-a lungul liniei de asamblare, precum și în lanțul de aprovizionare și logistică”, spune Kobriger.
De exemplu, în timp ce motoarele cu combustie sunt echipate inițial cu axe, rezervoare și sisteme de evacuare, modelele electrice sunt echipate în schimb cu două baterii sub cabină, împreună cu alte componente electrice – așa-numitul pachet de alimentare. Peste 5.000 de angajați au fost instruiți în tehnologia de înaltă tensiune pentru această transformare.


700 de camioane electrice vândute – autonomie de până la 740 km fără încărcare
Înainte de a începe producția de serie, MAN a fabricat deja aproape 200 de camioane electrice de pre-serie și le-a livrat clienților. Aceste vehicule au parcurs deja aproximativ două milioane de kilometri în condiții reale de utilizare de către clienți pe drumurile europene – unele cu deplasări zilnice de până la 850 km și un consum foarte scăzut de 97 kWh la 100 km în medie.
MAN a primit deja aproximativ 700 de comenzi pentru camioane electrice. E-truck-ul este deosebit de atractiv pentru utilizarea în logistica auto, printre altele, deoarece tractorul cu semiremorcă Ultra-Lowliner este unic pe piață cu o înălțime a roții a cincea de numai 950 mm și un ampatament de 3,57 m. Aceasta înseamnă că transportul complet electric cu o înălțime de încărcare internă de trei metri este, de asemenea, posibil. Ultra Lowliner-ul electric este deja utilizat în Wolfsburg și Bavaria pentru aprovizionarea cu automobile în diferite profiluri de traseu.
Un alt avantaj al eTruck este reprezentat de cele trei până la șase baterii modulare NMC, care provin de la uzina MAN din Nürnberg și oferă o capacitate brută totală de până la 534 kWh. Acest lucru înseamnă că pot fi parcurși până la 500 km fără reîncărcare. Pentru autonomii și mai mari, există chiar și o a șaptea baterie opțională, care face posibilă parcurgerea a până la 740 km fără reîncărcare.
De asemenea, un pionier în domeniul autobuzelor electrice
MAN oferă deja nu numai cea mai largă gamă de camioane electrice, ci și autobuze electrice. Numai pentru camioanele electrice există peste un milion de opțiuni de configurare, oferind soluții personalizate pentru toate aplicațiile comune de transport. MAN este lider de piață în Europa în ceea ce privește autobuzele urbane electrice, care sunt produse de ceva timp la fabrica sa din Starachowice, Polonia, și a fost, de asemenea, primul producător european care a prezentat un autocar electric la Ankara. Mai mult de 2.500 de autobuze MAN cu propulsie electrică pe baterii sunt în prezent în funcțiune în orașele europene. În noul an model, acestea vor fi echipate cu baterii din Nürnberg, la fel ca și camioanele. MAN a investit 250 de milioane de euro în construirea unei unități de producție de baterii în această localitate.
CO2 neutru până în 2050
MAN Truck & Bus își propune să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050. Electrificarea flotei de vehicule este esențială pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate, deoarece aproximativ 95 % din emisiile totale ale MAN sunt atribuite vehiculelor sale aflate în exploatare. E-truck-urile sunt, de asemenea, extrem de importante pentru îndeplinirea obiectivelor actuale ale Uniunii Europene în materie de CO2: MAN își propune să livreze mai mult de 1.000 de eTrucks clienților săi până în 2025.
În comparație cu 1.000 de camioane diesel cu un kilometraj anual de 120.000 km și un consum mediu de 24 de litri, doar aceste prime camioane electrice ar putea economisi până la 80.000 de tone de CO2 într-un an dacă ar fi alimentate cu electricitate 100% ecologică. Această cantitate este aproximativ echivalentă cu emisiile anuale de CO2 ale unui mic oraș german.