Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Romania vazuta de aproape este la nivelul asteptarilor


Cu ocazia Profi Trainingului de la Scornices ti am stat de vorba cu Marc Richard Steib, de patru saptamani Marketing&Sales Manager al diviziei de Camioane din cadrul Mercedes-Benz Romania, de la care am vrut sa aflam in primul rand cum arata tara noastra, si mai ales piata de camioane de la noi, comparativ cu asteptarile sale initiale. Diferentele nu sunt foarte mari, dar ceea ce surprinde in primul rand un nou venit in Romania este „mentalitatea araba“ de tipul „stiu pe cineva care stie pe cineva care ar vrea sa cumpere un camion si as putea sa va pun in legatura daca…“
 

In rest, numai de bine. Industria auto se dezvolta, remarca reprezentantul MB, iar constructiile incep si ele sa mearga, desi nu in ritmul de care ar avea nevoie infrastructura noastra.
Una dintre problemele cele mai mari cu care se confrunta producatorul german de camioane la noi in tara este competitia, „pentru ca multe marci inca mai au stocuri si practica preturi foarte mici. Stiam asta de cand am venit, dar ma asteptam ca ele sa fie totusi mai atente la profitabilitate.“
MB a vandut in Romania in primele noua luni ale anului cu 20% mai multe camioane decat isi propusese, si mizeaza in special pe Actros pentru transport pe distante lungi. In ceea ce priveste noul Atego, se pot primi deja cereri,
dar inca nu s-au semnat contracte, deoarece firmele pun in balanta pretul mai mare – reprezentantul MB nu a declarat cu cat – al camioanelor hibrid cu beneficiile obtinute in schimb. Or, la noi nu se acorda subventii pentru achizitia de vehicule mai prietenoase cu mediul, ceea ce face ca cercul potentialilor cumparatori sa se restranga la companiile mari, preocupate de „responsabilitatea sociala“.
Circa 40% din vanzarile MB sunt finantate prin propria companie de leasing, fata de anii anteriori, cand numarul era mult mai mic: 75 de unitati in 2008 si 2009. In conditiile unei reticente atat de mari a societatilor de profil in a credita transportatorii, posibilitatea de a oferi si acest serviciu este un avantaj clar pentru importatorii de camioane, dar exista si riscuri. „Insa le putem reduce daca studiem bine companiile si oferim finantare doar celor stabile.“
Si vehiculele second-hand pot fi achizitionate in leasing, iar cererea pentru camioane rulate Euro 4 si chiar 5 este foarte mare, ceea ce a dus si la cresterea pretului, care se apropie uneori de cel al unor masini noi. In ceea ce le priveste pe acestea din urma, si ele se vor scumpi, in cazul MB, cu 3-5% in prima parte a lui 2011, nu doar din cauza scumpirii materiei prime, ci mai ales din cauza cresterii cererii.
Cererea tot mai mare este responsabila si pentru cresterea termenelor de livrare, care au ajuns aproape de nivelul din 2007-2008: trei luni. Mai ales ca producatorul german are, numai in ceea ce priveste cabinele, 2.400 de versiuni diferite de echipamente si dotari, deci clientul care doreste ceva anume trebuie sa astepte.
Pe de alta parte, exista si stocuri de camioane din 2008-2010, inclusiv modele identice, pentru potentialii clienti de flote. Si, pentru a facilita vanzarea celor fabricate in anii anteriori – despre care reprezentantul companiei declara ca nici nu sunt foarte multe – MB ofera un pret cu 10-20% mai mic decat pentru un vehicul similar din 2010.

Articole similare