Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Acciza la carburant ii revolta pe carausi

Conferinta Tranzit s-a desfasurat chiar in prima zi de intrare in vigoare a accizei la carburant, o noua taxa foarte sensibila pentru transportatori, si nu numai. Desi a fost subiectul a numeroase runde de negocieri intre reprezentantii asociatiilor patronale si autoritati, acciza nu a fost intoarsa din drum, fiind adoptata in schimb o ordonanta de urgenta prin care s-a decis rambursarea a 4 eurocenti din cei 7 care s-au adaugat, de la 1 aprilie, pretului litrului de combustibil.
 

Carausii sustin ca aceasta suma este insuficienta pentru a pastra competitivitatea pretului motorinei in Romania, astfel ca guvernantii risca sa nu se „bucure“ in final de banii care ar urma sa vina suplimentar la buget, deoarece operatorii de transport vor alege sa alimenteze in tarile vecine, la tarife mult mai atractive.

OUG 14 din 2 aprilie 2014, publicata doua zile mai tarziu in Monitorul Oficial, consfinteste restituirea a 4 eurocenti din acciza aplicata pretului litrului de carburant pentru motorina alimentata dupa intrarea in vigoare a ordonantei si pana la 31 martie 2019. De aceasta facilitate vor beneficia companiile de transport marfa contra cost sau in cont propriu, pentru vehiculele avand masa maxima autorizata de cel putin 7,5 t, precum si operatorii de transport persoane care efectueaza servicii contra cost sau in cont propriu, pentru autovehiculele din categoriile M2 si M3. Conditiile, procedura si termenele de restituire pentru cei patru eurocenti/litru se vor stabili prin hotarare a Guvernului. Situatia de compromis adoptata de autoritati a fost incadrata in creditele de angajament si bugetare aprobate prin legea bugetului de stat pentru Programul „Ajutoare de stat pentru finantarea proiectelor pentru investitii din cadrul Ministerului Finantelor Publice – Actiuni generale“ si nu este pe placul transportatorilor.
Reprezentantii asociatiilor patronale au sustinut inclusiv in cadrul dezbaterilor de la conferinta ca procedura de returnare a accizei, fie ea integrala sau partiala, nu va produce prea curand efecte semnificative pentru transportatori. „Aceasta masura aduce mari probleme operatorilor in capitalul de lucru, deoarece acestia nu pot transfera imediat costurile suplimentare prin tarif catre clienti, iar ultimii sa le transpuna in pretul produselor. Cel putin in primele trei luni nu se vor putea majora tarifele de transport, iar inertia este foarte mare. De fiecare data cand s-a scumpit motorina am patit acelasi lucru, insa autoritatile ne-au replicat ca este vina furnizorilor de carburant. Acum este responsabilitatea Guvernului, iar cresterea de 7 eurocenti impusa de Fondul Monetar International va aduce mari probleme. Acciza a justificat initial finantarea investitiilor in infrastructura rutiera, insa este foarte posibil ca banii sa nu ajunga, de fapt, la drumuri, deoarece nu se pot constitui intr-un buget special destinat. Ei vor fi varsati in bugetul de stat, insa nu se stie mai departe ce se va intampla cu ei“, este de parere Constantin Isac, …

Articole similare