Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Riwo Transport a fost preluat de Vos Group

La sfarsitul anului trecut grupul olandez de firme Riwo isi anunta, spre surprinderea atat a partenerilor, cat si a reprezentantilor propriilor filiale, falimentul. Insa la numai o saptamana, filiala romaneasca Riwo Transport, din Cluj, a fost preluata de Vos Transport, parte a Vos Group din Olanda, care activa in Romania de circa trei ani. Astfel, ceea ce la inceput se anunta a pune in pericol compania clujeana Riwo, pentru care falimentul insemna facturi neachitate de la cel mai mare client al sau, grupul Riwo Olanda, s-a dovedit de fapt o schimbare benefica, firma clujeana profitand acum nu numai de numele, clientii si identitatea pastrate in continuare, ci si de avantajul de a-si eficientiza activitatea ca parte a unui grup solid. De asemenea, in noua formula va beneficia de sustinere in a-si realiza planurile de investitii, cu depozite noi si un parc extins.
 

Anuntul falimentului din 22 decembrie 2015 a luat prin surprindere mai ales filialele din Romania si Italia, a caror activitate se desfasura fara probleme. „Nu a fost ceva previzibil, chiar daca erau unitati care aveau unele probleme. Este trist ca o firma cu vechime din 1939 a fost nevoita sa ajunga la asta“, a punctat Lorand Schöffer, managing director Riwo Transport, completand: „din pacate, managementul din Olanda nu i-a anuntat pe clienti, acestia afland totul din presa. De aceea a fost nevoie de multe intalniri pentru a le prezenta clientilor principali situatia reala. Ca urmare a acestor demersuri, peste 95% din clientii Riwo au ramas alaturi de noi, ceea ce mi-a dat o siguranta a viitorului firmei.“
Din 31 decembrie 2015 compania clujeana a fost preluata de Vos Transport, fara insa sa fie nevoita sa isi schimbe numele, modalitatea de lucru sau clientii. „Era foarte important ca dupa 13 ani la Riwo sa imi salvez echipa si afacerea din Romania, sa pastrez si chiar sa cresc portofoliul de clienti. Oricum, prin achizitia noastra grupul isi completeaza serviciile, pentru ca lucram cu echipaj, spre deosebire de cele 56 de camioane detinute de acesta in Romania.“
Vos Group detine 300 de camioane, trei locatii in Olanda, filiala in Lituania, plus cele trei firme din Romania (Vosescu si doua firme ce compuneau Riwo Transport). Grupul ofera, pe langa transport, servicii de logistica si depozitare, fiind specializat pe lucrul in nordul Europei (Anglia, Italia, Irlanda, Danemarca, Olanda, Belgia, Benelux, Finlanda, Suedia, Polonia, Germania, Austria). Filiala din Romania este specializata in transporturi in Europa de Est, Germania, Austria, Ungaria si Romania.

Achizitii limitate, vehicule inchiriate
In prezent, Riwo Transport lucreaza doar cu sase camioane proprii, DAF, plus un portofoliu de colaboratori. „Am renuntat la sase contracte de leasing, deoarece erau impuse de firma din Olanda si erau mult mai costisitoare. Insa din iunie flota va ajunge la 10 vehicule, urmand ca la sfarsitul anului sa ajungem la un maximum de 15 camioane. Pentru asta avem nevoie insa de sprijinul noului grup, deoarece falimentul ne-a afectat cash flow-ul“, a explicat Lorand Schöffer, precizand ca investitorul olandez a preluat atat creantele, cat si datoriile catre furnizori, chiar daca platile au fost decalate putin pana la schimbarea administratorului la Camera de Comert. „Acum nu avem limitari la piata si o flexibilitate mult mai mare. De aceea, vom reinnoi si parcul actual, cu camioane Euro 6 mai eficiente din punct de vedere al consumului, mentenantei si taxelor de drum“, a mai spus Schöffer, mentionand ca noul grup lucreaza cu trei branduri (Scania, Mercedes si DAF).
De curand, Riwo Transport si-a extins parcul cu doua camioane Scania inchiriate, urmatoarele doua fiind Mercedes-Benz, tot in chirie. „Pregatim parcul pentru noile contracte semnate pentru mai-iunie. In plus, exista si contracte sezoniere, pe 3-4 luni, pentru care cea mai buna solutie este inchirierea. Aceasta se realizeaza in Romania, prin negociere la nivel de grup.“
Chiar daca la volumele actuale compania clujeana ar avea nevoie de 40 de camioane, achizitia rapida a unei astfel de flote ar fi extrem de riscanta. „In fiecare an imi propun sa adaug intre 5 si 10 camioane, fara sa depasesc un plafon superior al flotei. Raportul trebuie sa fie 60/40 (%) intre flota proprie si cea subcontractata. E mai bine sa consolidezi afacerea cu o crestere treptata si sigura, mai ales ca se preconizeaza o noua criza economica“, a punctat Schöffer. Acesta a subliniat ca semiremorcile Schmitz apartin grupului, cu mentenanta si asigurare acoperite. „Astfel avem costuri fixe, care se transpun mai usor in pret/ km decat cele variabile, necunoscute.“

Se stabilesc sinergii intre modurile de lucru ale celor doua entitati
Pentru Riwo Transport, cifra de afaceri estimata la 2,9 milioane de euro in 2015 s-a situat la acelasi nivel cu cea din 2014, chiar daca profitul a fost mai mic, datorita in special faptului ca, pe anumite rute, s-a introdus lucrul in echipaj. „Oferim transport in echipaj inca din 2008 clientilor nostri fideli, fara sa abuzam de suprataxare. Pentru clientii mari e important sa aiba marfurile rapid, multe firme de productie depinzand de lantul de aprovizionare“, a precizat reprezentantul companiei.
Acesta a explicat ca la inceput de an, a incheiat si contracte noi, beneficiind deja de avantajele noii configuratii. „Incercam sa gasim sinergii intre echipamentele noastre si cele ale grupului. Am migrat de pe platforma veche pe cea noua, am instruit oamenii pentru noul sistem astfel incat sa nu fie afectata comunicarea cu clientii, si chiar am incercat sa gasim clienti comuni. In plus, la grupaje ne ajuta reteaua lor de distributie si depozitele“, a explicat Lorand Schöffer. De asemenea, compania clujeana a fost sprijinita in noi investitii in facilitatile inchiriate in curtea proprie catre o companie de productie. „Fabricii ii revin 200 m2 de suprafata productiva, plus un depozit de circa 150 m2. In aceeasi locatie detinem un depozit propriu de 1.500 m2, pentru cross-docking si depozitare, cu capacitate cuprinsa intre 350 si 450 de paleti, plus un spatiu administrativ 250 m2.“
Varfurile pentru serviciile de depozitare sunt in trimestrul al treilea, in vreme ce pentru transport sunt in martie, iunie, iulie si august. La polul opus se situeaza aprilie, februarie si septembrie.
Volumele de transport au crescut pentru compania clujeana de la an la an. „Am observat ca 80% din profit e adus de clientii vechi, iar 20%, de cei noi. Insa munca de lamurire pentru clientii noi e de 80%, iar pentru cei vechi, de 20%. De aceea, mereu o sa ma focusez pe clientii existenti, astfel incat sa ofer servicii suplimentare si doar sa completez cu clienti noi, pentru echilibru. Clientii mari, vechi, se asteapta sa fim disponibili 24 din 24, si atunci avem nevoie de clienti noi pentru sinergie si camioane 100% incarcate. Este adevarat ca nu reusim 100%, mai ales la grupaje, unde media reala de ocupare e de 85-90%.“

Tarifele de transport, sensibile la piata
Riwo Transport nu efectueaza curse la nivel intern, decat prin colaboratori, acestea nepretandu-se la lucrul in echipaj. In opinia reprezentantului companiei, tendinta in ceea ce priveste stabilirea tarifelor in Romania a ramas neschimbata in ultima perioada. De cealalta parte, presiunea pe extern a fost din ce in ce mai mare din cauza ieftinirii combustibilului, preturile in scadere nefiind echilibrate de introducerea sau scumpirea unor taxe de drum. „In anul in care Ungaria a introdus taxa de drum, nefiind anuntata din timp, nu a fost inclusa in contracte, compania fiind nevoita sa suporte 50% din ea. Acum, stim ca anul acesta Belgia va creste taxa de drum si ne-am luat masuri din timp in negocierile tarifelor din 2016.“
Destinatiile frecventate preponderent de compania clujeana sunt Anglia, Danemarca si nordul Europei, cu plecare din Romania. Insa, daca pe export sunt marfuri destule, de la mobila la incaltaminte, produse finite si confectii metalice, volumul importurilor a scazut si din cauza intrarii pe piata a unor concurenti gen Lidl sau Kaufland, care isi aprovizioneaza magazinele si lanturile din tari ca Polonia si Ungaria. De asemenea, foarte multi producatori si-au creat centre logistice in Ungaria. „Pentru camioanele noastre avem acoperire tur-retur, insa transportatorilor subcontractati nu le putem oferi acoperire 100%. Oricum, prefer sa lucrez cu firme mici, sub 20 de camioane, deoarece gasesc intelegere mai mare si flexibilitate.“
Pe retur, camioanele proprii efectueaza grupaje, care insa presupun, pe langa costurile de colectare, si anumite costuri de distributie din centrul logistic. Ca urmare, preturile foarte mici nu sunt justificate. „Vad pe bursa ca se ofera din Olanda in Oradea curse la un pret foarte mic, sub costul operational. Iar asta se reflecta la clientii nostri care au tendinta de a forta pretul de achizitie de transport“, a spus Schöffer, completand: „spre deosebire de clientii mari, pentru cei mici primeaza pretul, mai ales in situatia in care nu sunt constransi de termen de livrare. Este adevarat ca daca am un client care imi ofera o plansa de sapte zile de livrare ii ofer alt pret, fiindca pot programa incarcarile astfel incat sa fiu rentabil, chiar si la un pret mai mic.“
Pe langa asta, compania mai are si probleme cu clientii mari care intra in insolventa sau in faliment, avand bani de recuperat de la acestia. „Daca excludem grupul, rata de recuperare e sub 0,4% per total, deci in acest moment nu e un nivel periculos“, a mai spus Schöffer.
Acesta a mai punctat ca limitele termenelor de plata sunt impinse chiar si catre 70 de zile, clientii mari avand ca justificare faptul ca produsele fabricate de ei sunt exportate in toata lumea si incasarile sunt intarziate. Pe de alta parte, clientii mici sunt mai prompti la plata decat cei medii si mari.

Costurile cu RCA sunt mai mari cu 208%
Compania clujeana beneficiaza de achizitii de combustibil pe baza unui contract incheiat cu Shell Olanda, cu preturi preferentiale pe anumite tari, pompe si rute, ca urmare a negocierilor la nivel de Grup. Chiar daca pretul cel mai bun este oferit de Luxemburg, compania evita alimentarea aici, din cauza calitatii combustibilului care a dus la o crestere a consumului cu 0,3-0,4 litri/100 km. Ca urmare, Austria, Olanda si Romania sunt preferentiale in alimentarea cu motorina, chiar daca la noi compania nu a aplicat pentru recuperarea accizei. „Nu poti depune o factura in original si pentru recuperarea accizei si pentru recuperarea TVA. Si atunci prefer TVA“, a spus Lorand Schöffer.
Acesta a mai remarcat si faptul ca RCA a crescut in 2016 in medie, la 12 camioane, cu 208%. „Cresterea RCA nu a putut fi regasita in pretul final de la client. De aceea, toate asigurarile, cu exceptia RCA, sunt incheiate cu firme straine, economisind astfel bani in bugetul firmei. Nu inteleg de ce nu se poate incheia RCA afara cata vreme tendinta este de a avea o polita comuna sau o Carte Verde comuna pe toata Europa.“

Doar 70% dintre soferi sunt „profesionisti“
In noua formula, dupa renuntarea la cele 6 masini in leasing, o parte din soferi au ramas in grupul nou, in vreme ce ceilalti au preferat sa plece, nedorind sa fie „un simplu numar la o firma mare“.
Compania insa nu s-a confruntat niciodata cu o lipsa de soferi, chiar daca criteriile de selectie sunt destul de restrictive. „La un moment dat am vrut sa intineresc soferii, pentru ca nu aveam soferi sub 30-35 de ani si doream continuitate in varste. Insa nu angajam fara referinte, atat de la fostii angajatori, cat si de la soferii vechi ai firmei care discuta in parcari cu soferii de la firma respectiva. In plus, standardul firmei impune o experienta de minimum trei ani, de preferat oameni care au lucrat si pe alte masini si utilaje“, a punctat Lorand Schöffer, care considera ca lipsesc de pe piata muncii tineri soferi care sa parcurga toate etapele parcurse de generatiile actuale de soferi profesionisti. „70% din piata autohtona are soferi profesionisti, restul de 30% neavand sanse sa fie formati. E trist cand vezi ca astfel de tineri manipuleaza volumele si contractele tale.“
Reprezentantul companiei clujene a precizat si ca masinile noi pot fi date unor soferi ca bonus, insa numai daca si acestia isi doresc. „Nu toti vor sa isi schimbe masinile. Cei tineri se adapteaza usor, in vreme ce soferii vechi au tendinta sa faca greseli minore, de incepatori, din dorinta de a le dovedi colegilor de alaturi ca pot face perfect lucrurile.“

Articole similare