Din toamna anului trecut, Wielton are un nou CEO, Mariusz Golec, ale carui obiective si strategii pot fi considerate de interes pentru intreaga industrie de autovehicule comerciale din Europa, intrucat compania poloneza estimeaza sa ajunga in viitorul apropiat al treilea producator de semiremorci de pe continent, dupa ce a cumparat carosierul francez Fruehauf si marcile italiene Cardi, Merker si Viberti
Tranzit: Din comunicatul pe care l-am primit dupa numirea dvs. in functie am aflat ca va concentrati asupra expansiunii pe viitor a Wielton. Date fiind achizitiile recente din Franta si Italia, este greu si sa ne imaginam ce presupune aceasta expansiune.
Mariusz Golec: Obiectivul fiecarui consiliu de administratie este sa dezvolte compania, deci sa o extinda. In urmatorii doi ani ne vom concentra asupra consolidarii Grupului si integrarii la producatori, atat la nivel de procese, cat si de vanzari. In prezent, Wielton are doua fabrici in Polonia si Franta si doua centre de asamblare in Rusia si Italia. De aceea este necesar sa gandim procesele astfel incat impreuna sa formeze o entitate coerenta. Si astfel acest „doi plus doi“ va aduce rezultatele a 4,5 sau chiar cinci centre. Impreuna cu Fruehauf vrem sa iesim pe pietele vecine Frantei, mai ales Spania si Benelux. Sigur ca vom face asta cu atentie, nu vrem sa dam gres. Am cumparat un procent important (65,13%) dintr-o companie, Fruehauf, care merge foarte bine si nu are nevoie de restructurari. Astfel ca 40% din segmentul cheie al semiremorcilor din Franta si dezvoltarea rapida a pietei locale este un rezultat foarte bun. Ne unim fortele, alegem cele mai bune practici ale ambelor companii si ca rezultat vom avea impreuna un potential urias. Este un parteneriat, nu dorinta de a domina pe cineva.
Puteti da cateva exemple?
Fruehauf are 100 de ani de traditie si de cultura cu nivel ridicat de tehnologizare. Pe de alta parte, Wielton este mai dinamic. Avem o gama larga de produse, care include circa 60 de tipuri de vehicule, pe cand Fruehauf are doar 4-5. Unindu-ne fortele vrem sa dezvoltam gama din Franta, tinand cont, desigur, de caracteristicile specifice ale pietei. Mecanismul se aplica insa ambelor parti: cele mai bune practici ale Fruehauf vor fi folosite pe piata poloneza si pe alte piete unde operam. Filosofia tipic franceza este de a produce vehicule foarte puternice, dar trebuie sa amintim ca pe putine piete vor fi clienti pentru astfel de modele grele.
Pare un vis: componentele semiremorcilor poloneze vor fi transportate in Franta cate sase pe un trailer?
Nu e un vis, e realitate: componentele sunt pe drum, dar numai spre Italia. Acum avem doua fabrici: una in Wielun, unde vrem sa consolidam avantajele pe care le avem in ceea ce priveste conceperea vehiculelor si realizarea celor mai bune procese, si a doua apartine Fruehauf, cu o capacitate de peste 4.000 de unitati pe an. Beneficiile pot proveni mai ales din adunarea capacitatilor de productie ale celor doua centre. La Wielun am vrea sa construim o linie moderna de tratare anticoroziune, prin cataforeza, iar pentru ca ea sa fie profitabila trebuie sa construim 10.000 de unitati. Astfel, sasiurile ar trebui sa fie produse in Polonia si Fruehauf ar trebui sa poata dezvolta productia noilor linii de vehicule, de exemplu, basculante.
Ce puteti sa ne spuneti despre achizitiile din Italia?
Acestea presupun doua aspecte. Primul este achizitia a trei marci, Merker, Viberti si Cardi, renumite pentru procesele moderne si cu nivel ridicat de automatizare. Traditia indelungata este sinonima cu dura- bilitatea. De aceea vrem ca aceste marci sa se repozitioneze pe piata si sa atinga mai multi clienti fideli. Al doilea aspect se refera la productivitatea fabricilor, care depinde de echipamente si de masini. Pe acestea le vom muta la Wielun. Cele mai multe echipamente constituie linii moderne de productie, in stare foarte buna, care consuma putin. Fostul proprietar a echipat fabrica la inceputul crizei. In Italia a inceput productia de componente pentru vehicule realizate in Polonia. Noi lucram la procesele de imbunatatire si ne gandim chiar la ceva mai economic decat clasicul transport a sase kituri pe un trailer… poate sapte.
Deci putem vorbi despre un fel de revolutie tehnologica?
Da, este inceputul celei de-a doua revolutii tehnologice din compania noastra. Va reamintesc ca prima a fost in 2005-2006, cand am inceput automatizarea pe scara larga a proceselor de sudura.
Care sunt elementele noii revolutii?
In primul rand, am inaugurat in iunie 2015 un centru de cercetare si dezvoltare (RDC) in Wielun si un birou de design in Gliwice si avem colaborari cu universitatile din Silezia si Dresda. In al doilea rand, este vorba de achizitiile din Italia, transferul lor in Polonia si introducerea liniei de tratare cataforetica in fabrica de la Wielun. Merita sa mentionam faptul ca, dintre producatorii europeni de semiremorci, unul singur are un asemenea centru de cercetare, iar colaborarea cu universitatile permite transferul tehnologiilor inovatoare direct in afacerea noastra. Ca rezultat, ne crestem competitivitatea pe piata.
De ce aveti nevoie de un centru de cercetare si dezvoltare?
In prezent trebuie sa propui mereu noi produse pe piata, ceea ce este valabil nu doar pentru autoturisme, ci si pentru semiremorci. Produsele noastre devin tot mai bune si mai usoare. Noi dezvoltam constant concepte care cer testare rapida si in noul RDC va fi o linie de verificare si studiu ale intregii semiremorci, unde se va simula in timp foarte scurt folosirea ei de-a lungul a sute de mii de kilometri pe sosea. Ca rezultat, inainte de a incepe productia de serie testam rezistenta semiremorcilor si excludem riscurile oricaror defecte care pot aparea in utilizarea pe termen lung. Validarea elimina nevoia testelor indelungate in conditii reale. Datorita RDC nu ne vom asuma riscuri cu privire la siguranta in exploatare si vom creste viteza de realizare a prototipurilor. Iar constructia liniei de cataforeza este in mod special importanta si devine posibila prin achizitia activelor firmelor italiene.
Cea mai buna protectie anticoroziune este cataforeza?
Solutiile pe care le avem deja au eficienta dovedita. Schimbarea vizeaza profitabilitatea proiectului, deoarece vopsirea inceteaza sa fie rentabila de la un anumit numar de sasiuri in sus. Cataforeza este importanta si pentru ca vrem sa protejam benele din otel ale basculantelor, asa cum se intampla la scara europeana. Cred ca pentru multi importatori de camioane protectia suprastructurii va fi foarte importanta. Montarea si asamblarea vor fi reorganizate, astfel incat sa fie mai eficiente, mai rapide si automate. In prezent avem 60 de produse provenind de la o singura fabrica, in timp ce competitorii nostri – si aici ma refer la liderii europeni – au 2-3 produse intr-o fabrica si procesul e mai usor de automatizat. Presupunand ca vom construi 5.000-7.000 de prelate, trebuie sa facem asta la fel de eficient cum o face liderul, care produce 35.000 de unitati.
In prezent in Europa avem doi lideri pe piata de semiremorci si cateva marci care aspira la locul al treilea. Cum vreti sa concurati cu acestea?
Mai presus de orice, ne bazam pe calitate si pe faptul ca vom cauta sa raspundem cerintelor pietei. Avem nevoie de o singura linie flexibila care sa poata produce cateva vehicule diferite la cel mai inalt nivel de randament. Pretul nu mai este factorul cel mai important.
Obiectivul dvs. este deci sa fiti al treilea producator european de semiremorci. Este doar o declaratie de marketing sau este un obiectiv realist, bazat pe calcule?
Sigur ca este rezultatul unor calcule exacte. Achizitionand Fruehauf si activele sale si companiile italiene am creat o platforma cu ajutorul careia vrem ca in 1-1,5 ani sa ajungem pe locul al treilea. Intr-un fel se desfasoara negocierile cu partenerii si furnizorii cand esti pe locul al treilea si in alt fel cand esti pe al saselea: ne va ajuta si cu sinergiile de achizitii si in acelasi timp cu imbunatatirea profitabilitatii proceselor de productie. In urmatorii doi ani vrem sa dublam capacitatea de productie, pana la 16.000 de vehicule/an. Iar activele pe care le-am cumparat ne permit sa ajungem si pana la 25.000 de unitati in toate locatiile.
Unul dintre criteriile cele mai importante de care tin cont clientii de semiremorci este greutatea proprie. Cum vedeti oportunitatile viitoare de a o reduce?
Prelata noastra este azi una dintre cele mai usoare de pe piata, si inca o modernizam si va avea design nou si mai multe echipamente. Stabilitatea, rigiditatea si durabilitatea trebuie sa fie aceleasi si chiar mai bune. De asemenea, trebuie sa amintim ca sunt semiremorci cu greutate proprie mai mica, dar destinate doar anumitor sarcini, ca transportul de bunuri usoare pe drumuri foarte bune. De aceea greutatea trebuie sa fie intotdeauna gandita in paralel cu durabilitatea. In prezent nu exista o semiremorca universala, fiecare este specializata si conceputa pentru anumite aplicatii. De exemplu, sunt pe piata basculante foarte usoare, dar si grele, iar clientul, in functie de asteptarile lui de la produs, primeste o oferta concreta care se adapteaza nevoilor lui. Noi oferim produse „light“ pliate pe conditiile si cultura tehnica unde vor fi exploatate.
Construiti un centru de R&D si ati cumparat marci vestice si echipamentele lor. Ce puteti spune despre oamenii care vor lucra pe aceste echipamente?
Noi gandim pe termen lung si lucram de trei ani la problema cu personalul, pe mai multe niveluri. Cu sprijinul nostru colegiul tehnic local a infiintat o clasa in care sunt educati viitorii muncitori, profesionistii care vor folosi echipamente moderne. Profesorii au fost pregatiti de noi. De asemenea, organizam sesiuni de practica, astfel incat ucenicii sa se poate adapta provocarilor ridicate de noile tehnologii din fabrica noastra, si despre care nu ar putea sa invete in alte fabrici. Si ne gandim si la posibilitatea unei colaborari tehnice cu mai multe universitati. Cea mai mare implicare in proiect a demonstrat-o Universitatea din Silezia, unde s-a ajuns la contacte si colaborari pe termen lung pentru noile generatii de semiremorci. Iar in noul an academic a fost introdusa la Gliwice o noua materie de studiu, Structurile, sistemele mecatronice ale vehiculelor mobile.
Ce puteti sa ne spuneti despre experienta dvs. profesionala?
Lucrez in aceasta companie de 19 ani, o cunosc foarte bine si am avut oportunitatea de a participa la dezvoltarea ei si la toate schimbarile de pana acum. Cariera mea a inceput de jos si ca urmare cunosc intregul proces de productie din interior, si de asemenea si nevoile muncitorilor. Din punctul meu de vedere, Wielton este pregatit pentru noi provocari, deschis spre schimbare si spre oportunitatile viitoare. Problema principala este sa nu ne pierdem atitudinea flexibila, care de multe ori ne-a ajutat in momente dificile.