Sondajul realizat de CNR (Comitetul National Rutier) in randul transportatorilor francezi a vizat si evolutia costurilor de productie si a tarifelor, in general si pentru clientul principal, in primele trei luni de pandemiei. De aici a rezultat faptul ca 80% dintre respondenti nu au modificat tarifele de transport la final de martie, desi pentru 40% crescusera costurile. Aceste raspunsuri arata ca tariful de transport, cu exceptia indexarii pentru carburant, nu s-a modificat automat atunci cand au aparut costuri suplimentare la inceputul crizei, aspect valabil si pentru aprilie si mai.
88% dintre respondenti nu au modificat in martie termenii mecanismului legal de indexare a pretului de transport in functie de modificarea pretului combustibilului, valori ridicate si in aprilie (96%) si mai (93%). Iar modificarea tarifului de baza (adica tariful fara variatia pretului carburantului) a fost de -0,6% fata de februarie, cu valori minime pentru unele firme de -2,8% si cu o crestere care a mers pana la 1,5%, pentru altele.
Costul de productie pentru principalul client a crescut in martie in medie cu 2,6% (de la un minim de 0,2% pentru unele firme la 5,1% pentru altele), dar aici trebuie mentionat faptul ca sunt putine firme care au raspuns la aceasta intrebare, deoarece putine au capacitatea de a recalcula pretul de transport in timp aproape real.
67% dintre transportatorii respondenti nu au modificat tarifele la final de aprilie, desi 39% dintre ei aveau deja costuri de productie mai mari fata de martie. Astfel, tariful de baza pentru principalul client a scazut in medie cu 7,1% fata de martie (cea mai mare scadere a fost de 15,8%, in timp ce la polul opus cea mai mare crestere a fost de 1,7%), astfel ca fata de februarie se ajunsese la un tarif in medie cu 7,7% mai mic.
Costul de productie cu principalul client a scazut in medie cu 6,4% fata de martie (cea mai mare scadere a fost de 16,7%, iar cea mai mare crestere, de 3,9%), dupa cresterea din martie, astfel ca fata de februarie a fost in medie cu 4% mai mic. Scaderea de costuri nu inseamna disparitia cheltuielilor suplimentare, ci mai degraba o anticipare mai buna a situatiilor care duc la costuri mai mari in relatia cu clientul principal.
Si in mai unele firme, 24% dintre cele care au raspuns intrebarilor sondajului CNR, au continuat sa aiba costuri suplimentare fata de aprilie, dar pentru 86% dintre ele tariful pentru principalul client nu s-a modificat in aceasta luna.
Tariful de baza pentru principalul client a scazut in medie cu 0,5% (cea mai mare scadere a fost de 1,4%, iar cea mai mare crestere, de 0,5%), si fata de februarie s-a ajuns la o scadere medie de 8,1%. Asta in timp ce costul de productie pentru principalul client a crescut cu 4,6% fata de aprilie (pentru unele firme s-a diminuat cu 2,9%, pentru altele a crescut cu 12,1%), deci fata de februarie s-a ajuns la o crestere de 0,5%.