De-a lungul ultimilor doi ani ne-am făcut un obicei ca cel puțin unul dintre articolele prezentate în paginile revistei noastre să conțină, dacă nu cifre, cel puțin o poveste despre eCommerce. Un neologism aflat pe buzele fiecărui logistician și dezvoltator de spații logistice și industriale. Asta pentru că, odată ce orice procent din consum este scos din offline și transferat în online, sectorul spațiilor logistice devine un beneficiar direct. Iar extinderea retailului electronic s-a văzut cel mai bine în perioada stării de urgență, când absolut toți retailerii, mai mari sau mai mici, își reorganizau operațiunile de depozitare astfel încât să acomodeze și mai multă marfă pe care să o scoată mult mai des și mai rapid către consumatorul final. Dar oare piața de spații logistice ține pasul cu dezvoltarea eCommerce? Cum ar trebui să arate un astfel de depozit? Ce suprafață, care ar trebui să fie gradul de digitalizare a proceselor, ce fel de abordare ar trebui să aibă și cât de mult contează automatizarea pentru a face față perioadelor aglomerate, care forțează întreg supply chain-ul, de la producător la curier?
Acesta a fost și motivul pentru care am organizat un nou eveniment online marca Tranzit, la care am invitat specialiști din etail, producători din zona de fashion, care își accelerează procesele de comerț electronic, și reprezentanți ai dezvoltatorilor logistici de prim rang.
E clar că eCommerce generează mai multă cerere pentru spații de depozitare, însă în același timp modifică și specificațiile depozitelor, care au nevoie de o altă înălțime liberă a plafonului, un alt număr de porți IN și OUT, zone de cross dock, alt tip de rafturi, zone de picking și de sortare automatizate. În același timp, logisticienii tradiționali investesc tot mai mult în e-fulfillment, însă se folosesc și de sinergiile core-business-urilor lor și caută să acomodeze volumele de pe online în aceleași depozite unde operează și partea de logistică tradițională. Doar că aceste operațiuni sunt dependente de tipul principal de activitate a clienților și de volumele provenite din ambele zone – off și online – iar dacă acestea din urmă au o pondere mai apropiată de 50% nu mai este eficient să le ții în același depozit. Nu în ultimul rând, comerțul electronic modifică cerințele locației, fiind căutate investițiile în apropierea marilor orașe. Nu numai prin prisma distribuției urbane, dar și prin faptul că apropierea de centrele mari de forță de muncă este vitală pentru a-ți păstra oamenii. Vorbeam recent cu un producător din zona de confecții industriale, care este localizat la marginea orașului, pe o fostă platformă, și care ne spunea că, dacă și-ar reloca business-ul într-o zonă mai avantajoasă din punct de vedere al costurilor, ar pierde întreaga forță de muncă.
O altă caracteristică a pieței de comerț electronic din România este aceea că începe să fie atacată și de operatori specializați în alte nișe de business, așa cum este Yusen, care de anul acesta depozitează și distribuie din platforma Brazi, județul Prahova, pentru unul dintre partenerii săi pentru care face operațiuni de logistică la temperatură controlată și despre care vă invit să citiți mai în detaliu în paginile acestui număr.
Așadar, eCommerce evoluează peste ritmul de dezvoltare al logisticii tradiționale, însă piața din România crește, se profesionalizează tot mai mult, inclusiv din punct de vedere al investițiilor, care se fac pe măsură ce cresc și volumele, și presiunea pe eficientizarea proceselor. Si nu mai e mult până ce vom vedea și în centrele logistice din România primii roboți care vor ajuta forța de muncă umană în procesul de picking.