Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autobuzele electrice scad costurile de exploatare

Transurbis SA Zalău și-a înnoit flota de transport cu 20 de autobuze electrice SOR, dintre care 10 unități de 9,5 m lungime și alte 10 de 12 m. Proiectul a fost finanțat cu fonduri europene și mai include achiziția a 20 de stații de încărcare lentă și 6 stații de încărcare rapidă, precum și un sistem complet de e-ticketing și monitorizare a vehiculelor.

Transurbis SA Zalău a fost înființată în 1998, deservind, pentru început, atât municipiul Zalău, cât și localitățile dimprejur, pe vechile curse preorășenești. Până atunci, în zonă funcționase Întreprinderea Județeană de Transport Local (IJTL). În prezent, compania operează doar în interiorul municipiului. Deși Autoritatea de Dezvoltare Intracomunitară a fost constituită deja, nu s-a finalizat și înființarea asociației de transport care să opereze în zona metropolitană. Discuții cu primarii din localitățile învecinate au fost purtate în acest sens încă de anul trecut, pentru stabilirea rutelor și a capacității necesare de transport. Cea mai importantă componentă însă este finanțarea, iar aici, atât Primăria Zalău, cât și primăriile învecinate trebuie să se pună de acord cu privire la contribuția fiecărui oraș. La acest moment, municipalitatea din Zalău finanțează transportul urban cu aproximativ 70% din costurile totale de operare ale Transurbis, astfel că, pentru o eventuală extindere către zonele limitrofe, bugetul va fi impactat.

Prețul unei călătorii este de 2 lei (TVA inclus), abonamentul personalizat este 60 de lei, iar cel nepersonalizat, 115 lei. „Tarifele au rămas aceleași de mai mulți ani și ne dăm seama că s-ar impune o ușoară majorare. Pe de altă parte, ne dorim să încurajăm utilizarea transportului public, astfel încât trebuie să menținem prețuri accesibile”, a declarat Alin Oros, director general Transurbis.

Tocmai pentru a face transportul urban mai atractiv, Primăria a achiziționat 20 de autobuze electrice SOR, dintre care 10 unități SOR EBN 9.5 și 10 unități SOR ENS 12. Livrările urmează să se finalizeze în noiembrie anul acesta, cele mai multe vehicule fiind deja pe trasee.

„Am studiat soluțiile de propulsie alternativă disponibile pe piață și chiar am avut în teste atât autobuze hibrid diesel-electrice, cât și 100% electrice. În final am optat pentru acestea din urmă, astfel încât proiectul – în valoare de 64 de milioane de lei, inclusiv TVA – să aibă cele mai mari șanse de aprobare”, a explicat directorul Transurbis.

O parte dintre autobuze sunt folosite în două schimburi, iar altele, într-un singur schimb. Lungimea maximă a traseului parcurs într-un singur schimb este de 130 km. Astfel, s-a optat pentru baterii suficient de mari (140 și 160 kWh), care să asigure autonomia necesară, fără să afecteze însă capacitatea de transport a vehiculelor, de 70 și respectiv 90 de călători (greutatea pachetului de baterii este invers proporțională cu sarcina utilă). Primele teste derulate cu autobuzele electrice au relevat însă o autonomie chiar și de 180-200 km. Rămâne de văzut cum va fi aceasta influențată pe timpul iernii, când sistemul de încălzire va fi un consumator important. Este adevărat că, pe lângă boilerul electric, vehiculele sunt echipate și cu sistem Sirocol pe motorină, pentru a suplini, la nevoie, necesarul de căldură (acesta din urmă a fost instalat gratuit de producător, pentru a se asigura că nu vor fi probleme în operare, dar și pentru a prelungi durata de viață a bateriei). În ceea ce privește climatizarea, sistemul funcționează doar electric.

Management optim al alimentării cu energie electrică

Pentru o bună întreținere a bateriei, producătorul ceh a recomandat efectuarea a maximum 4 încărcări rapide, urmate de o încărcare lentă. În plus, nivelul de energie din baterii nu trebuie să scadă sub 20%. „Am solicitat prin caietul de sarcini ca timpul necesar încărcării lente a bateriei de la 20 la 100% să nu fie mai mare de 5 ore, pentru a nu interfera cu graficul de circulație, în condițiile în care programul de lucru începe foarte devreme de dimineață. Astfel, sursa de putere instalată pentru încărcarea lentă a fost configurată la 40 kW, iar cea rapidă, la 160 kW”, a explicat Alin Oros.

Învățând din experiența altor municipalități care au trecut la transport electric, proiectul a inclus și achiziția a două puncte de transformare a tensiunii electrice, atât în autobază, cât și la capăt de linie, unde vor fi montate 4 dintre stațiile de încărcare rapidă. Un avantaj suplimentar este acela că alimentarea pe medie tensiune este mai ieftină decât cea pe joasă tensiune cu circa 20%. Separat, a fost cumpărat și un generator pe motorină, care să asigure energia necesară în caz de pană de curent.

Odată cu introducerea în exploatare a autobuzelor electrice se va obține o diferență semnificativă în costul de operare. Achiziția de energie electrică a fost făcută prin licitație pe Bursa de Mărfuri, la un preț foarte avantajos. Astfel, folosind energia electrică, parcurgerea a 100 km costă compania 50 de lei, în timp în cazul autobuzelor pe motorină, care au un consum de 38-40 l/100 km, costul ajunge la 160 de lei. În plus, autobuzele noi au și avantajul unor costuri minime de întreținere.

Sistem de e-ticketing modern

Compania este în curs de implementare a sistemului de e-ticketing cu carduri: pentru început au fost emise cardurile pentru elevi, iar ulterior vor fi eliberate și cele pentru restul categoriilor de călători. Noul sistem a venit „la pachet” cu achiziția celor 20 de autobuze electrice SOR, fiind însă extins și pentru celelalte 45 de autobuze din flotă. În plus, pe toate vehiculele au fost montate sistem de numărare a călătorilor și GPS, iar pe cele diesel, și sonde litrometrice, pentru monitorizarea consumului de carburant.

10 automate pentru vânzarea titlurilor de călătorie vor fi montate în stațiile cu flux mare de călători, plus 10 panouri de informare și camere de supraveghere. Cele 4 puncte de vânzare de bilete vor fi dotate cu sistem de emitere și încărcare carduri, în proiect fiind inclusă și furnizarea a 40.000 de carduri. Pe viitor va fi dezvoltată și plata prin SMS sau cu cardul, la punctele fixe sau la automate.

Odată cu achiziția noilor autobuze electrice au fost scoase din uz și casate aproximativ 10 unități. Restul vehiculelor mai vechi vor fi păstrate, urmând să fie folosite – într-o primă fază – pe liniile metropolitane, asta în momentul în care asociația de transport va fi funcțională.

Primăria acordă facilități la transport și compensează o parte din costuri

Dintre autobuzele noi, o parte dintre cele de 9,5 m vor fi alocate pe traseele care ajung în noile cartiere de case de la periferia orașului. Tot pe acestea se folosesc și 16 microbuze, iar fluxul de călători nu este suficient de mare pentru a fi necesare autobuzele de 12 m. Oricum, străduțele sunt înguste, cu spațiu mic de manevre. Din păcate, deși s-au făcut eforturi pentru asigurarea transportului urban, în special pentru elevi, mulți zălăuani încă folosesc autoturismele personale și își duc copiii la școală cu mașina.

Elevii beneficiază de 2 ani de transport gratuit pe liniile Transurbis. Acum, odată cu noua legislație, 50% din costul călătoriei este suportat de către primăria din localitatea de reședință a elevului, iar 50%, de către inspectoratul școlar de care aparține școala. În plus, toți elevii trebuie să își valideze lunar tichetele de transport, iar compania facturează defalcat celor două instituții responsabile de plată. Procedura este destul de complicată, mai ales că vorbim de 12.000 de copii care au dreptul la transport gratuit, cu condiția să solicite acest lucru.

Persoanele cu handicap și pensionarii beneficiază, de asemenea, de gratuitate, astfel că sumele strânse din vânzarea de bilete și abonamente sunt departe de a acoperi costurile de exploatare. „În prezent, compensația plătită de primărie acoperă diferența din costul de operare plus o marjă rezonabilă de profit. Până în 2018, când Transurbis opera pe vechiul contract de concesiune, s-a mers pe subvenție – un sistem foarte prost, pentru că niciodată nu figuram cu profit, cu toate că avem și activități conexe, generatoare de venituri, din închirierea de vehicule pentru curse regulate speciale, funcționarea stației ITP, vânzarea de servicii publicitare pe vehicule sau chirii. Odată cu intrarea în vigoare a regulamentului european 1370, contractul a fost modificat, pentru a putea fi accesate fonduri UE. Astfel, s-a încheiat un contract între primărie (unitatea administrativ teritorială) și Transurbis, prin care se prevede facturarea – sub formă de cost/km – a serviciului de transport (inclusiv gratuitățile – acordate opțional sau cele obligatorii prin lege și care sunt încadrate ca reprezentând diferențe de tarif) și, separat, a compensației.”

Costul/km include toate cheltuielile aferente asigurării serviciului de transport, la care se adaugă și un profit rezonabil, stabilit conform avizului de la Consiliul Concurenței.

Service-ul pentru flota electrică se va face la Zalău

Atelierul service Transurbis, autorizat RAR, asigură reparații de mecanică, electrică, tinichigerie etc. în regie proprie, plus inspecție tehnică periodică. Deocamdată, autobuzele electrice beneficiază de garanție completă pentru 5 ani (inclusiv acumulatorii). Personalul tehnic va fi însă instruit la producător pentru a putea efectua revizii și reparații și pentru acestea, post-garanție. În perioada următoare va fi încheiat și un contract de prestări servicii cu furnizorul Anadolu Automobil Rom, pentru ca majoritatea intervențiilor tehnice să poată fi efectuate în autobază. Piesele și componentele care intră în garanție vor fi livrate de furnizor, iar restul vor fi achiziționate de Transurbis. Operatorul își va constitui și un stoc de piese care să permită intervenții rapide. De altfel, prin contract, furnizorul a oferit piese de schimb, componente tehnice și elemente de caroserie aferente unui autobuz complet.

Primele 10 autobuze au ajuns deja la prima revizie de 5.000 km, asigurată integral de furnizor.

O altă măsură luată de conducerea Transurbis a fost încheierea de polițe Casco pentru toate autobuzele electrice. „Vorbim de vehicule care valorează 500.000 de euro și respectiv peste 600.000 de euro. Eventualele daune produse în urma evenimentelor rutiere ar fi foarte costisitoare, așa că este mai bine să ne punem la adăpost. În același timp, am solicitat o reactualizare a sumelor asigurate și pentru celelalte bunuri ale companiei, pentru a nu risca să fim sub-despăgubiți în caz de daune”, a explicat Alin Oros.

Transportul public în pandemie

Toate autobuzele trec zilnic pe la spălătorie – inclusiv sâmbăta și duminica – astfel încât pasagerii să meargă cu plăcere cu transportul în comun. Pe perioada pandemiei, la spălătorie a fost asigurată și dezinfecția autobuzelor, fiind folosite substanțe recomandate de Direcția de Sănătate Publică. Sumele alocate suplimentar s-au adăugat la costul total de operare, în condițiile în care încasările au scăzut în starea de urgență cu aproape 80%. Nici în prezent nu s-a revenit la sumele de dinainte de pandemie.

În Zalău funcționează fabricile Michelin și Tenaris, ai căror angajați beneficiază de plata contravalorii abonamentelor lunare. Pe perioada pandemiei, pentru a asigura distanțarea socială, programul de lucru a fost decalat pentru o parte dintre angajați, pentru a se evita aglomerația. În consecință, Transurbis a adaptat graficul de circulație și a suplimentat capacitatea, astfel încât să poată asigura necesarul de transport la intrarea și ieșirea din cele 3 schimburi.

De asemenea, pe perioada stării de urgență, a fost asigurat transportul gratuit pentru cadrele medicale, cu un autobuz dedicat pentru Spitalul Județean.

Pentru următorul exercițiu financiar 2021-2027, Primăria Zalău și operatorul de transport și-au propus să modernizeze autobaza Transurbis și să achiziționeze alte 30 de autobuze electrice. „Este necesară asigurarea unui spațiu optim de parcare pentru cele 20 de vehicule electrice, precum și a unei temperaturi ambientale constante, care să eficientizeze încărcarea bateriilor cu energie. Deocamdată, ca soluție imediată, a fost amenajat un spațiu de parcare acoperit și închis pe 3 laturi cu copertine. De asemenea, la capăt de linie se dorește construirea unui dispecerat nou și a unei spălătorii moderne.

Articole similare

Ad