Sistemele de asistență la frânarea de urgență, care trebuie cel puțin să detecteze vehiculele staționate și în mișcare și să frâneze independent, erau deja obligatorii pentru anumite camioane și autobuze. Din 2024, însă, acestea trebuie să fie capabile să reacționeze și la pietoni și bicicliști. „Sistemele moderne de asistență pentru șoferi au un mare potențial de prevenire a accidentelor”, subliniază Ulrike Hetzel, membru al consiliului de administrație și director de tehnologie la Dekra. „Dar este, de asemenea, important să fim conștienți de limitele lor. Aceste sisteme îi sprijină pe șoferi, dar nu îi scapă de responsabilitate. Așadar, nu este vorba despre funcții de conducere automată. Oricine se află la volan trebuie să dețină controlul”, spune Ulrike Hetzel,
Reacție preventivă în caz de oboseală și ebrietate
Printre altele, un sistem de avertizare a somnolenței este obligatoriu pe noile modele de camioane, adaugă organizația de testare. Acest sistem analizează atenția șoferului și îi solicită acestuia să ia o pauză, dacă este necesar. Dispozitivele de imobilizare a vehiculului, în cazul în care șoferul consumă alcool trebuie, de asemenea, să fie instalate în viitor pe vehiculele noi. Acestea sunt menite să contribuie la prevenirea conducerii în stare de ebrietate.
Nici un ajutor pentru viteza necorespunzătoare
Un alt sistem care trebuie să fie prezent în noile autocamioane este așa-numitul Intelligent Speed Assist (ISA). „ISA este un exemplu care poate fi folosit și pentru a descrie bine limitele unora dintre noile sisteme care sunt acum obligatorii”, explică expertul Dekra. „Sistemul avertizează șoferul în cazul în care viteza maximă admisă pe o anumită porțiune de drum este depășită.” Cu toate acestea, multe accidente se întâmplă pentru că un șofer conduce în limitele generale de viteză, dar apoi conduce cu viteză prea mare pentru condițiile de drum sau pentru condițiile meteorologice existente și, din păcate, ISA este ineficientă împotriva acesteia.”