Se reamintește că printre măsurile economice aprobate de Guvern la sfârșitul lunii martie anul trecut, în cadrul Planului național de răspuns la consecințele economice ale războiului din Ucraina, a fost inclusă subvenția de 20 de cenți pe litrul de combustibil. În principiu, aceasta a fost destinată să compenseze sectoarele economice cele mai afectate de creșterea necontrolată a prețurilor la carburanți, deși în practică s-a convenit să fie aplicată în mod generalizat și nediscriminatoriu atât profesioniștilor, cât și persoanelor fizice, cu pericolul ca, întrucât acest ajutor a fost gestionat direct de companiile petroliere și benzinării, în multe situații să nu ajungă în întregime la consumatori.
Această măsură, care a fost prelungită în august anul trecut, urmează să expire la 31 decembrie, iar diverși reprezentanți ai guvernului au exprimat necesitatea de a modifica aplicarea ei pentru a o aloca exclusiv sectoarelor cele mai afectate de creșterea prețurilor la carburanți.
Cu toate acestea, până în prezent, și în ciuda faptului că au mai rămas doar trei săptămâni, guvernul nu a precizat încă modul în care va realiza această prelungire, ceea ce provoacă îngrijorare în sectorul transportului rutier.
Deși este adevărat că prețul petrolului la nivel internațional a fost constant în ultimele săptămâni, acesta se situează în continuare la niveluri ridicate, mai exact, în cazul motorinei fiind cu 31% mai mare decât la începutul anului, și chiar cu 68% mai mare dacă îl comparăm cu ianuarie 2021, cu mențiunea că în următoarele luni motorina se va scumpi din nou ca urmare a măsurilor de sancționare a petrolului rusesc, aprobate recent.
De fapt, la prețurile actuale, factura anuală de combustibil a unui transportator pentru fiecare camion este de aproximativ 75.000 de euro pe an, cu un cost lunar suplimentar de aproximativ 1.500 de euro față de ceea ce plătea la începutul anului, de unde și necesitatea de a menține subvenția pentru acest sector, pentru a menține viabilitatea economică a acestuia.
Mai mult, guvernul are la dispoziție un instrument legal pentru a gestiona în mod simplu această primă pentru sectorul transporturilor rutiere începând cu luna ianuarie, mai exact prin mecanismul motorinei profesionale, care ar permite rambursarea lunară a acesteia, fără a fi nevoie ca benzinăriile să discrimineze aplicarea acesteia în funcție de natura profesională sau privată a clienților lor. Asociația transportatorilor spanioli Fenadismer va solicita ca, dacă se va aplica indicele de motorină profesională pentru rambursarea reducerii, să se includă toate vehiculele de transport profesional care în prezent nu intră în sfera accizării, mai exact și vehiculele cu o masă maximă mai mică de 7,5 tone, care reprezintă în prezent o treime din totalul flotei de transport spaniole.