În condițiile actualelor reglementări, producătorii de camioane fac pași rând pe rând pentru trecerea la producția de masă a autovehiculelor electrice și, după 2030, cu pile de combustie pe hidrogen pentru vehiculele grele. Iveco nu face excepție, astfel că recenta inaugurare a noii linii de fabricație de sisteme de propulsie electrică a FPT Industrial, producătorul de casă al grupului Iveco, a marcat orientarea clară a italienilor către producția in-house a celor mai multe elemente de propusie electrică: punți electrice, transmisii centrale electrice și pachete de baterii.
Pe 18 octombrie, FPT Industrial, marca globală de sisteme de propulsie a grupului Iveco, a inaugurat noua sa unitate ePowertrain, complet neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2, care își atinge obiectivele prin compensarea emisiilor de CO2 cu achiziționarea de energie din surse regenerabile și credite de carbon. Iar consumul de energie este gestionat în conformitate cu standardul ISO 50001.
Uzina generează energie cu ajutorul unor panouri solare instalate pe fațadă și cu ajutorul unui „mini‑ turn eolian” și al unei „flori inteligente”. O grădină de sustenabilitate de 6.000 m2 în spațiul intern al instalației, care include 100 de plante rezistente la secetă cu „o mare capacitate de absorbție a CO2”, întărește accentul pus de companie pe sustenabilitate.
De asemenea, a fost creată o alee pietonală cu paleți reciclați. De-a lungul acesteia, patru panouri, realizate tot cu paleți reciclați, ilustrează prioritățile de sustenabilitate ale Grupului și obiectivele aferente.
La ceremonie au participat primarul orașului Torino, Stefano Lo Russo, și consilierul pentru buget, patrimoniu și dezvoltarea activităților de producție din regiunea Piemonte, Andrea Tronzano, alături de o delegație de profesori și studenți de la Universitatea din Torino.
Caracteristicile noii uzine FPT Industrial, împreună cu viziunea de afaceri a Grupului Iveco, au fost punctate în cadrul unei discuții moderate la care au participat președinții diviziilor Motoare, Bus și Camioane din cadrul Iveco – Sylvain Blaise, Domenico Nucera, Luca Sra – și Annalisa Stupenengo, director de operațiuni, Grupul Iveco.
„Iveco Group și-a stabilit un obiectiv ambițios de a ajunge la emisii zero până în 2040, cu zece ani înainte de termenul limită al Acordului de la Paris”, a declarat Annalisa Stupenengo, COO la Iveco Group, la evenimentul de inaugurare. „Acest lucru este valabil atât pentru produsele noastre, cât și pentru unitățile de producție.” Obiectivele intermediare până în 2030 includ reducerea cu 50% a emisiilor absolute de CO2 față de 2019, a spus ea, și obținerea a 100% din consumul total de energie electrică din surse regenerabile.
Tehnologie avansată, sustenabilitate și siguranță la locul de muncă
Noua uzină dedicată producției de sisteme de propulsie electrice este integrată în zona FPT Industrial Stura, alături de uzina de testare și de cea de producție pentru motoare cu combustie internă, transmisii și punți, cu avantaje evidente în ceea ce privește sinergiile industriale.
Cu o suprafață totală de 15.000 m2, uzina ePowertrain dispune de trei linii de producție paralele dedicate asamblării pachetelor de baterii, respectiv producției de unități centrale electrice și de punți electrice pentru vehicule grele.
La capacitate maximă, în 2024, uzina va produce peste 20.000 de punți electrice pentru vehicule comerciale grele, 20.000 de unități centrale pentru integrarea cu vehiculele comerciale convenționale existente de până la 8.000 kg greutate maximă autorizată, precum și peste 20.000 de pachete de baterii pe an pentru vehicule comerciale ușoare, microbuze și autobuze, în timp ce noua fabrică ePowertrain generează deja locuri de muncă suplimentare.
Noua uzină lucrează la un nivel ridicat de automatizare, de la depozite pentru gestionarea componentelor la stații de asamblare controlate electronic.
O secțiune Tech Academy a fabricii explorează și predă noi competențe legate de un mediu Industry 4.0, care, printre alte beneficii, permite colectarea și analiza automată a tuturor datelor esențiale pentru monitorizarea și îmbunătățirea siguranței, calității și productivității.
„La Tech Academy, ne pregătim oamenii pentru un proces complet nou, în care este fundamental să gestionăm fluxurile de informații furnizate de roboți și de instrumentele automatizate”, a spus Alessandro Sezza, directorul fabricii FPT din Torino, care a condus un tur al acesteia.
Printre tehnologiile de ultimă generație adoptate se numără realitatea augmentată și virtuală (care reduce timpul de proiectare a liniilor de producție prin simularea rezultatelor operaționale înainte de instalarea fizică), imprimarea 3D și sistemele „Smart Observer” bazate pe senzori inteligenți, scanere 3D pentru măsurători de calitate metrologică, simulatoare de realitate 3D și roboți cooperanți.
Acești roboți, împreună cu vehiculele cu ghidare automată, îmbunătățesc considerabil ergonomia și siguranța și fac munca operatorilor mai ușoară și mai puțin stresantă. Verificările de calitate în cloud permit detectarea instantanee a problemelor, în timp ce verificările la sfârșitul liniei de producție atestă conformitatea produsului atât în ceea ce privește configurația, cât și performanța și siguranța.
Imprimarea 3D este utilizată pentru a realiza piese de schimb pentru echipamentele de producție, a spus Sezza, menționând că în prezent sunt utilizate doar materiale plastice. „În viitor, vom folosi și materiale metalice.” Fabricarea aditivă este, de asemenea, utilizată pentru a produce componente prototip pentru motoarele cu combustie, a spus el, pentru a ajuta lucrătorii în timpul procesului de asamblare. „De exemplu, dacă se schimbă ceva la produse, se pot imprima în 3D într-o zi, uneori chiar trei ore, în funcție de complexitate, și se poate folosi această nouă componentă pentru a realiza prototipul modificării stației de asamblare.”
Pe linia de producție de axe electrice pentru vehicule grele, o stație cu semnale luminoase vine în sprijinul operatorului, indicând în mod clar ce componentă trebuie selectată și unde trebuie montată, contribuind astfel la atingerea obiectivului de zero erori.
Pe linia de asamblare a bateriilor, covoarele dielectrice protejează operatorii împotriva posibilelor dispersii electrice, în timp ce camerele de termoviziune măsoară automat temperaturile bateriilor, raportând imediat orice abatere de la normă.
„De la această uzină vom furniza aplicații e-powertrain care vor completa o gamă deja extinsă de motoare, confirmând astfel voința noastră de a oferi clienților produsele și serviciile potrivite pentru a răspunde nevoilor lor în schimbare rapidă și ambiția noastră credibilă de a conduce cursa electromobilității”, a declarat Gerrit Marx, CEO, Iveco Group.
Sisteme de propulsie pentru noile autovehicule electrice Iveco
Noua uzină este dedicată în totalitate producției de axe electrice pentru vehicule comerciale grele, transmisii centrale electrice și asamblării pachetelor de baterii pentru vehicule comerciale ușoare și autobuze.
Instalată pentru prima dată pe Nikola Tre BEV, eAX 840-R este o punte cu două motoare electrice pentru vehicule de până la 44 de tone greutate maximă autorizată, care garantează performanțe și eficiență ridicate, fiabilitate și un TCO redus, cu intervale lungi de schimb de ulei și o durată de viață de până la 1.200.000 km.
Echipa de ingineri de la FPT Industrial a proiectat un sistem de acționare centrală integrat și suplu pentru vehicule comerciale ușoare și microbuze, inclusiv noul eDaily, pentru a garanta o integrare ușoară în platformele existente. Pentru aplicațiile cu tracțiune spate, la fel ca în cazul tuturor produselor, eCD 140 este extrem de durabil, eficient și fiabil (până la 350.000 km, cu umplere cu ulei pe viață).
Datorită know-how-ului companiei și a parteneriatului cu Microvast, lider de piață în domeniul sistemelor de alimentare cu baterii cu încărcare ultra-rapidă și durată de viață lungă, FPT Industrial a început dezvoltarea și producția de pachete de baterii pentru aplicații pentru vehicule comerciale, microbuze și autobuze, oferind opțiuni multipack pentru misiuni de transport de mărfuri și persoane.
Atât pachetul de baterii FPT de 37 kWh pentru vanuri și microbuze (eBS 37), cât și cel de 69 kWh (eBS 69) pentru autobuze sunt modulare și încorporează celule și module Microvast cu tehnologie unică litiu-ion, ce oferă o densitate energetică și o capacitate de utilizare (95%) impresionante, cu avantaje în ceea ce privește greutatea redusă a bateriei.
De asemenea, datorită tehnologiei NMC (litiu nichel‑cobalt-mangan), cea mai performantă soluție de până acum (pentru aplicații pentru vehicule comerciale), eBS 37 și e BS 69 oferă timpi de încărcare/descărcare rapizi.
Flexibilitatea ridicată datorată softului intern de management al bateriei și soluțiilor modulare face ca pachetele de baterii FPT să poată fi adaptate la diferite aplicații, de la autobuzele urbane la cele interurbane.
Axa electrificată proiectată pentru sarcini grele, potrivită pentru Nikola Tre BEV, este montată pe versiunea europeană 4×2 Artic disponibilă deja spre comandă după lansarea din septembrie la IAA Transportation din Hanovra, Germania. Tre BEV dispune de nouă baterii cu o capacitate totală de stocare a energiei de până la 738 kWh, oferind o autonomie de până la 530 km. Cu o putere continuă de 480 kW, eAxle permite autocamionului să efectueze aplicații precum livrări de la un hub la altul și transport regional. De asemenea, această axă electrificată este utilizată și pe varianta cu pile de combustie a modelului Tre.