24/7 ASSISTANCE infomeazăcă şoferul unui camion de mici dimensiuni din Wuppertal a avut noroc marți, 13 decembrie, atunci când a frânat în fața unei treceri de pietoni și o placă de gheață s-a desprins de pe acoperiș, aterizând pe șosea în timpul manevrei de frânare, chiar lângă un grup de pietoni care se pregăteau să traverseze strada. Din fericire pentru toți cei implicați, camionul s-a oprit cu câțiva metri înainte de trecerea de pietoni. Acest lucru a permis evitarea unui accident major. Nu toate accidentele se termină atât de ușor. Adevărul este că plăcile de gheață care cad de pe acoperișurile camioanelor nu numai că îi pun în pericol pe ceilalți participanți la trafic, dar, în cel mai rău caz, pot costa chiar vieți. 24/7 ASSISTANCE a compilat cele mai importante sfaturi pentru a evita astfel de accidente.
În conformitate cu cerințele legale aplicabile – în Germania, de exemplu, prin § 23 StVO, iar în Austria prin § 102 Kraftahrgesetz – fiecare șofer profesionist trebuie să se asigure că autocamionul său este în stare corespunzătoare și că este apt pentru circulație înainte de a începe călătoria. Aceasta include și eliberarea autocamionului de plăcile de gheață. În caz contrar, se comite o abatere administrativă, care poate fi pedepsită cu amenzi sau chiar cu închisoarea în cazuri foarte grave.
Plăcile de gheață de pe camioane apar mai ales atunci când ninge abundent. În cazul remorcilor cu prelată, 100 de litri de apă sau mai mult se pot acumula cu ușurință și pot îngheța peste noapte. Cel mai bun mod de a îndepărta gheața și zăpada este de a folosi un încălzitor de acoperiș sau de a o scutura cu un burduf de aer instalat pe acoperiș. Șoferul umflă furtunul, iar prelata se umflă în sus. Cu toate acestea, echipamentele speciale de acest tip sunt costisitoare. Din acest motiv, șoferul trebuie, de obicei, să o facă singur.
Atunci când remorca este goală, șoferul poate ridica prelata din interior cu ajutorul unei bare și astfel poate elibera acoperișul de gheață și zăpadă. Ca măsură preventivă, suspensia pneumatică a punții spate poate fi utilizată pentru a aduce remorca într-o poziție ușor înclinată după parcare. Acest lucru permite scurgerea apei înainte ca straturile de gheață să se formeze.
Prevenirea formării calotelor de gheață
Pentru a preveni formarea straturilor de gheață, 24/7 ASSISTANCE recomandă șoferilor să se apropie de instalațiile de pe drumurile naționale și autostrăzi care au instalate permanent adăposturi de zăpadă. Acestea permit curățarea acoperișului autocamionului cu ajutorul măturilor și a împingătorilor de zăpadă înainte de a pleca. În niciun caz șoferii nu trebuie să urce singuri pe acoperișul autocamionului sau să folosească o scară neasigurată care ar putea aluneca – riscul de accidente este prea mare în acest caz.
De asemenea, nu este recomandată topirea plăcilor de gheață cu apă fierbinte, deoarece apa fierbinte îngheață chiar mai repede decât apa rece la temperaturi scăzute. În caz de nevoie, șoferul poate parcurge un traseu cu curbe pentru a îndepărta plăcile de gheață. Cu toate acestea, acest lucru funcționează doar în incinte private sau pe câteva rute fără trafic: trebuie să se excludă posibilele vătămările corporale și daunele materiale, precum și obstacolele din trafic, iar incinta trebuie, de asemenea, să fie curățată din nou de gheață după aceea.
Dacă, în ciuda tuturor măsurilor de precauție, are loc un accident cu plăci de gheață, este importantă asigurarea în mod corespunzător a locului accidentului și chemarea poliției și – dacă este necesar – serviciile de urgență. În niciun caz șoferul nu trebuie să părăsească locul accidentului fără permisiune și să continue să conducă pur și simplu – în caz contrar, în cel mai rău caz, există riscul de a fi închis.
Pregătire pentru circulația pe timp de iarnă
Deoarece nu numai peticele de gheață creează provocări speciale atunci când se conduce iarna, 24/7 ASSISTANCE îi sfătuiește pe șoferi să pregătească foarte bine următoarele tururi în timpul sezonului rece. Înainte de a porni la drum, autovehiculul trebuie să fie alimentat complet cu combustibil și încălzirea trebuie verificată. De asemenea, anvelopele trebuie verificate în mod regulat, iar lanțurile de zăpadă trebuie să fie la bord și, în funcție de țară, sunt uneori chiar obligatorii.
Pe de altă parte, rezervorul de combustibil trebuie să fie umplut numai la temperaturi peste punctul de îngheț, deoarece doar atunci aditivul și motorina se pot amesteca.
24/7 ASSISTANCE recomandă, de asemenea, ca toți șoferii de camioane să aibă la ei haine călduroase suficiente și ceva mai multă mâncare și băutură atunci când conduc iarna, astfel încât să se poată aproviziona bine în timpul ambuteiajelor mai lungi. Stilul de conducere și comportamentul de frânare trebuie adaptate la condițiile meteorologice. Acest lucru ajută, de asemenea, la evitarea accidentelor.