O analiză realizată de OVI privind piața transportului rutier de mărfuri din 2022 arată că acesta este puternic afectat de creșterea prețului energiei și al altor costuri (combustibil, piese, anvelope etc.) și de lipsa șoferilor, dar în același timp trebuie să realizeze și tranziția energetică și să aleagă soluția optimă pentru fiecare tip de utilizare. În plus, din analiză mai reiese că, după deteriorarea situației economice în a doua jumătate a anului trecut – în condițiile în care în trimestrul al doilea activitatea fusese la un nivel decent – în 2023 se așteaptă o scădere a pieței de transport rutier de mărfuri.
Creșterea costurilor camioanelor grele ale firmelor din Franța care fac transport rutier de mărfuri a fost, în medie, de 18% pentru cele diesel și de 43% pentru cele care rulează pe gaz natural.
În ceea ce privește piața de vehicule utilitare, atât autotractoarele, cât și autoșasiurile s-au scumpit în mod repetat în 2022 și au ajuns la termene de livrare foarte mari, care constituie, ambele, obstacole în calea înmatriculărilor din 2023.
Observatorul PNB Paribas indică faptul că scăderea cu 2,8% a comenzilor de autotractoare din prezent față de 2021 se explică printr-o dinamică fără precedent în 2022, când piața a crescut cu 12,2%, în timp ce pentru șasiuri, ale căror vânzări au scăzut brusc în 2022, din cauza duratei mai mari de carosare, comenzile sunt în prezent în creștere cu 16,5%.
Prețul autotractoarelor a crescut în Franța cu 14,4% în 2022, iar cel al șasiurilor cu 16,4%, valorile sunt greu de negociat de către transportatori din cauza lipsei de disponibilitate a mașinilor noi, iar stocurile de vehicule grele rulate s-au epuizat și ele.
Potrivit OVI BNP Paribas, în 2023 piața per ansamblu va scădea în Franța cu 7,5% la autotractoare noi și cu 6,8% pentru șasiurile noi, iar prețurile vor continua să crească, în special pentru vehiculele noi, cu 11,5% în cazul autotractoarelor și cu 12,1% în cazul autoșasiurilor.