Volvo Trucks este preocupat de protecția mediului încă din 1972, având ca obiectiv să genereze prosperitate prin dezvoltarea unor soluții de transport și infrastructură 100% fără combustibili fosili, 100% sigure și 100% mai productive.
Compania se angajează să respecte prevederile Acordului de la Paris și să înregistreze zero emisii nete de gaze cu efect de seră în întregul lanț valoric până în 2040, iar camioanele electrice joacă un rol vital în atingerea acestui obiectiv. De aceea până în 2030 50% din toate camioanele Volvo nou vândute ar urma să fie electrice, cu baterie sau cu pile de combustie, și până în 2040 ar trebui să se ajungă la 100%.
Compania are, din septembrie 2022, în producția de serie, o gamă completă de șase modele de camioane electrificate, cea mai completă linie electrică din industria de camioane la nivel mondial, cu greutate totală de până la 44 t, incluzând modelele medii FL și FE și grele FH, FM, FMX, sub formă de autotractoare și de șasiuri. Șasiurile în versiuni grele FH, FM și FMX vor intra în producția de serie în martie 2023 și, datorită opțiunilor multiple de pachete de baterii, cabine și șasiuri, pot fi proiectate pentru a transporta suprastructuri electrice pentru o gamă largă de aplicații specializate, ca distribuția de mărfuri, colectarea deșeurilor și lucrările de construcții.
Producătorul suedez propune, în versiunea de top, trei motoare electrice, cuplate cu transmisia automatizată I-Shift, care are o nouă strategie de schimbare a vitezelor, optimizată pentru operațiuni electrice. Împreună, acestea formează o unitate puternică de propulsie electrică și oferă „o manevrabilitate fără precedent, de înaltă eficiență, cu o putere combinată a motorului electric de 490 kW (666 CP) și un cuplu al cutiei de viteze de până la 2.800 Nm“.
Camioanele sunt disponibile cu trei variante de prize de putere: electrică (40 kW), electromecanică (70 kW) și priză montată pe cutia de viteze (150 kW).
Volvo Trucks se mai mândrește cu faptul că a deschis în 2022 prima sa fabrică de asamblare a bateriilor în Gent (Belgia), alimentată 100% cu energie regenerabilă, unde celulele și modulele de la Samsung SDI vor fi asamblate în pachete de baterii adaptate pentru camioanele sale grele electrice FH, FM și FMX. Bateriile cu densitate mare de energie folosesc cea mai recentă generație de tehnologie cu celule Li-ion. Fiecare modul de baterii are o capacitate de 90 kWh, iar clientul poate alege să aibă până la 6 module de baterii (540 kWh) într-un camion – numărul lor depinde de autonomia specifică aplicației de transport și de cerințele privind capacitatea de încărcare. Un alt aspect care contribuie la sustenabilitate este acela că bateriile Volvo Trucks sunt proiectate astfel încât să poată fi ulterior refabricate, recondiționate și reutilizate.
Volvo folosește oțel din resurse sustenabile, inclusiv în camioanele sale electrice. Acesta este fabricat de compania suedeză SSAB, utilizând o tehnologie complet nouă, cu electricitate și hidrogen fără resurse fosile, pentru un impact mai scăzut asupra mediului. Primul oțel produs cu hidrogen este folosit în ramele șasiului și, pe măsură ce disponibilitatea lui va crește, va fi introdus și în alte părți ale camionului. În prezent circa 30% dintr-un camion Volvo nou se realizează din materiale reciclate și la sfârșitul duratei de viață poate fi reciclat până la 90%.