Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană va “sigila” importurile de bunuri făcute prin servicii de curierat. Noua reformă vamală afectează și comisionarii vamali.

UE se pregătește pentru cea mai mare reformă a sistemului său vamal de la crearea sa în 1968, ceea ce reprezintă un pas spre federalism. O nouă autoritate vamală a UE va supraveghea Centrul de date vamale al UE, care va deveni nucleul noului sistem și va începe în 2028 pentru expedierile de comerț electronic, iar pentru alți importatori (în mod voluntar) 4 ani mai târziu. Din 2038 va deveni obligatoriu pentru toți importatorii. În timp, acesta va înlocui infrastructura IT vamală existentă în statele membre ale UE, economisind până la 2 miliarde de euro pe an din costurile operaționale.

Noul birou va contribui, de asemenea, la dezvoltarea unei abordări mai bune a UE în ceea ce privește gestionarea riscurilor și controalele vamale. Reforma elimină pragul actual, în temeiul căruia mărfurile cu o valoare mai mică de 150 de euro sunt scutite de taxe vamale, prag care este exploatat în mare măsură de către fraudatori. Din cele un miliard de achiziții, până la 65% din aceste transporturi care intră în UE sunt subevaluate în prezent. CE se așteaptă ca noul sistem de comerț electronic personalizat să genereze venituri vamale suplimentare de 1 miliard de euro pe an.

CE afirmă că „reforma va reduce procedurile vamale greoaie prin înlocuirea declarațiilor tradiționale cu o abordare mai inteligentă, bazată pe date, a supravegherii importurilor. În același timp, autoritățile vamale vor dispune de instrumentele și resursele necesare pentru a evalua în mod corespunzător și a opri importurile care reprezintă o amenințare reală pentru UE, cetățenii și economia sa”.

Comerțul electronic, sub lupă

Numărul de loturi importate în UE este în creștere în primul rând din cauza comerțului electronic. Dacă funcționarii vamali din UE ar dori să controleze doar  % din loturile importate, ar trebui să deschidă 18 proceduri de control în fiecare secundă.

Țările și companiile care vămuiesc cel mai mare număr de transporturi sunt cele care au prețuri mici. Deservind portul maritim Rotterdam și aeroportul din Amsterdam, vămile olandeze au mai multe declarații vamale pe zi decât serviciile unor țări pe an.

CE anunță că reforma va simplifica calcularea taxelor vamale pentru cele mai frecvente bunuri de valoare redusă achiziționate din afara UE, reducând numărul de categorii de taxe posibile la doar patru. Un pas în cadrul reformei globale a fost implementarea așa-numitului pachet TVA pentru comerțul electronic în 2021. Intrarea în vigoare a pachetului UE privind TVA pentru comerțul electronic începând cu 1 iulie 2021 a dus la numeroase schimbări legate de aplicarea TVA pentru transporturile de valoare redusă (până la 22 de euro).

În prezent, obligația de a plăti TVA pentru toate bunurile importate, indiferent de valoarea lor, se poate face prin proceduri:

– Import One-Stop Shop (IOSS): TVA-ul este colectat de către magazinul/piața de desfacere atunci când bunurile sunt vândute.

– Regimuri speciale: Compania de curierat/operatorul poștal colectează TVA în momentul importului de bunuri

În cele din urmă, doar prima modalitate va fi posibilă, adică vânzătorului îi va reveni sarcina de a colecta TVA și de a o contabiliza în statul membru respectiv.

Agențiile vamale implicate

Agenții vamali sunt îngrijorați de această reformă. „Codul vamal anterior a fost elaborat pe o perioadă de cinci ani (din 2008 până în 2013) și s-a dovedit a fi un eșec juridic extraordinar, în timp ce unele dispoziții de punere în aplicare nu au fost promulgate, în ciuda faptului că au trecut deja șapte ani de la intrarea sa în vigoare”, reamintește un comisionar vamal polonez. Întrebarea este, în primul rând, care este scopul stabilirii unui alt nivel de verificare a unui întreprinzător, dacă există un AEO?

Se atrage atenția asupra problemei importante a aplicării inteligenței artificiale în cazuri neobișnuite, de exemplu, în procesul de recurs. Atunci când apare un recurs împotriva unei decizii vamale, trebuie să se decidă cine are dreptate, clientul, agenția sa vamală, transportatorul sau, de exemplu, vama. A încredința această decizie inteligenței artificiale este riscant, fie și numai pentru că are implicații financiare. De asemenea, în multe țări agenții vamali sunt responsabili financiar pentru deciziile lor, acționând în nume propriu.

Reforma vamală a stârnit controverse și în rândul transportatorilor de mărfuri. Nu din cauza conținutului, ci din cauza modului în care a fost anunțată fără nicio consultare nu doar cu expeditorii de mărfuri, ci și cu expeditorii, porturile și transportatorii.

Efectele așteptate ale noii legi sunt reducerea rolului autorităților vamale naționale și al comisionarilor vamali. Șansele de a deveni o entitate de încredere le au în principal companiile multinaționale care acționează în acest domeniu.

Articole similare

Ad