Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

A fost aprobată noua taxă de drum din Germania, dublă față de cea de acum

Foto: Toll Collect

La presiunile verzilor și în ciuda protestelor industriei germane, guvernul acestei țări a aprobat recent proiectul de lege „reforma taxelor de drum pentru camioane“, care va intra în vigoare pe 1 decembrie 2023 și va aduce o dublare a valorii de acum a Maut, deoarece se introduce o suprataxă de 200 de euro pe tona de CO2 emis.

Camioanele cu emisii zero vor fi scutite de taxe până la sfârșitul lui 2025, după care vor plăti 25% din taxa normală, plus taxele pentru poluarea fonică și a aerului. Limita de greutate totală de la care se va plăti taxa se reduce la 1,2024 t, astfel încât vehiculele ușoare să plătească și ele. Reamintim că din 2005 taxele de drum de pe autostrăzile din Germania sunt percepute pentru camioanele de peste 7,5 t.

Vehiculele Euro 6 vor plăti începând din decembrie 2023 34,8 eurocenți/km, față de 19 eurocenți/km acum, iar cele pe LNG și CNG nu vor plăti taxa timp de o lună, dar de la 1 ianuarie 2024 vor plăti la fel ca un camion diesel convențional.

Potrivit ministrului federal al transporturilor, veniturile suplimentare din taxe, estimate la aproximativ 30 de miliarde de euro în 2027 (pentru comparație, în 2022 s-au strâns din taxă șapte miliarde de euro), ar trebui investite în principal în transportul feroviar, pentru a degreva drumurile prin transferarea unor cantități de mărfuri pe tren.

Majorarea a fost făcută pentru a stimula trecerea la vehicule ecologice și de aceea ține cont mai mult decât până acum de emisiile de CO2 ale camioanelor, dar asociația de transport și logistică BGL din Germania se declară uimită de decizie și susține că este doar o creștere obișnuită a impozitelor, nu o taxă ecologică, din moment ce aproape că nu există nici camioane grele cu emisii zero disponibile, nici infrastructură de alimentare. Deci consumatorii vor plăti diferența și, acolo unde vor fi noi creșteri de preț care nu sunt fezabile după explozia costurilor din ultimii ani – în special în zonele rurale – multe IMM-uri se tem că vor trebui să renunțe la afacerile lor.

BGL mai arată într-un comunicat de presă că a primit nenumărate apeluri de ajutor din partea firmelor de transport și logistică și că acestea, inclusiv prin campanii media, își arată dezaprobarea față de decizia guvernului. Asociația crede că parlamentul trebuie să oprească acest motor fără sens al inflației, să revină la o politică economică și climatică serioasă și să lanseze o reformă adecvată și previzibilă a taxelor, și vine cu mai multe solicitări. Printre acestea se numără amânarea taxei pe CO2 până în 2025, introducerea unui model etapizat pentru taxa de CO2, care să țină seama de disponibilitatea pe piață a vehiculelor cu emisii zero, precum și de disponibilitatea unei infrastructuri alternative de realimentare, egalitatea combustibililor biogeni și a e-combustibililor cu vehiculele cu emisii zero printr-o taxă de drum care ține cont de emisiile reale de CO2, menținerea ciclului de finanțare a drumurilor pentru a putea investi în infrastructura rutieră aflată în dificultate, în extinderea spațiilor de parcare pentru camioane și în transformarea ecologică a transportului rutier de mărfuri.

Articole similare

Ad