Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cushman & Wakefield: Nivelul costurilor și accesul la forța de muncă sunt principalele criterii de selecție ale companiilor când închiriază birouri

Compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield a realizat un nou studiul „What Occupiers Want” care arată că nivelul costurilor și accesul la forța de muncă, precum și standardele ESG sunt principalii factori care iau în considerare companiile atunci când închiriază spații de birouri.

Nivelul costurilor pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa este principalul criteriu de selecție la semnarea noilor contracte de închiriere, urmat de disponibilitatea forței de muncă și calitatea spațiilor de birouri.

Costurile au devenit o preocupare majoră pentru ocupanții de birouri în 2023, dat fiind incertitudinea crescută de la mijlocul anului 2022, caracterizat de inflație și creștere a ratelor dobânzilor. Din acest motiv, chiriașii caută modalități de reducere a costurilor, cum ar fi diminuarea suprafețelor închiriate, subînchirierea unor porțiuni neutilizate din spații sau extinderea pe piețe cu costuri mai mici.

Totuși, studiul menționează că ocupanții sunt dispuși să investească în clădiri sustenabile cu certificări verzi sau în spații care încurajează prezența și implicarea angajaților. Aprecierea standardelor ESG (mediul, social, guvernanță) a crescut semnificativ în ultimii doi ani, iar chiriașii sunt gata să plătească un premiu de peste 20% pentru clădirile verzi, sustenabile.

„Viziunea asupra birourilor este în plin proces de schimbare și vedem acest lucru și pe piața românească. Această schimbare de paradigmă devine un motor al pieței de închiriere a spațiilor de birouri, un generator de cerere pentru servicii de consultanță, dincolo de cele de intermediere imobiliară. Mai mult decât niciodată, chiriașii, dar și proprietarii conștientizează valoarea adăugată pe care un consultant imobiliar îl poate aduce într-un proces de calibrare a nevoii de spații de birouri, de identificare a celor mai bune soluții de acomodare și negociere a termenilor unui contract.”,

a declarat Vlad Săftoiu, Head of Research Cushman & Wakefield Echinox.
  • Foto: Cushman & Wakefield

Companiile planifică să aloce mai mult spațiu de birouri pentru zonele comune care să stimuleze creativitatea și inovația, pe măsură ce se adaptează la modelul de muncă hibrid și încurajează revenirea angajaților în birouri. De asemenea, flexibilitatea și autonomia angajaților de a lucra de unde doresc sunt considerate modalități de atragere și reținere a talentelor.

În ciuda preferinței pentru zonele ultracentrale și centrale, ocupanții de spații de birouri explorează oportunități de recrutare dincolo de orașele în care au sediile, având în vedere avantajele muncii remote.

O altă constatare importantă este că multe companii au o viziune mult mai clară asupra nevoilor lor de spații de birouri pentru următorii ani. Aproximativ 60% dintre respondenți intenționează să reducă spațiile pe care le utilizează în prezent, concentrându-se pe optimizarea spațiilor disponibile și oferirea de facilități și servicii pentru a spori utilizarea birourilor și pentru a oferi experiențe mai bune angajaților.

Sondajul a fost efectuat la nivel mondial și a intervievat 180 de companii cu un total de 9,6 milioane de angajați, care ocupă o suprafață totală de birouri de aproape 70 de milioane de metri pătrați.

Articole similare

Ad