Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CE anunță măsuri de susținere a ecologizării transportului

Comisia Europeană a publicat mai multe măsuri menite să eficientizeze transportul de mărfuri și să reducă emisiile de gaze cu efect de seră (GES), prin oferirea de stimulente mai puternice pentru camioanele cu emisii scăzute și prin îmbunătățirea gestionării infrastructurii feroviare. Scopul este creșterea eficienței sectorului transporturilor, astfel încât să poată contribui la obiectivul de reducere a GES cu 90% până în 2050, așa cum este stabilit în Pactul Verde European, permițând, în același timp, creșterea economică la nivelul pieței unice.

Peste 50% din marfă este transportată rutier la nivelul UE (potrivit cifrelor din 2020), generând emisii considerabile de GES. Propunerea prevede revizuirea Directivei actuale privind masele și dimensiunile, pentru a permite o greutate suplimentară pentru vehiculele ce utilizează tehnologii cu emisii zero (mai ales că sistemul electric de propulsie crește greutatea proprie). Se va stimula astfel trecerea la tehnologii mai curate, iar vehiculele vor avea sarcină utilă mai mare decât modelele convenționale. De asemenea, va fi încurajată adoptarea unor cabine mai aerodinamice și a altor dispozitive de economisire a energiei, cu beneficii nu doar pentru confortul și siguranța șoferului, ci și legate de creșterea eficienței grupurilor motopropulsoare cu emisii zero.

Creșterea greutății totale maxim admise se va aplica și la transportul intermodal cu unități de marfă standardizate (cum ar fi remorcile-container); înălțimea suplimentară va facilita și transportul containerelor cu boxuri înalte, amplasate pe vehicule standard.

Propunerea CE dorește să ofere claritate în ceea ce privește utilizarea în traficul transfrontalier, în anumite condiții, a vehiculelor mai grele și mai lungi, care sunt deja permise în unele state membre. Țările care permit utilizarea sistemelor modulare europene (EMS) vor putea, de asemenea, să le utilizeze în operațiuni internaționale între state învecinate, fără a fi nevoie de un acord bilateral și fără restricții de trecere a frontierei. Acest lucru va însemna că aceeași cantitate de marfă va putea fi transportată în mai puține călătorii.

CE mai propune adoptarea CountEmissionsEU, o metodă standardizată pentru calculul emisiilor GES pentru companiile care aleg să publice aceste informații sau cărora li se cere să le comunice, din motive contractuale. Metodologia propusă se bazează pe standardul ISO/CEN recent adoptat pentru cuantificarea și raportarea GES rezultate din lanțurile de transport de pasageri și mărfuri. Datele cu privire la emisiile totale („door-to-door”) vor permite operatorilor să-și evalueze serviciile și să-i ajute pe cosumatori să facă alegeri informate cu privire la opțiunile de transport și livrare.

Investiții în infrastructura feroviară

Referitor la transportul feroviar, CE recunoaște că investițiile în infrastructură sunt costisitoare. Pe de altă parte, rețeaua existentă este tot mai aglomerată. Regulamentul propus va optimiza utilizarea acesteia, va îmbunătăți coordonarea transfrontalieră, va crește punctualitatea și fiabilitatea și va atrage mai multe companii de transport de marfă pe calea ferată.

Normele actuale privind managementul capacității sunt decise anual, la nivel național și individual, ceea ce nu favorizează traficul transfrontalier, deși aproximativ 50% din transportul feroviar de marfă depășește granițele naționale. Abordarea fracturată, dar și lucrările de întreținere necoordonate duc la întârzieri și împiedică funcționarea pieței unice. Acum, se are în vedere reproiectarea orarului de circulație, cu scopul de a răspunde mai bine nevoilor sectorului feroviar: orare stabile, rezervare anticipată a biletelor pentru serviciile de pasageri și circulația flexibilă a trenurilor de marfă, adaptată lanțurilor de aprovizionare just-in-time.

Propunerile CE urmează să fie analizate de Parlamentul European și de Consiliu, în cadrul procedurii legislative ordinare. În completare, Comisia va revizui Directiva privind transportul combinat, pentru a-l face mai competitiv.

Pachetul propus completează propunerea CE de a actualiza politica rețelei transeuropene de transport (TEN-T), prin stimulente și cerințe pentru dezvoltarea infrastructurii și printr-o mai bună integrare a diferitelor moduri într-un sistem de transport multimodal.

Propunerile Comisiei fac parte dintr-un efort mai amplu de a face mobilitatea și transportul mai sustenabile, în cadrul Fit for 55. Pe viitor se așteaptă măsuri concrete destinate stațiilor de reîncărcare și realimentare cu energie electrică și utilizării combustibililor durabili în aviație și în transportul maritim.

IRU a salutat pachetul de măsuri propus de CE, însă își exprimă îngrijorarea cu privire la termenele propuse – limitarea posibilității utilizării combinațiilor tradiționale de vehicule standard în transportul internațional după 2035, întrucât prevederea creșterii greutății brute a vehiculelor se va aplica numai pentru emisii zero, și limitarea testelor transfrontaliere ale EMS la o perioadă de cinci ani.

Articole similare