Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Atentie la viteza!

Viteza neadaptata la conditiile de trafic reprezinta principala cauza a accidentelor rutiere grave, aceasta fiind concluzia la care am ajuns in urma scurtei radiografii a cauzelor si urmarilor incidentelor rutiere, realizate, in cadrul conferintei organizate de Tranzit la Timisoara, de comisar sef George Grigore, sef Serviciu Legalitate Transport, Sistematizare si Control Tehnic din cadrul Politiei Rutiere, IGP.
 

Principalul obiectiv al politiei este cresterea gradului de siguranta a cetateanului prin reducerea numarului de accidente si a consecintelor acestora. Principiile conform carora actioneaza sunt educatia, aplicarea ferma a legii, promovarea imbunatatirii infrastructurii rutiere si, nu in ultimul rand, transparenta actiunilor, asa cum declara reprezentantul institutiei.

Mai putine accidente, dar mai multi raniti
Chiar daca viteza conducatorilor auto se mentine ridicata si ramane principala cauza generatoare de accidente grave, se remarca totusi, fata de perioada similara a anului trecut, o scadere a numarului accidentelor.
In primele opt luni din 2011 au fost inregistrate 5.845 de accidente rutiere, in scadere cu 1,48% fata de aceeasi perioada a anului precedent. De asemenea, mortalitatea ca rezultat al unui accident rutier a inregistrat o scadere importanta, de 12,32%, de la 1.429 de decese in primele opt luni ale lui 2010 la 1.272 in 2011. Insa, dupa primele opt luni ale lui 2011, raportat la aceeasi perioada a lui 2010, numarul ranitilor grav a inregistrat o crestere de 3,72%, ajungand la 5.583.
Din totalul evenimentelor rutiere grave produse la nivel national, numai in 2,56% din cazuri au fost implicati conducatori auto care efectuau transport rutier, fie de marfa, fie de persoane. Din totalul persoanelor decedate, transportul rutier a generat 2,74%, si 2,89% victime ranite grav, in crestere fata de perioada similara a anului trecut.
In 2011, transportul rutier de marfa a cauzat 78 de accidente, 22 de persoane decedate si 83 ranite grav. In ceea ce priveste transportul de persoane, in 2011 au fost inregistrate 71 de accidente, soldate cu 12 morti si 79 de raniti grav, in crestere raportat la aceeasi perioada a lui 2010. Principalele cauze generatoare de accidente grave produse din vina conducatorilor de vehicule de transport marfa sunt viteza neadaptata la conditiile de drum (36%), nerespectarea distantei intre vehicule (15%), conducerea imprudenta (10%), neacordarea de prioritate pietonilor sau vehiculelor, rulare pe contrasens etc.
La transport de persoane, tot viteza neadaptata la conditiile de drum reprezinta principala problema (23,81%), urmata de neacordarea prioritatii pietonilor, nerespectarea distantei intre vehicule, conducerea imprudenta, adormirea la volan s.a.

Viteza, principala cauza a accidentelor
Viteza, atat neadaptata, cat si excesiva, se mentine in topul principalelor cauze de producere a accidentelor rutiere, cu 19,48%. Clasamentul este continuat de abaterile pietonilor, in primul traversarea neregulamentara (15,5%), dar si de neacordarea prioritatii pietonilor (8,21%) si neacordarea prioritatii la autovehicule (8,7%).
„Educatia rutiera este o componenta principala a activitatii politiei rutiere si are ca scop cunoasterea si aplicarea corecta a regulilor de circulatie de catre toti participantii la trafic, in vederea adoptarii unui comportament rutier preventiv. Ca repere actuale aflate in desfasurare avem programul strategic privind activitatile de educatie rutiera pentru 2010-2012, campania nationala de educatie rutiera «Alege viata» si un program al activitatilor de educatie rutiera pentru 2011“, a spus comisar sef George Grigore.
Printre perspectivele de viitor se numara continuarea si diversificarea actiunilor specifice, programate in cadrul campaniei „Alege viata“,      intensificarea colaborarilor cu partenerii traditionali cu care politia are incheiate protocoale in vederea derularii activitatii educative, dar si atragerea de noi parteneri si realizarea unor emisiuni radio-tv cu tematica rutiera.
„La Geneva, in cadrul unei conferinte privind educatia rutiera, a fost prezentat un aparat care se numeste pupilometru. Cercetarile au demonstrat ca somnolenta poate fi depistata dupa miscarea involuntara a pupilelor sau schimbarea diametrului acestora in intuneric“, a mentionat comisarul sef George Grigore.
Cercetarile au stabilit ca, in cazul conducatorilor de vehicule de transport marfa si persoane, nivelul de somnolenta este identificat in aproximativ 60% din cazuri, comparativ cu media de 26% inregistrata de ceilalti participanti la trafic.
In urma activitatilor de verificare a autovehiculelor care efectueaza transport rutier au fost retinute aproximativ 6.907 permise de conducere in vedere suspendarii dreptului de a conduce, dintre care 1.462 pentru conducatori auto care efectuau transport de persoane, 3.513 operatori de transport de marfa, 20 de producatori care efectuau transport de marfuri periculoase si 1.912 conducatori de taximetre. In ceea ce priveste eliminarea pirateriei, in conformitate cu prevederile Ordonantei 34, s-a dispus suspendarea dreptului de utilizare a vehiculelor in 534 de cazuri in care transportul se derula in mod ilegal, din care 171 pentru transport de persoane, 133 pentru marfa, 229 pentru taxi si unul pentru marfuri periculoase.       

Articole similare