Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Silențios, eficient, confortabil

Gama midibusurilor urbane electrice este mult mai restrânsă decât cea a autobuzelor, dar nu mai puțin importantă. Tot mai multe municipalități doresc să aibă în flotele lor vehicule de capacitate mică sau medie pentru transportul în zonele centrale, istorice ori pentru perioadele din zi mai puțin aglomerate. Otokar e-Centro răspunde cererii tocmai pe acest segment de nișă, având o capacitate de până la 32 de locuri, la 6,6 m lungime. Cu prilejul unui test-drive efectuat în București la sfârșitul lui iulie am putut aprecia silențiozitatea și confortul micului e-Centro, dar mai ales consumul redus de energie, într-o zi care ne-a adus de toate: ploaie torențială, soare, căldură și, nu în ultimul rând, aglomerație.

Cu un design exterior sugestiv, care exprimă mobilitate electrică, Otokar e-Centro a întors toate privirile în Capitală. Și are și de ce: zero emisii, zero zgomot și manevrabilitate excelentă.

Startul din curtea importatorului AIC Trucks a fost luat pe o ploaie torențială, astfel că prima parte a traseului – din vestul orașului (intrare de pe A2) și până la Piața Unirii – a fost parcursă cu ștergătoarele pe viteză maximă și dezaburirea pornită. Un soare arzător și-a făcut loc printre nori, astfel că pe Bulevardul Magheru din centrul Bucureștiului am comutat deja pe climă, continuând călătoria spre Piața Charles de Gaulle și Arcul de Triumf, iar de acolo, înapoi, spre A2. Aglomerația de pe ultima parte a traseului, înspre ieșirea din oraș, ne-a permis o recuperare eficientă de energie în urma frânărilor repetate, astfel că la finalul călătoriei de trei ore și 35 km consumasem doar 14% din capacitatea totală a bateriilor, de 110 kWh. Prin urmare, consumul mediu pe traseul ales – care ar fi putut să reprezinte, fără probleme, o linie de transport în comun – a fost de 0,44 kWh/km (într-adevăr, fără pasageri la bord, dar cu aerul condiționat pornit).

Tehnologie modernă și o paletă largă de echipări

Cele două pachete de baterii Li-ion, de 55 kWh fiecare și tehnologie NMC, alimentează motorul electric Dana TM4, care are o putere constantă de 100 kW și atinge vârful de putere maximă la 200 kW. Este suficient pentru midibusul de 6,6 m, care are un demaraj foarte bun și, implicit, manevrabilitate optimă în toate situațiile de trafic. De menționat faptul că, în ceea ce privește managementul energetic, inginerii Otokar au optat pentru recuperarea energiei doar la frânarea efectivă. Astfel, în momentul în care pedala de accelerație este eliberată nu se produce automat o ușoară decelerare, ci vehiculul este lăsat să ruleze liber. Este o strategie împărtășită și de alți producători europeni, care mizează pe folosirea la maximum a energiei cinetice a mașinii.

Funcția de asistență la plecarea din rampă, care se cuplează automat după oprirea pe loc a vehiculului și este disponibilă ca echipare opțională, este foarte utilă în condiții de trafic aglomerat, pentru că șoferul nu mai este nevoit să aștepte cu piciorul pe pedala de frână.

Indiscutabil, camerele video care înlocuiesc oglinzile retrovizoare contribuie la aspectul modern al vehiculului și, în plus, chiar sunt foarte utile. Imaginea este la fel de bună și pe ploaie puternică, și pe soare, fiind ajustată instantaneu la schimbările de luminozitate exterioară, și, foarte important, poziționarea la interior a celor două monitoare este foarte bună, exact pe direcția în care șoferul s-ar uita în mod normal în oglinzi. În plus, în momentul în care șoferul dorește să vireze stânga sau dreapta, monitorul corespunzător îi afișează linii de ghidaj, pentru a identifica corect poziția midibusului pe drum.

Modelul testat mai avea și alte două camere video instalate la interior, în partea din față și cea din spate a vehiculului, imaginea fiind afișată pe un monitor amplasat pe bord. Maximum patru astfel de camere pot fi amplasate în diferite locuri. Separat, midibusul dispune și de cameră video pentru marșarier, extrem de utilă pentru a vedea dacă sunt obstacole sau apar inclusiv pietoni în spatele mașinii. Imaginea acesteia este afișată automat pe ecranul digital LCD din bord în momentul în care cutia de viteze este cuplată în marșarier.

De altfel, ecranul digital de dimensiuni generoase care domină bordul e-Centro este foarte bine organizat, șoferul având acces la cele mai importante date de călătorie, prezentate într-un design atractiv. În centru este afișată viteza de deplasare în timp real, aceasta fiind „flancată” de informații despre starea de încărcare a bateriei și consumul instantaneu sau recuperarea de energie la frânare. Este astfel foarte ușor pentru șofer să își ajusteze stilul de conducere, pentru a fi cât mai economic cu putință. Nu lipsesc date despre consumul instantaneu sau mediu de energie, nivelul de încărcare al bateriei și altele.

Restul comenzilor sunt poziționate ergonomic și intuitiv în jurul șoferului. Butonul de deschidere a ușii și cel de avarii sunt de culoare portocalie, pentru a fi identificate rapid. Comanda pentru cutia de viteze automată se află tot pe bord, chiar în dreapta volanului, iar pentru fiecare mod de conducere (D, N, R) se aprinde un semnal luminos atunci când este activat. În afara geamului din stânga șoferului, totul se acționează electric, inclusiv parasolarul, iar pentru parbriz și o secțiune de aproximativ 15 cm din geamurile laterale este instalată degivrare (necesară atunci când vehiculul este echipat cu oglinzile convenționale).

Pachetul de siguranță include sistemele ESP, ABS, ASR, EBS (frână controlată electronic) și ESC (controlul electronic al stabilității). Frânele sunt exclusiv pe discuri, iar pe puntea spate este aplicată frâna de parcare pneumatică. De menționat că vehiculul este echipat inclusiv cu retarder, ce poate fi acționat de pe pedala de frână ori de pe maneta de lângă bord.

Interior cochet și confortabil

Accesul la bordul e-Centro se face pe ușa dublă, de dimensiuni generoase, de pe partea dreaptă a midibusului. Intrarea este largă și prevăzută cu rampă manuală pentru accesul cărucioarelor. Spațiul pentru acestea este amenajat chiar în zona centrală, pe peretele opus ușii fiind montate și patru scaune rabatabile, care pot fi folosite la nevoie.

Restul de zece scaune sunt în partea din spate a vehiculului, în aranjament 2+1 și o linie pe patru scaune pe ultimul rând, la care se ajunge urcând o treaptă. Linia joasă a geamurilor face ca interiorul să fie luminos și primitor. În plus, peste tot au fost montate prize USB.

Sistemul de aer condiționat are o capacitate de 17,4 kW pe circuitul de răcire și 16,2 kW pe încălzire, cu pompă de căldură cu control numeric. Separat, o casetă frontală de 5 kW deservește cabina șoferului.

De menționat faptul că postul de lucru al conducătorului auto – care se află deasupra axei față – este delimitat de restul vehiculului printr-un perete vitrat în jumătatea superioară, care include și ușa de acces, iar partea dreaptă a acestei platforme este „împărțită” în mod egal, astfel încât și pasagerii au la dispoziție un mic loc pe care își pot pune un bagaj (asta dacă operatorul de transport nu dorește să dea spațiului respectiv o altă întrebuințare).

Timpul de încărcare cu energie a Otokar e-Centro este de aproximativ o oră și jumătate (pentru o alimentare completă), dacă se folosește priză Combo CCS tip 2, iar stația de încărcare are o putere de 120 kW. Este puțin probabil însă ca pe parcursul unei zile normale de lucru să fie necesară o încărcare intermediară atât de lungă, pentru că – așa cum am constatat și în urma testului – consumul este mic, iar sistemul de frânare permite oricum recuperarea a până la 25% din energia eliberată pe decelerare.

Otokar e-Centro este o adaptare inspirată a midibusului convențional, pe motorină, la propulsia electrică. Nu au fost făcute modificări constructive inutile, astfel încât costurile de producție să fie cât mai mici. Caroseria autoportantă a rămas aceeași, bateriile sunt montate în podea, acolo unde în mod normal se află motorul diesel, iar opțiunile de configurare a interiorului sunt aceleași, fiecare client având la dispoziție o paletă largă de echipamente, materiale și culori.

Termenul de livrare în România este de 10 săptămâni din momentul plasării comenzii prin importatorul AIC Trucks, care are o rețea de service națională, ce include opt ateliere proprii plus parteneri. Garanția oferită este de doi ani, fără limită de kilometri.

Articole similare

Ad