Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Oradea a devenit un important hub regional pentru producție și logistică

Oradea este exemplul concludent de „business plan” aplicat cu succes în administrația locală, județul Bihor în general ajungând în ultimii ani pe locul al doilea în țară din punct de vedere al numărului de companii de transport și logistică. Și asta pentru că se bucură de tot concursul din partea autorităților locale, care și-au făcut un obiectiv strategic din dezvoltarea infrastructurii și investiții în spații de producție și industriale noi, la standarde ridicate de calitate. Inaugurarea terminalul cargo al aeroportului din Oradea – construit în parteneriat public-privat cu CTP România – în toamna acestui an, urmat, curând, de un terminal intermodal feroviar deținut de Primăria Oradea, va pune orașul pe harta celor mai importante hub-uri logistice regionale și – speră autoritățile – va ajuta la dezvoltarea companiilor deja existente și va atrage și mai mulți investitori în zonă.

Numeroși producători din diferite ramuri industriale – în special din sectorul automotive, dar nu numai, au deschis unități noi în ultimii ani în Oradea, atrași de opțiunile de dezvoltare din zonă și de proximitatea cu Europa Centrală și de Vest. A contat însă foarte mult și faptul că au găsit în autoritățile locale un partener gata să-i ajute în desfășurarea activității în condiții optime.

Agenția de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO) deține șase titluri de parc industrial pentru amplasamente situate în oraș sau pe raza județului Bihor. Este vorba despre Eurobusiness Oradea I-IV (cu 144,5 ha, 80,19 ha, 17,8 ha și respectiv 6,5 ha, unde urmează o extindere), Parcul Industrial Săcueni (5,03 ha) și Parcul Industrial Tileagd (9,22 ha). Urmează parcul industrial Tamașeu, parcurile cu specializare inteligentă din Aleșd, Beiuș, Marghita și Ștei, precum și un nou proiect de parc cu specializare inteligentă în municipiul Oradea. Primele trei Eurobusiness sunt deja finalizate, cu un grad de ocupare între 75% și 100%. Eurobusiness Oradea IV și parcurile din județ se află în diferite stadii de construcție/extindere. Lucrările de construcție merg repede, întrucât planurile urbanistice sunt deja aprobate. Prin urmare, pentru orice companie care dorește să se dezvolte în zonă, infrastructura și facilitățile necesare sunt disponibile.

„Oradea a fost și este un oraș industrial, unde cele mai multe ramuri de producție sunt foarte bine reprezentate – industria automotive, producția de componente metalice, injecție de mase plastice, componente electronice. Parte din ceea ce se produce în Oradea deservește piața internă și mai bine de jumătate merge la export. Și prestarea de servicii conexe celor de producție se regăsește pe fiecare segment”, a declarat Alina Silaghi, director general ADLO încă din august 2017. „Aș menționa și sectorul agricol, unde Bihorul ocupă un loc fruntaș în România.”

Autoritățile locale trebuie să lucreze în beneficiul clienților lor: cetățenii

Autoritățile locale din Oradea au avut o strategie coordonată privind susținerea investițiilor, în special prin deschiderea în ceea ce privește viteza și timpul de eliberare a documentelor necesare în momentul demarării unei investiții noi sau a unei extinderi, acolo unde a fost cazul, precum și prin crearea unei companii dedicate mediului de business: ADLO SA.

„Pentru a avea creștere economică în zonă, trebuie atrași investitorii privați. Iar pentru aceștia contează să aibă un partener bun de discuții și, foarte important, infrastructura necesară dezvoltării activității lor. Totul trebuie să se bazeze pe deschidere și pe o bună colaborare, companiile private trebuie să vadă că lucrurile se mișcă în favoarea lor”, a declarat Alina Silaghi.

Astfel, transportul urban din Oradea și din zona metropolitană a fost regândit, pentru a conecta toate parcurile industriale la linii de transport public. Au fost cumpărate 40 de autobuze și de tramvaie noi și a fost proiectată inclusiv o linie nouă de tramvai și drumuri de acces care să răspundă cerințelor actuale de mobilitate dintre oraș către localitățile de la periferie. Nu în ultimul rând, pentru a avea viteză optimă de deplasare, se construiesc inclusiv drumuri expres, infrastructura ținând astfel pasul cu dezvoltarea economică a zonei. O atenție deosebită se acordă și modului de transport alternativ fie cu bicicleta/trotineta, fie pe pistele dedicate pietonilor.

În fiecare an, peste 70% din bugetul Primăriei este direcționat spre investiții. Separat, se aplică mult pentru accesarea de fonduri europene, o echipă dedicată urmărind toate oportunitățile de investiții și pregătind studii de fezabilitate din timp, împreună cu celelalte departamente și instituții locale subordonate pe fiecare domeniu în parte. Toate lucrările majore de infrastructură, inclusiv terminalul intermodal feroviar, se realizează cu finanțare europeană. „Avem o echipă dedicată, care discută cu toți cei interesați să înceapă un business aici ori să se extindă, cu companiile deja existente, pentru a ne putea plia pe cerințele lor și, important de menționat, există o comunicare bună între managerii instituțiilor publice locale, pentru a găsi soluții împreună și repede. Proiectele vizibile spun ceva despre oraș și despre oamenii care locuiesc acolo. Într-un fel, ele sunt o carte de vizită.”

Alina Silaghi a dat ca exemplu clădirea Incubatorului de Afaceri Oradea, care a fost reamenajată pe locul unui vechi spital abandonat, în încercarea de a schimba fața orașului și a găsi o formă de promovare a tinerilor antreprenori locali.

Un sector poate neexploatat așa cum merită este și colaborarea dintre companii private, universitate, instituții de învățământ și autorități locale pentru sectorul de cercetare, dezvoltare și inovare, unde există proiectul Parcului Științific și Tehnologic, funcțional din 2024.

Potrivit Alinei Silaghi, până în acest moment autoritățile locale din Oradea au atras peste 600 de milioane de euro din fonduri europene. „Avem pregătite și în curs de depunere/implementare și alte proiecte cu o valoare estimată de 500 de milioane de euro. Fondurile europene au contat mult în ceea ce privește posibilitatea de a implementa aceste proiecte, susținerea lor doar din bugetul local fiind foarte greoaie.”

Oradea face permanent eforturi pentru a-și îmbunătăți avantajele în fața investitorilor. Programul „Make IT în Oradea” susține start-up-urile locale, ADLO facilitând inclusiv întâlniri între firmele de IT și companiile din zonă, pentru a identifica eventuale oportunități de colaborare, cu dezvoltarea de programe și soft-uri personalizate. „Make IT are deja rezultate, iar asta ne încurajează să credem în potențialul de dezvoltare pe această ramură și a zonei noastre.”

Se susține mult automatizarea, proiectele care vin cu o componentă de cercetare/dezvoltare, inovări de procese/produse, un sector cheie pe viitor, în contextul în care forța de muncă este tot mai scumpă și mai greu de găsit. În paralel, se investește și în formarea de forță de muncă, Oradea fiind unul dintre orașele care au implementat cu succes forma de învățământ profesional în sistem dual, pentru care a fost deschis un campus tehnic, unde tinerii interesați se pot forma profesional utilizând aparatură și echipamente actuale și tehnologie curentă. Pentru asta, la fel ca și până în prezent în învățământul dual, se colaborează cu firmele din zonă, care își pot găsi și forma astfel viitori angajați. Multe companii din Oradea oferă și posibilitatea ca studenții să facă internship-uri, programe de practică, tocmai pentru a-și atrage forță de muncă și de a-i familiariza cu mediul de lucru din cadrul organizației.

În Oradea, ADLO construiește blocuri de locuințe (garsoniere) dedicate companiilor, pe care le închiriază investitorilor din zonă care au nevoie să își aducă personalul de la distanțe mari, inclusiv din alte țări. Companiile le pot folosi, de asemenea, pentru angajații care vin pentru perioade mai scurte de timp, fie perioade de probă pentru a vedea dacă se acomodează cu locul de muncă și cu orașul, fie pentru echipe care se relochează pentru perioade fixe de timp.

Iar rezultatele nu au întârziat să apară: valoarea totală a investițiilor atrase în parcurile industriale este de peste 550 de milioane de euro, iar până în 2025 se estimează ca locurile de muncă create să ajungă la 10.000. În 2022 orașul a reușit să convingă unul dintre cei mai mari producători de cauciucuri din lume să deschidă prima uzină cu zero emisii și complet verde în Oradea, având prognozată o investiție inițială de 650 de milioane de euro și crearea a 500 de locuri de muncă.

Una din strategiile de dezvoltare urmărite de oraș este creșterea calității vieții, un element foarte important pentru a atrage și reține forță de muncă. Și tocmai din acest motiv administrația locală se concentrează asupra dezvoltării spațiilor pietonale, a zonelor verzi, a accesului pentru biciclete, transportului public în comun eficient, a vieții culturale (teatru, filarmonică), a unui învățământ de calitate și a opțiunilor pentru petrecerea timpului liber. „Trebuie să ne uităm mereu la ce lipsește din oraș și ce poate fi îmbunătățit. Ne dorim și avem un oraș sigur și inteligent, dar nu este suficient să pui trei camere și doi senzori ca să ai «smart city». În primul rând infrastructura trebuie să fie pregătită pentru digitalizare, abia apoi putem discuta de trafic inteligent, monitorizare coerentă și informații utile”, a comentat Alina Silaghi.

Cooperarea regională este importantă

La nivelul finanțărilor din fonduri europene sau de la bugetul statului, Oradea concurează cu alte autorități locale din țară, iar Alina Silaghi a menționat importanța cooperării între orașe și regiuni pentru a reprezenta împreună România în fața investitorilor într-un mod atractiv și corect.

„Orașele de la granița de vest a României se pot completa între ele. Proiectul de drum expres Oradea-Arad este un exemplu concludent. Accentul trebuie să fie pe modul în care putem să ne sprijinim reciproc și să promovăm România drept cea mai bună destinație pentru investiții, să avem în vedere proiectele mari de infrastructură, posibilitățile de finanțare, ajutoarele de stat etc.”

ADLO participă în fiecare an în octombrie la târgul internațional Expo-Real din München, împreună cu autoritățile din județul Cluj, sub sigla Transilvania, pentru a promova oportunitățile de dezvoltare în partea de vest a României. Târgul oferă, de asemenea, oportunități de a cunoaște avantajele țărilor și orașelor mari din regiune care concurează cu țara noastră în atragerea investitorilor, dar și de a stabili contacte cu alte autorități locale pentru a împărtăși modele de dezvoltare care au dat roade.

Transporturile și logistica, un sector important pentru Bihor

Și, cum cei mai mulți producători au nevoie să fie legați la sistemul de aprovizionare/distribuție, „un rol extrem de important îl au companiile de logistică și oferta acestora, precum și infrastructura pusă la dispoziție de autorități, existența sau nu a unui acces rutier optim, respectiv a transporturilor alternative aerian sau feroviar”. Bihorul este pe locul al doilea din punct de vedere al numărului de agenți economici care operează în domeniul logisticii (2.421 de companii, aproape 3% din totalul agenților economici din județ) și al numărului de angajați (9.945, care reprezintă 8,58% din numărul total de angajați din Bihor). De asemenea, industria logisticii și transporturilor de aici totalizează o cifră de afaceri de 1,1 miliarde de euro, ceea ce reprezintă peste 9,3% din veniturile realizate de toți agenții economici din județ, și un profit de 70,5 milioane de euro (6,64% din profitul net realizat în Bihor).

Multe companii de transport și logistică din Bihor se regăsesc și în topurile anuale de eficiență întocmite de revista Tranzit, fiind vorba și de firme cu capital românesc, și de firme cu capital străin, care s-au așezat aici datorită atât proximității de graniță, cât și facilităților și mediului de afaceri creat de investitorii privați împreună cu autoritățile locale.

Oradea și Bihorul investesc în continuare în dezvoltarea infrastructurii, pe rutier unul dintre proiectele importante fiind conectarea la autostrada A3, precum și realizarea inelelor secundare ale centurii deja existente din oraș și zona metropolitană.

Pentru că înțelegem necesitatea dezvoltării altor tipuri de transport sustenabil și care să elimine din poluarea zonei, Primăria Oradea este pe cale să finalizeze infrastructura pentru un nou terminal intermodal rutier-feroviar, situat pe șoseaua Borșului, cu linie dedicată în gara Episcopia, în vecinătatea graniței cu Ungaria.

Modernizarea Vămii Borș așteaptă aderarea la Schengen

Un subiect fierbinte în zonă rămâne Vama Borș, care, deși nu intră sub incidența autorităților locale, este conectată cu orașul, iar cozile din punctul de trecere a frontierei sunt o realitate. ADLO a făcut solicitări către autoritățile centrale competente de a găsi soluții pentru fluidizarea traficului în vamă, dar până la intrarea României în Schengen previziunile nu sunt prea optimiste. Regulile impuse de țara vecină trebuie respectate și, deși se folosește mult și punctul de trecere al frontierei Borș II, acesta nu rezolvă decât parțial problema.

„Deciziile la nivel local, având în vedere întreg contextul și prioritățile pe care le-am stabilit împreună, sunt ușor de luat și de implementat. Blocajele apar atunci când depindem de autoritatea centrală și nu putem interveni. Viteza de lucru este însă cea pe care o cunoaștem. Noi, aici, suntem în concurență cu toate țările de la granița României ori din vecinătate – inclusiv cu Serbia ori cu Slovacia, care înainte nici nu intrau în discuție. Ungaria, sigur, mereu s-a mișcat rapid și a avut constant programe de sprijinire a investitorilor mai bune și mai agresive decât România. Azi, când avem și noi programe foarte bune, de exemplu schemele de Ajutor de Stat, rămâne problema vitezei cu care le implementăm. Și aici se poate face diferența.”

Multe companii românești din apropiere de frontiera cu Serbia își mută activitatea la vecini, din cauza disponibilității forței de muncă și nivelului ridicat de pregătire. Impedimentul lor este că nu sunt încă în UE și, în ciuda protocoalelor încheiate cu diferite țări europene, activitatea de transport merge mai greoi. Dar rămâne de văzut cât timp vom mai avea acest avantaj.

România ar trebui să profite de mobilitatea firmelor care au fost stabilite în Ucraina/Rusia (de regulă, companii europene, dar nu numai) și care acum caută opțiuni de relocare tot în zonă, crede Alina Silaghi. Autoritățile locale din județele de graniță ar trebui să fie atente la oportunitățile de afaceri care se întrevăd. Spre exemplu, fabrica Nokian din Rusia a fost forțată să se relocheze la Oradea, urmând să fie deschis noul centru în primăvara lui 2025. Se poartă discuții și cu alți investitori potențiali, mulți fiind din domeniul Hi-Tech. „Am încercat să atragem companii care, pe lângă producția efectivă, să aibă și o componentă de cercetare/dezvoltare, în încercarea de a implica și reține forța de muncă foarte bine pregătită din oraș și care, în prezent, poate nu se regăsește în oferta de locuri de muncă disponibile.”

Alina Silaghi spune că ADLO poartă încă de anul trecut discuții despre potențialul pe care România îl are în atragerea de companii care doresc să își relocheze o parte din unitățile de producție din zonele asiatice sau Rusia/Ucraina, însă rămâne de văzut dacă aceste companii vor alege România sau alte țări învecinate. „Noi ne străduim să prezentăm regiunea de vest și țara noastră într-un mod cât mai inteligibil și simplu și să punem în valoare potențialul de care dispunem pentru a atrage aici exact acele industrii pe care le dorim și care ar completa și ar aduce plus valoare întregului ecosistem.”

Articole similare

Ad