Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Panteia: În 2024 costurile de transport vor crește ceva mai puțin decât în 2023

Asociația olandeză de transport și logistică TLN, împreună cu evofenedex și agenția de cercetare Panteia, au lansat în cadrul unui webinar raportul „Evoluția costurilor în transportul rutier 2023-2024“ și tot cu această ocazie a avut loc o discuție despre obligațiile viitoare privind reducerea emisiilor de CO2 și impactul sustenabilității asupra firmelor din domeniu.

Creșterea costurilor în 2024 față de 2023, excluzându-le pe cele pentru combustibili, este estimată la 3,8-5,3%, în condițiile în care în 2023 a fost de 4,8-8,8% față de 2022 sau de 3,7-7,8% dacă se ține cont și de combustibil. Multe firme de transport folosesc o clauză de combustibil pentru a compensa fluctuațiile prețului motorinei și unele au început să includă în contracte și clauză privind energia, pentru a absorbi parțial creșterile prețurilor la electricitate și gaze.

Evoluția de anul acesta a costurilor este în concordanță cu estimarea realizată de cele trei organizații în 2022 pentru 2023. Creșterea costurilor pentru 2024, împreună cu diferența dintre ce s-a realizat și ce s-a estimat pentru 2023, este de 3,8-5,1%, excluzând combustibilul și serviciile de feribot.

Deși în 2024 se așteaptă o creștere mai mică decât cea din 2023, care a fost considerată extremă, ea încă este mare comparativ cu mediile înregistrate de-a lungul timpului.

În Olanda lipsa unui contract colectiv de muncă în transportul de mărfuri pentru 2024 face ca estimarea să fie mai puțin predictibilă decât în anul trecut. Potrivit Biroului olandez pentru analiza politicilor economice, se preconizează o creștere cu 5,4% a salariilor din domeniu, dar și o creștere a accizei la motorină începând cu 1 ianuarie 2024. Într-una dintre camerele parlamentului olandez majoritatea dorește să renunțe la creșterea accizelor, dar încă nu s-a luat o decizie politică și de aceea estimările legate de costuri se bazează pe politica din prezent.

În 2023 costurile cu salariile au crescut cu 8,89% față de 2022, diferența provenind dintr-o creștere salarială de 7,5%, o plată unică de 250 de euro, o indemnizație de călătorie mai mare decât în 2022 și plata pentru timpul necesar pregătirii profesionale.

În 2024 se așteaptă să fie mai mari costurile cu dobânzile (cu 29,6%), asigurarea (cu 6,0%) și întreținerea și reparațiile (cu 4,4%).

În plus față de evoluțiile periodice, pot exista condiții specifice de piață care să influențeze costurile, de exemplu creșterea substanțială a taxei de drum din Germania și obligațiile legate de sustenabilitate.

Pentru prima dată în acest raport este inclusă și o evoluție a costurilor pentru un ansamblu electric camion+remorcă.

Articole similare

Ad