Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se pot transforma provocările din transport și logistică în oportunități?

Economia mondială se străduiește să se mențină pe linia de echilibru, deși din toate părțile vin semnale de recesiune, determinată de război, de scumpirile la utilități și de inflație, cu impact direct în producție și consum. Cifrele pentru 2022 și prima jumătate a 2023 nu arată prea bine, potrivit celei mai recente analize Coface, dar există speranțe pentru o ușoară redresare în ultimul trimestru al acestui an. Industria de transport și logistică, dependentă de evoluția economiei globale, are totuși avantajul flexibilității și al unui management suplu, specific mediului privat, ceea ce îi permite să se adapteze în permanență.

Riscul global de recesiune economică este menționat tot mai des de către analiști, astfel că, după un PIB global net de 3,1% în 2022, pentru 2023 și 2024 prognoza Coface este de doar 2,4%. (Și există posibilitatea ca procentul să fie chiar mai mic.) Aceasta este cea mai mare scădere la nivel mondial după criza din 2009. Desigur, războiul din Ucraina nu putea să nu își lase puternic amprenta asupra industriei mondiale, cele mai afectate fiind țările dezvoltate, Statele Unite, dar și Europa de Vest.

Motorul economiei globale în această perioadă rămâne China, urmată de India și de țările Europei Centrale și de Est. Totuși, este îngrijorător faptul că și China dă semne de slăbiciune și se străduie să mențină linia ascendentă în următorii doi ani, apreciază Gregorz Sielewicz, Economist Șef Coface pentru Europa Centrală și de Est. Consumul domestic, dar și exporturile din această țară vor fi factorii decisivi.

Scăderea comerțului global s-a văzut încă de la sfârșitul anului trecut și a continuat și în primul trimestru din 2023. Cu toate acestea, sunt industrii care au înregistrat anul acesta o evoluție pozitivă sau cel puțin constantă: automotive (+10%), transportul containerizat și comerțul de materii prime (doar -0,5%). Pe de altă parte, sectorul produselor electronice este în scădere cu 8,5%, iar transportul aerian de mărfuri, cu 2,5%. Inflația ridicată înregistrată în majoritatea țărilor și pe o perioadă destul de lungă de timp a afectat consumul casnic, iar industria electronicelor a fost printre primele victime.

Prețurile la combustibil și energie își pun amprenta pe evoluția economică

Creșterile de preț la carburant și energie din 2022 au afectat, fără doar și poate, evoluția pieței, coroborat cu faptul că țările OPEX și-au redus producția de țiței. Incertitudinea privind evoluția tarifelor la energie în iarna 2023-2024 afectează comportamentul agenților economici, care încearcă să își ia măsuri de protecție. Și toată lumea este îndreptățită să creadă că prețul la utilități va crește în această iarnă, ceea ce ar putea influența direct rata inflației și tarifele serviciilor de transport și logistică. Deocamdată, la finalul verii, inflația era în ușoară scădere, dar încă la un nivel ridicat.

Presiunea pe lanțurile de aprovizionare a mai scăzut comparativ cu perioada pandemică și imediat post-pandemică (atunci când restricțiile de mobilitate au dat peste cap fluxurile globale), ceea ce este o veste bună. Problema este însă că produsul intern brut este în scădere, iar unele țări UE au intrat chiar în recesiune tehnică în primele două trimestre ale 2023. Este vorba despre Germania, Austria, Olanda, Polonia, Lituania, Cehia și Ungaria. Specialiștii Coface apreciză că s-a atins limita inferioară, dar revenirea va fi foarte lentă. Faptul că nici piețele din afara UE – cu care statele membre au numeroase schimburi economice – nu sunt într-o situație prea bună face ca estimările pentru perioada următoare să fie ponderate.

Producția și retailul sunt în scădere

Atât producția industrială, cât și vânzările din retail la nivelul Uniunii Europene au început să scadă încă din ianuarie 2022 comparativ cu perioada anterioară, din cauza diminuării cererii, iar în primele șapte luni din 2023 vânzările în special au înregistrat o linie descendentă. Acest lucru este pus pe seama inflației, care, deși este în ușoară scădere comparativ cu a doua jumătate a anului trecut, se situează încă la un nivel destul de ridicat. Atenție! Inflația nu este cauzată doar de scumpirile la energie și utilități. Țara noastră ocupă poziția a treia în UE în ceea ce privește cea mai mare inflație (9,4%), după Ungaria (17,6%) și Polonia (10,1%), și este urmată de Cehia, Slovenia și Austria. Ultimul trimestru al anului ar putea totuși să vină cu o foarte ușoară creștere în producție, apreciază Sielewicz.

Îmbucurător este faptul că România s-a situat pe poziția a doua la nivelul Uniunii în ceea ce privește evoluția PIB-ului în primele trei luni ale anului (după Spania), cu 4 procente peste perioada similară a anului trecut (media UE a fost de 1,1%), și, mai mult, a înregistrat cea mai bună evoluție în trimestrul al doilea, cu +2,7%, față de o medie UE de doar 0,5%.

Politica monetară a venit cu rate mai mari ale dobânzilor, ca reacție la evoluția pieței și la inflație. În România, în ultimele luni dobânzile au rămas stabile.

Veniturile din transport, în scădere

În Europa Centrală și de Est, transportul comercial se realizează cu precădere pe rutier, cifrele depășind cu mult nivelul din Occident, cele mai multe țări depinzând de piețele economice dezvoltate și de exporturile acestora. În Lituania, spre exemplu, rutierul ocupă peste 90% din total, în timp ce în România se apropie de 70%.

Veniturile din transport au urmat o linie ascendentă în ultimii ani, însă, în ciuda creșterii costurilor de operare, cererea redusă a determinat scăderea prețurilor din al treilea trimestru al lui 2022. Nu trebuie omis faptul că în 2020 și 2021 au fost acordate ajutoare financiare sub diferite forme, pentru a contracara efectele pandemiei, însă toate au fost stopate anul trecut. În aceste condiții, o parte dintre transportatori și-au declarat insolvența sau falimentul în ultimul an (cei mai mulți în Ungaria, în ultimele două trimestre ale lui 2022, și în Polonia, în al doilea trimestru al acestui an).

Situație similară privind situațiile de insolvență și faliment au fost constatate și în țările cu economie dezvoltată, inclusiv în Statele Unite. În aceste condiții, previziunile pentru viitor sunt rezervate. În condițiile scăderii volumelor de transport și comerțului, companiile de transport și de logistică trebuie să găsească soluții de eficientizare a activității și de reducere a cheltuielilor, în așteptarea relansării mai serioase a producției și a consumului. Iar pentru a evita riscul de neîncasare a contravalorii serviciilor prestate, specialiștii Coface recomandă contractarea unor servicii de verificare amănunțită a clienților noi, dar și, periodic, a celor cu care lucrează de mai multă vreme. Situația economică volatilă poate determina oricând insolvențe sau falimente în rândul producătorilor și retailerilor, mai ales al celor mai mici.

Articole similare

Ad