Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investiții masive în rețeaua de grupaj, după modelul implementat cu succes în Europa

Raben Group a intrat în România deja de aproape 6 ani, timp în care cifra de afaceri a crescut constant odată cu numărul centrelor de cross-dock din țară care a ajuns în prezent la 9. Profitul însă nu a apărut încă, mărfurile pentru export fiind greu de adunat de pe teritoriul României, o țară care nu dispune de o economie care să duduie, în ciuda cifrelor care arată creșteri în anii de criză. Investiția în România reprezintă un mare câștig pentru rețeaua Raben Group, care poate trimite mărfuri aici din toată Europa, cu garanția că distribuția până la clientul final se face la aceeași calitate ca în alte țări. Rezultatele filialei românești sunt reprezentate însă de comenzile găsite pe piața locală și tocmai de aceea Raben și-a extins masiv rețeaua de vânzători, care depășește 20 de persoane, și își construiește portofoliul client cu client. Lupta pentru clienți este ajutată de eficiența rețelei de grupaj, rapidă și care operează în țări cu costuri mai mici decât rețelele tradiționale de grupaj. În plus, TMS-ul propriu performant și interconectivitatea activității tuturor filialelor aduc avantajul unei planificări atente și al trackingului permanent. Planurile de viitor includ extinderea rețelei de depozite locale și dezvoltarea serviciilor de logistică contractuală, nefiind exclusă nici diversificarea soluțiilor de transport către intermodal.

Activitatea Raben Group în România a început de la zero, însă se dezvoltă într-un ritm susținut, cu creșteri de volume de aproximativ 40% de la un an la altul. În aceste condiții, în următorii doi ani se estimează atingerea „break-even”-ul afacerii, adică acel echilibru atât de important între încasări și cheltuieli, și se va obține și profit, a declarat pentru revista Tranzit Tomasz Nieźwicki, director regional Raben Group pentru Europa Centrală și de Est. Până acum s-a investit masiv în fiecare an în active și în dezvoltarea rețelei. Efectele pozitive se văd în ritmul de creștere al activității, ceea ce confirmă deciziile strategice luate de echipa de management, chiar dacă acest lucru a presupus inclusiv practicarea unor tarife mai mici pe anumite rute la început, pentru formarea acestora, a recunoscut directorul Raben Group. Astfel, dacă la început veneau în România 20-30 de paleți pe zi din rețeaua Raben, astăzi s-a ajuns la 25 de camioane cu mărfuri de grupaj zilnic, iar exporturile sunt și mai consistente. Beneficiile la nivelul rețelei europene Raben sunt semnificative odată cu adăugarea României pe harta de operațiuni, chiar dacă nu se pot cuantifica exclusiv în rezultatele financiare obținute de grup în țara noastră.

Depozitul din București acoperă o suprafață de 4.000 m2 și este configurat cu 36 de porți pentru încărcare/descărcare, fiind folosit în principal pentru operațiuni cross-dock. Separat, depozitele din Timișoara, Sibiu, Cluj-Napoca, București și Oradea sunt conectate cu hub-urile companiei din Europa Centrală și de Est, Timișoara fiind și principalul centru pentru expedițiile internaționale, în timp ce depozitul din Sibiu funcționează ca un hub central pentru distribuție națională. Liniile internaționale fac legătura cu depozite din mai multe țări europene și cu Eurohub-ul din Rokycany (Cehia), de unde mărfurile sunt redistribuite către vestul Europei.

Deținerea propriei rețele de grupaje în Germania reprezintă un avantaj net comparativ cu alți competitori, pentru că acolo este centrul economic european și tocmai din acest motiv au fost făcute investiții importante în această țară, inclusiv achiziții ale unor companii locale.

Raben este o companie de familie înființată în Olanda în urmă cu peste 90 de ani, dar care s-a dezvoltat mai ales după extinderea în Europa Centrală, cu precădere în Polonia și Cehia, și a culminat cu intrarea în forță pe piața germană, ceea ce a permis crearea conexiunilor necesare la nivel de rețea pentru a putea eficientiza business-ul și a permite timpi cât mai scurți de tranzit.

Timpi rapizi de tranzit și trasabilitate permanentă

Avantajul Raben îl reprezintă timpii foarte scurți de tranzit – aproximativ 24 de ore până la Rokycany, iar de acolo încă 24/48 de ore pentru livrare oriunde în Germania. Practic, cam tot atât cât se face și cu un camion complet, dedicat unui singur client. Trasabilitatea expedițiilor este foarte bună, iar sistemul de Eurohub este eficient pentru cei care nu au cantități mari de marfă. Și nu vorbim doar de clienții români, ci de toți cei pentru care Raben consolidează transporturile în depozitele sale. Euohub-ul din Cehia este foarte aproape de granița cu Germania, beneficiind în același timp de prețuri mai avantajoase decât dacă s-ar fi optat pentru o altă locație în apropiere, în Austria sau chiar în sudul Germaniei.

Odată cu intrarea Raben în România au fost atrași și clienți ai grupului de pe alte piețe să își înceapă operațiunile în țara noastră. Și aceasta este o direcție de dezvoltare și pe viitor, de a atrage parteneri internaționali din Polonia, Germania, Cehia sau Ungaria aici. „Odată ce activitatea din România s-a consolidat, putem să ne adresăm cu încredere clienților externi să ne urmeze, pentru că putem să le garantăm aceeași calitate a serviciilor cu care s-au obișnuit. Se lucrează preponderent pe servicii de grupaj internațional, dar, cu o acoperire atât de bună, grație celor nouă depozite, nu este exclusă dezvoltarea grupajelor naționale. Pentru a fi eficienți din punct de vedere al costurilor este nevoie însă de aproximativ 2.000 de curse pe zi în rețea”, a explicat Tomasz Nieźwicki.

Cele două linii de business merg în paralel: transporturile internaționale (operațiuni de import-export, mai ales export, foarte bine organizate în colaborare cu depozitul Raben din Cehia) și grupajele naționale. Transportul este externalizat și se lucrează cu cărăuși dedicați, care alocă special camioane pentru operațiunile Raben și le branduiesc în consecință. Desigur, pentru vârfurile de comenzi se caută subcontractori și în afara colaboratorilor permanenți. De menționat faptul că, pe anumite piețe (nu încă în România), subcontractorii dedicați lucrează inclusiv într-un sistem de parteneriat, prin care achizițiile de camioane noi (personalizate pentru Raben) sunt garantate de contracte pe o perioadă mai lungă de timp, care să permită amortizarea investiției. Există și o divizie Raben Transport, care operează aproximativ 100 de camioane proprii, dar baza o reprezintă flota de 11.000 de camioane ale subcontractorilor europeni.

Pentru a asigura trasabilitatea transporturilor, dar și pentru o comunicare foarte bună cu camioanele care lucrează pentru Raben, compania a dezvoltat propriul sistem, funcțional la nivel european, prin care se păstrează legătura în permanență cu șoferii, se comunică rutele și alte indicații privind ferestrele de timp pentru încărcare/descărcare. Activitatea Raben România este coordonată de către echipa locală, iar pentru grupajele internaționale server-ele sunt interconectate, informația fiind transferată la nivel regional, astfel încât camioanele să fie în permanență observate și coordonate.

În funcție de fluxurile de marfă pe toate rutele europene se stabilesc cele mai potrivite conexiuni, camioanele alocate și tarifele. Focusul este pe eficientizarea încărcărilor și pe obținerea unor timpi cât mai rapizi de transport. „Sistemul TMS propriu, împreună cu funcțiile Analytics înglobate, este foarte performant și ne oferă opțiuni de planificare a curselor în câteva minute. Acest adevărat turn de control la nivel european este unul dintre KPI-urile companiei.”

Rețeaua din România, în continuă creștere

Încă de la început s-a optat pentru depozite operate integral pentru clienții Raben, fără co-sharing. Rețeaua este în creștere, astfel că depozitele se apropie acum de un grad de utilizare de 80% din capacitate. Foarte important, în permanență se adaugă noi clienți în rețea, în paralel cu consolidarea business-ului pentru clienții existenți. Activitatea în România este în plină dezvoltare, compania nefiind afectată de scăderile de volume pe care le reclamă marii jucători de pe piață, cu o prezență consolidată aici. „Singura diferență pe care o vedem este aceea că în loc să creștem cu 45%, cât ne planificaserăm inițial, vom crește doar cu 35%. În august am înregistrat cu 50% mai multe comenzi decât în octombrie anul trecut, astfel că previziunile pentru acest an sunt optimiste, mai ales că urmează luni tradițional foarte bune.”

Scumpirile din 2022 s-au reflectat, desigur, în costurile fixe, însă au fost transpuse în tarife. În același timp, cum activitatea este în creștere, optimizările realizate la nivel de rețea au permis menținerea unor marje bune.

Ponderea exporturilor este de 10 ori mai mare decât cea a importurilor în cifra de afaceri Raben România, motiv pentru care cele mai multe dintre camioane sunt închiriate pentru un sigur sens.

Un alt avantaj al business-ului Raben este dispersia echilibrată pe toate industriile, de la auto la mărfuri ADR pentru toate tipurile de mărfuri transportate în grupaj, astfel că eventualele dezechilibre care ar putea apărea în anumite domenii nu impactează per total activitatea.

Chiar dacă firma s-a axat până acum preponderent pe transport în regim de grupaj, dezvoltarea serviciilor de logistică contractuală se numără printre țintele Raben în România. Operațiunile au început la Timișoara cu un proiect mai mic și sunt discuții și pentru alte contracte în țară. „La nivel de grup, aproximativ 2.000.000 m2 sunt alocați serviciilor de logistică contractuală și ne dorim să dezvoltăm acest palier și în România”, a declarat directorul Raben. De altfel, la nivel de grup, 65% din volumele de activitate sunt transporturile în regim de grupaj, iar 15% sunt serviciile de logistică contractuală. Acestea din urmă sunt foarte importante nu doar din prisma încasărilor realizate, ci și pentru că generează volume importante de transport, atât pe rutier, cât și pe celelalte moduri (feroviar, maritim și aerian).

Premise foarte bune pentru dezvoltare

Deocamdată, din România se asigură servicii de grupaj doar rutier, dar la nivel de grup se oferă și transport intermodal, iar pe viitor se vor dezvolta și celelalte linii de business aici. Activitatea pe grupaje a crescut în doar trei ani de la 300 de comenzi pe zi la aproximativ 1.400, iar premisele pentru viitor sunt încurajatoare. Se analizează și oportunități de business în portul Constanța, care a început să capete o importanță tot mai mare la nivel european.

Creșterile de costuri preconizate pentru anul următor, în special în privința taxelor pentru firmele de transport anunțate de diferite țări europene, sunt avute în vedere în negocierile de tarife atât cu subcontractorii, cât și cu beneficiarii. Celelalte elementele fiscale, cum ar fi inflația, sunt previzibile și pot fi integrate într-un mecanism de calcul al prețurilor. Bugetele se planifică de la un an la altul, ținând cont de toate informațiile de pe piață. În cazul carburantului, datorită fluctuațiilor mari de preț, indexarea se face lunar, pe baza raportului emis de CE, atât pentru clienți, cât și pentru subcontractori. În ceea ce privește costurile indirecte generate de carburant, cum ar fi scumpirile la gaze, electricitate etc., impactul lor se ajustează de două ori pe an.

Deocamdată nu se pune problema investiției într-un hub logistic propriu în România, chiar dacă în alte țări se merge pe un mix între închiriere și deținere, în funcție de amploarea operațiunilor. Depinde de evoluția viitoare a business-ului, de dezvoltarea activității la nivel național și, foarte important, de disponibilitatea infrastructurii. Se iau în calcul, desigur, extinderi în locațiile existente și cu siguranță în București acest pas va fi făcut în scurt timp. În plus, cel mai probabil vor fi adăugate două noi locații Raben, la Constanța și Brașov. Se cercetează și regiunea Moldovei.

Potențialul de dezvoltare al activității este mare și se bazează pe faptul că sunt foarte mulți potențiali clienți – firme mici de producție din toate domeniile – care au nevoie să își expedieze marfa, însă volumele sunt prea mici pentru a putea contracta un camion complet. Dimensiunea afacerii depinde de gradul de cunoaștere a companiei și a serviciilor oferite, iar, mai departe, posibilitățile sunt nenumărate. „Piața românească are același potențial de dezvoltare ca cea poloneză din acest punct de vedere. Atunci când am venit pentru prima dată în România, regiunea Moldovei, spre exemplu, nu aducea niciun fel de business pentru noi, astfel că am preferat să ne orientăm către Transilvania. Acum, Moldova este pe locul doi în ceea ce privește volumele de activitate după București. La fel, am identificat multe oportunități în nordul țării, în zona Baia Mare, de unde pleacă acum zilnic două camioane cu grupaje către Germania.”

Cheia succesului constă în densitatea rețelei și în performanțele sistemului TMS, care trebuie să asigure eficiența necesară. În final, serviciile centrate pe clienți fac diferența, iar aceștia din urmă trebuie să aibă acces rapid la platformă, să primească în timp scurt cotațiile de preț și să poată plasa comanda, al cărei statut să îl poată verifica oricând, în timp real.

Articole similare

Ad