Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un an de asezare a practicilor de control si pentru transportatori, dar mai ales pentru autoritati

Pe 3 noiembrie am premiat o parte din firmele românești de transport care au încheiat 2022 cu rezultate financiare foarte bune. Am sărbătorit cu circa 800 de reprezentanți ai industriei anii buni pentru transporturi, fără a ne bucura însă pe deplin din cauza anului dificil pe care îl încheiem. Dificil nu numai prin prisma volumelor scăzute de transport și a tarifelor tot mai mici, în condițiile în care costurile cresc pe zi ce trece, ci dificil prin întrezărirea unui viitor presărat de reglementări din ce în ce mai stricte și de anunțul unor controale dure, cu amenzi menite să scoată de pe piață mulți operatori de transport estici.

Pachetul Mobilitate este deja în vigoare de aproape doi ani, cu toate reglementările sociale și de acces la profesie, și totuși până acum controalele nu au decapitat firme est-europene mai mult decât au făcut-o lipsa de comenzi și tarifele scăzute oferite pe piață. Multe companii de transport din România au constatat că nu prea a contat până acum dacă și-au întors sau nu camioanele sau șoferii acasă. Pe de-o parte au dreptate, însă trebuie subliniat aici că acești aproape doi ani au fost importanți pentru autoritățile vest-europene pentru a se pune la punct cu reglementările și metodologiile de control și chiar pentru a angaja oameni care să înceapă controalele într-un asemenea mod încât firmele din estul Europei să fie cu adevărat decapitate. Și asta pentru că e foarte greu să respecte toate reglementările din Pachet, și amenzile sunt uriașe, imposibil de suportat dacă încep să vină în cascadă. Iar controalele se desfășoară, cel puțin pe detașare, retroactiv, astfel încât cei care au încercat să respecte cât de cât remunerarea șoferilor în funcție de salariile minime pe oră din diferite țări plus o alocație minimă de hrană vor fi feriți de surprize.

Cum se acordă alocația de hrană, cum se trece în contract această obligație pentru a fi în regulă pentru controalele Inspecției Muncii și ale ANAF a explicat foarte bine juristul ITM Cluj, Daniela Halosta, în cadrul conferinței premergătoare Galei Tranzit. Discursul său este încărcat pe pagina de youtube a Trafic Media, editorul revistei Tranzit, dar va fi conspectat și în revista de decembrie. În plus, vom adăuga informații despre amenzi și controalele pe detașare, dar și pentru întoarcerea camionului și a șoferului.

Deși ne-am obișnuit ca Belgia și Franța să fie cele mai agresive în materie de controale, acestea preferă controalele pentru întoarcerea șoferului la 3-4 săptămâni. Pentru detașare, potrivit ISCTR, Danemarca este cea mai agresivă, având deja o metodologie de control și informații pentru remunerație. Vom oferi clarificări pe cât posibil despre ce și cum controalează autoritățile daneze, cu recomandarea pentru fiecare transportator să își facă bine temele legate de detașare, începând cu înregistrarea șoferilor în portalul IMI. Amenzile sunt foarte mari pentru orice greșeală sau informație incorectă de pe declarația de detașare, mai ales neconcordanța între numele șoferului și numărul de înmatriculare al vehiculului condus pe durata detașării, ca să nu mai vorbim de absența cu totul a declarației de detașare. Apoi calculul remunerației și probarea plății acesteia devine deja o finețe pe care puține firme de transport din România o stăpânesc. Dar începe să se apropie momentul când aceste calcule vor fi puricate de autoritățile de control și vor fi aplicate amenzi, de aceea este bine să se caute în toate părțile informații, explicații, specialiști care pot ajuta. Sunt aproape sigură că 2024 va aduce surprize în practica de control, iar cei care se vor confrunta cu controale trebuie să caute rapid ajutor pentru a răspunde cât mai documentat și cât mai plauzibil solicitărilor de control pentru a evita o amendă imensă. De pildă împărțirea diurnei de ieri – și încă de azi, căci firmele de transport încă se raportează la diurnă – în indemnizație de detașare și alocație de hrană este o condiție primordială pentru a evita amenzile mari pentru detașare. Este de preferat o sumă mai mare ca indemnizație de detașare (60-65 de euro) și o alocație de hrană mai mică (8-15 euro), în condițiile în care însumate acestea sunt sub pragul de neimpozitare de 87,5 euro/zi. Și chiar dacă 10 euro, de pildă, e mai puțin decât alocația de hrană oferită în Belgia sau Germania, cel puțin amenda e mult mai mică decât dacă nu se acordă niciun ban de masă și atunci întreaga sumă acordată ca indemnizație de detașare nu se ia în calcul pentru stabilirea condiției de respectare a remunerației minime.

Dar vom încerca, încă o dată, să oferim cât mai multe informații despre cum puteți preveni dezastrul controalelor în 2024 în ediția următoare a revistei Tranzit, care va relata toate discuțiile din cadrul Galei Tranzit și nu numai.

Articole similare