Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Doar 10.000 de noi angajați în logistica și transportul din Franța în 2022

În 2022 au fost create în industria de logistică și transport din Franța numai 10.000 de locuri de muncă noi, potrivit celui mai recent raport al Observatorului prospectiv al ocupațiilor și calificărilor în transport și logistică (OPTL). Adică s-a înregistrat o creștere de 1,3% față de 2021, în condițiile în care în 2021 creșterea fusese de 4,2% față de 2020, iar estimările pentru 2023 indică o creștere mai mare față de 2022.

La final de 2022, în transportul și logistica din Franța lucrau 801.200 de angajați, iar la final de 2023, 805.030 de angajați – cu mențiunea că cifrele din transportul de mărfuri și de pasageri nu sunt diferențiate în aceste statistici. Încetinirea creșterii ocupării forței de muncă este cauzată de dificultățile de recrutare, mai ales de faptul că trebuie înlocuiți cei care se pensionează, și care sunt tot mai mulți. În medie, angajații din aceste industrii au 44 de ani.

Pe de altă parte, în 2022, s-a observat o creștere cu 20% a numărului de persoane care urmează cursuri de formare profesională pentru a fi șoferi de camion, până la peste 41.100.

Reamintim că începutul lui 2022 a fost o perioadă marcată în Franța de cel de-al cincilea val de Covid-19, care a perturbat lanțurile de aprovizionare și a fost deci caracterizat în special de penuria de componente auto. În plus, situația a fost exacerbată de invazia Rusiei în Ucraina.

În 2022, activitatea din transportul rutier de marfă francez cu vehicule grele a fost stabilă, volumul total atingând 338 de miliarde tone-kilometri, aproape același nivel ca în 2021 (-0,3%). Iar în transportul feroviar și pe căile navigabile interioare volumul a scăzut. Astfel, ponderile celor trei moduri în transportul intern de mărfuri în 2022 sunt similare, rutierul deținând 87,6% din total, feroviarul 10,4% și fluvialul 2%.

În transportul rutier de mărfuri redresarea începută în 2021 a continuat în 2022, atingându-se o cifră de afaceri de 63,2 miliarde de euro (+11,2% față de 2021). Creșterea prețurilor combustibililor din 2021 a continuat în 2022, fiind amplificată de izbucnirea războiului din Ucraina și de punerea în aplicare a unui embargo asupra energiei rusești.

Impactul prețurilor mai mari ale combustibililor a putut fi observat în tarifele de transport rutier de mărfuri, care au crescut accelerat, cu 9,3% în 2022, față de o creștere de 1,5% în 2021, atingând niveluri nemaivăzute de peste 15 ani. Dar costurile au crescut și mai repede decât prețurile serviciilor. De exemplu, în cazul transportului pe distanțe lungi, unde este imposibilă sau incertă întoarcerea zilnică acasă a conducătorului auto, tarifele au crescut cu 10%, dar costurile cu 17%. Iar în transportul pe distanțe scurte costurile au crescut cu 16,6% pentru combinațiile articulate de până la 44 t și cu 14,5% pentru șasiuri, iar tarifele cu 8,9%.

Transportul rutier intern de mărfuri din Franța realizat pentru terți a scăzut cu 5,9% în al doilea trimestru din 2023 (după -3,6% în primul trimestru), de la 37,2 la 35 de miliarde tone-kilometri, tendință care ar putea fi atribuită cererii mai scăzute, în special pentru produsele agroalimentare și materialele de construcții.

Totuși, vânzările de vehicule grele noi de marfă au continuat să crească în al doilea trimestru al lui 2023, cu 5,2%, marcând un al treilea trimestru consecutiv de creștere (după +3,7% în al patrulea trimestru din 2022 și +11,3% în primul trimestru din 2023). Această creștere a fost determinată de creșterea vânzărilor de camioane (+9,8%). În ceea ce privește costurile din transportul rutier de mărfuri, cel cu șoferii care conduc pe distanțe lungi au crescut în 2022 cu 7,7% în medie anuală față de 2021, iar în 2023 cu 8,1% în medie anuală față de 2022.

Articole similare

Ad