Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cu un nou proprietar, Dumagas își redefinește prioritățile

După 12 ani în proprietatea fondului de investiții Bancroft, Dumagas a fost cumpărată anul acesta de grupul de investiții Omnia Capital. Firma de transport din Craiova a trecut prin mai multe transformări strategice, menite să stabilească un portofoliu sănătos de clienți, care să aibă nevoie de servicii calitative și complexe pentru care să fie dispuși să plătească prețul corect. S-a înființat un departament comercial cu o echipă de vânzări modulară, s-a investit în digitalizare și s-a reconfigurat structura de management. După un an de transformări, Dumagas închide 2023 cu o cifră de afaceri de circa 34 milioane de euro și un profit de aproximativ 1,7 milioane de euro.

Matei Ladea şi Bogdan Georgescu, unul de profesie jurist cu experientă în management și antreprenoriat, iar celălalt, bancher cu experiență în trading, au început în pandemie să ofere consultanţă firmelor care aveau dificultăţi şi pe care le ajutau să depășească perioada dificilă cu bine. Amândoi aveau experiență în fuziuni și achiziții, astfel că au pus bazele grupului de investiţii Omnia Capital, care la începutul lui 2023 a devenit proprietarul uneia dintre cele mai importante companii de transport din România, Dumagas Transport.

Am stat de vorbă cu Matei Ladea, unul dintre fondatorii Omnia Capital, despre ce a schimbat noul acţionariat la Dumagas Transport în primul an după preluare şi ce urmează în 2024.

Tranzit: Cum a ajuns Omnia Capital să preia Dumagas Transport?

Matei Ladea: Piața transporturilor a venit spre noi accidental, în 2020, când sectorul de transport din UK a fost puternic afectat și noi, în parteneriat cu un fond de investiţii din Marea Britanie, Opulentia Capital, am început să lucrăm la crearea unui grup de transporturi transeuropean. Partenerii noştri aveau case de expediții în UK, noi trebuia să găsim transportatori din România care să îşi vândă afacerile și să facem fuziunea cross border. Nu am găsit transportatori care să vrea să vândă firma la prețurile de piață, după formule de evaluare pe care piața să le poată susține, să se poată încheia tranzacții viabile economic.. Când firmele de la noi auzeau că un fond din UK voia să le cumpere afacerea mai puneau un zero în coadă la preț, fără să fie neapărat prețul real.

Am văzut 1.400 de firme, 500 din UK și 900 din România. Cu 50 am purtat discuții extinse, am făcut analize, și cu 3-5 am mers până la a semna. Unul s-a răzgândit chiar la semnare, când a venit războiul din Ucraina, pentru că a avut brusc niște oportunități acolo.

Cu ce s-a distins Dumagas de celelalte firme?

Când am abordat cele 900 de firme, Dumagas a ignorat cererea noastră. În 2022 au ieșit la vânzare şi ne bucură faptul că noi am reușit să o cumpărăm. În noiembrie 2022 am început negocierile, iar în ianuarie 2023 s-a încheiat tranzacţia. Echipa de la Dumagas era cu senioritate considerabilă, cunoștea foarte bine domeniul, lucra cu proceduri ferme, a pus toate documentele la dispoziție în timp record. Acesta a fost primul semnal că facem o afacere foarte bună. Totul era automatizat, răspunsul venea prompt, nu trebuia să dăm explicații și să cerem clarificări. In procesul de Due Diligence am dat la Craiova peste foarte buni profesionişti şi aici aş vrea să îi remarc pe Monica Florescu și Emil Vladu, director economic și business intelligence manager. Am mai văzut o astfel de capacitate profesională doar la 2-3 firme din România și mai mult în afară.

Când analizează o companie de obicei toți se uită la indicatorii financiari, însă de multe ori profitul poate fi influențat de factori externi sau de viziunea actionariatului asupra parcursului companiei. Dumagas avea o cifră de afaceri destul de mare pentru transport, deci clar compania avea potențial, dar nu făcea profit. Avea clienţi mari din FMCG care ar fi simţit dacă lucrurile nu se desfăşoară cum trebuie, astfel că procedurile operaţionale erau bune. Ceea ce credem că a lipsit pentru a face profit în ultimii ani este viziunea și apetitul pentru abordarea de noi piețe. A lipsit componenta comercială din activitatea firmei.

Ce s-a schimbat, concret, în organizarea companiei, după preluare?

Noi am venit cu o echipă modulară de vânzări, pe care am mai folosit-o și în alte afaceri, am țintit piețe noi și am renuntat la contractele care nu aveau randament economic.

Avem account manager și transport manager pentru fiecare client, respectiv pentru relația cu clientii, șoferii și dispecerii, ceea ce oferă performanță, dar costă, iar dacă se dorește un tarif mic nu se pot plăti acești oameni, deci avem nevoie de clienți care prioritizează garanția calității, și sunt dispuși să plătească pentru asta. Cred că fiecare transportator are un specific care este potrivit pentru un anumit client şi invers. Noi ne-am uitat la rute și la clienți și ne-am concentrat asupra celor care înțeleg valoarea adăugată adusă de Dumagas. Asta nu înseamnă că rutele la care am renunțat nu sunt pentru clienți foarte buni, ci ca la acest moment avem viziuni și priorități diferite. Cand prețul este o prioritate ce presupune optimizări pe care nu le putem face, noi nu suntem soluția.

Senioritatea medie este de 16 ani în Dumagas la nivel de management, iar la șoferi este de 4 ani. La alte firme de pe piață vechimea șoferilor în firmă este de 8-12 luni. Ca să oferim oamenilor stabilitate trebuie să le oferim condiții, de aceea lucrăm la un anumit standard. Deci pur și simplu ne-am căutat locul pe piață, am spus ce putem oferi și ce știm să facem. Lucrăm cu retaileri de discount care pun multă presiune pe preț pentru că și clienții lor fac asta. Și Dumagas reușesște să le ofere cel mai bun preț raportat la calitatea serviciului prestat pentru ei.

Însă când vin creșteri de costuri în cascadă trebuie să le poți transfera rapid. Clienții nostri înțeleg necesitatea unui parteneriat cu transportatorul. Cei cu care ne dezvoltăm și ne extindem colaborarea sunt firme care au know how operațional foarte bun în industria lor și înțeleg că transportul este esențial pentru activitatea lor, ca să miște bunurile și să își atingă rezultatele comerciale în condiții optime. Este serviciul de bază al economiei, unul dintre primele în evoluția economiei.

Vă implicați direct în managementul companiei?

Și eu, și Bogdan Gerogescu, partenerul meu, suntem membri în Consiliul de Administrație al companiei, însă conducerea operațională este la Craiova: Claudiu Corendea – CEO, Marian Calin – COO, Monica Florescu – Director Economic, Emil Vlad – Business Intelligence manager, Roxana Danciu – Transport Specializat și Fabian Stoenica – Logistica si Depozitare.

În mod normal noi nu ne implicăm în managementul companiilor pe care le deținem. La Dumagas ne-am implicat pentru că erau multe zone unde puteam aduce multă valoare adăugată – în special pe comercial, sales, marketing.

Cu ce rezultate financiare închideţi 2023?

Noi acum abia am atins piața, abia am stabilizat compania și rezultatele pe care le vom publica anul viitor reprezintă ce s-a putut face în 11 luni, pentru că abia din februarie 2023 suntem acționari deplini, de la data Closing-ului Tranzacției.

În aceste 11 luni am crescut volumul de lucru faţă de 2022, dar cifra de afaceri s-a redus pentru că s-a ieftinit motorina. Am parcurs mai mulţi kilometri, dar refacturăm diesel către client și, cum preţul motorinei a scăzut în medie cu 25% faţă de anul trecut, a scăzut cifra de afaceri la circa 33,5 milioane de euro. În schimb, profitul a fost mult mai bun faţă de cel obţinut în 2022: 1,7 milioane de euro.

Interviul integral poate fi citit în catalogul TOP Romanian Logistics Operators 2024 – distribuit gratuit abonaților revistei Tranzit

Articole similare

Ad