Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Taxa pe emisiile de CO2 se aplică deja în Germania, Austria, Cehia și Ungaria. Alte țări vor urma.

O nouă directivă europeană, adoptată în 2022 și aflată în curs de implementare în statele membre, stabilește taxarea emisiilor de CO2 ale vehiculelor, cu impact direct asupra valorii vinietei, care va crește descurajator de mult. Vehiculele comerciale grele sunt împărțite oficial în cinci clase, în funcție de nivelul lor de emisii, dar, în realitate, sunt încadrate în principal în doar două dintre ele: clasa 1, cea mai poluantă, și clasa 5, pentru propulsia electrică sau cu hidrogen. Germania, Republica Cehă, Ungaria, Austria sunt primele țări care au implementat deja directiva.

În Germania, prima țară care a inclus taxa pe emisiile de CO2 în vinietă la sfârșitul anului trecut, un ansamblu camion Euro 6 plus semiremorcă plătește cu 0,16 euro/km mai mult, ceea ce înseamnă o creștere de nu mai puțin de 80% a taxei de drum pentru această categorie de vehicule.

La începutul acestui an, taxele de drum au fost indexate cu componenta de CO2 și în Austria (7%) și Ungaria (40%); Republica Cehă a introdus noua taxă în martie a.c., atât pentru utilizarea autostrăzilor, cât și a drumurilor naționale, ceea ce a adus o scumpire cu 13% a vinietei pentru ansamblurile Euro 6 camion plus semiremorcă, iar Italia și Polonia au trecut deocamdată la taxarea în funcție de distanța parcursă, fără a se schimba încă componentele de calcul ale vinietei, prin introducerea taxei pe CO2.

În mai a anunțat și Suedia că va introduce un nou sistem de taxare, în timp ce Danemarca și Franța au amânat taxa pe CO2 pentru începutul anului viitor. Sunt și state care vor aplica directiva abia în 2026 – cazul Olandei, dar și al României – în timp ce altele nu au anunțat încă ceva concret (Bulgaria, de exemplu).

Cert este că impactul asupra costurilor de operare ale companiilor de transport va fi semnificativ, aceasta fiind și concluzia webinarului organizat pe acest subiect de Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale (IRU), în parteneriat cu DKV Mobility, furnizor de carduri de carburant și soluții de plată a taxei de drum în peste 50 de țări, și Axxès, furnizor de servicii de taxe de drum în Franța, de asemenea, prezent în mai multe țări europene. Până în 2040, toate statele europene vor avea implementate sisteme de taxare a infrastructurii rutiere ce vor include mai multe componente, inclusiv emisiile de CO2. În prezent, potrivit unei analize de piață efectuată de partenerii IRU, la nivelul Uniunii Europene se încasează anual circa 30-35 de miliarde de euro din taxe de drum pentru toate clasele de vehicule, iar estimările sunt ca până în 2030 valoarea să se dubleze. Până când taxa pe emisiile de CO2 va intra în vigoare în mai multe state membre, este recomandat ca în special în Austria și în Germania să se folosească cele mai ecologice vehicule din flotă, mai degrabă decât în Franța, Spania sau Portugalia, unde taxa pe CO2 nu se aplică încă.

Sursa foto: Volvo Trucks

Articole similare

Ad