Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum se calculează clasa aferentă emisiilor de CO2 în vederea taxării?

Toate statele membre urmează să stabilească taxe pentru emisiile de CO2 ale vehiculelor rutiere, în conformitate cu directiva UE adoptată în 2022 privind luarea de măsuri active de încurajare a decarbonizării. Germania, Austria, Cehia și Ungaria sunt primele state care au implementat deja directiva și au indexat taxele de drum cu componenta CO2.

Pentru a stabili valoarea taxei aferente emisiilor de CO2 este necesară calcularea corectă a clasei de emisii în care se încadrează vehiculul. Austria, Cehia și Germania au introdus conceptul claselor de emisii CO2, de la 1 la 5 (la 1 situându-se cele mai poluante vehicule, iar la 5, acelea cu zero emisii). Majoritatea camioanelor și autobuzelor de mare tonaj (având propulsie cu motoare termice, diesel sau gaz) se încadrează însă în clasa 1, în timp ce vehiculele electrice cu baterii, electrice cu pilă de combustie pe hidrogen sau cu propulsie pe hidrogen sunt incluse în clasa 5. Trebuie subliniat însă că și alte variabile – cum ar fi cabina de dormit – pot influența încadrarea vehiculului în cea mai poluantă clasă de emisii.

Software-ul VECTO, dezvoltat de Uniunea Europeană, care asistă la calcularea corectă a claselor de poluare, permite o detaliere pe mai multe variante, pentru țările care o acceptă. Astfel, camioanele și autotractoarele 4×2 și 6×2, diesel sau pe gaz, având masa totală maxim autorizată de peste 16 t, înmatriculate după iulie 2021, pot fi încadrate în clasa 2 dacă nivelul emisiilor de CO2 este cu 5% mai mic decât referința UE, în clasa 3 de emisii dacă nivelul e cu 8% mai mic decât referința sau chiar în clasa 4, pentru o diferență de 50%. Atenție, însă! Încadrarea unui vehicul într-o anumită clasă de taxare în prezent pe considerentele de mai sus nu garantează faptul că în doi-trei ani vehiculul respectiv nu va fi reclasificat, fiind „aruncat“ într-o clasă inferioară.

Unele state au stabilit propriile praguri pentru clasificare. Astfel, Germania, de exemplu, permite încadrarea în clasa 2 la o diferență de doar 2% față de referință și în clasa 4 la -23%. În Ungaria se plătește componenta aferentă utilizării infrastructurii rutiere pentru toate categoriile de vehicule, iar taxele pentru poluarea aerului, zgomot și emisiile de CO2 se calculează descrescător, doar vehiculele cu zero emisii fiind scutite de plata pentru CO2.

Companiile de transport sunt încurajate să pună la dispoziția colectorilor de taxe de drum agreați toate documentele necesare pentru a se putea face încadrarea corectă într-o clasă de emisii cât mai mică cu putință, chiar dacă șansele să se poziționeze mai bine de clasa 1 sunt foarte mici. Pe lângă certificatul de înmatriculare al vehiculului, trebuie prezentate certificatul de conformitate (COC) și CIF-ul („customer information file“). În funcție de statul de înmatriculare, unele dintre aceste documente pot fi mai greu de obținut, poate chiar contra cost. Colectorii de taxe au încărcat deja pe site-urile proprii simulatoare pentru calcularea taxei pe emisiile de CO2 și tot acolo pot fi găsite informații legate de documentele necesare, în funcție de fiecare stat în parte. Pentru a fi mai operativi și a nu avea bătăi de cap, operatorii de transport sunt încurajați să colaboreze cu companiile specializate în încasarea taxelor de drum, care asigură interoperabilitatea cu diferitele sisteme automate de taxare. Altfel, dacă vor colabora direct cu autoritățile naționale, vor trebui să aibă grijă să se înregistreze separat la toate trecerile de frontieră pentru plata taxei pe CO2, acolo unde se încaseză deja. Este bine de știut că furnizorii de servicii de plată a taxelor de drum pot evidenția pe factură contravaloarea taxei pentru emisiile de CO2, astfel încât operatorii de transport să o prezinte clienților în vederea renegocierii tarifelor.

Articole similare

Ad