Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Trei moduri de a raspunde la interdictia de a lua pauza de 45 de ore in cabina

Un studiu al profesorului Peter Klaus, realizat la solicitarea Asociatiei Poloneze de Transport si Logistica, arata ca, daca ultimele amendamente si propuneri din Pachetul Mobilitate se vor aproba si vor intra in vigoare rapid, asta va avea un impact major asupra infrastructurii de trafic, structurii viitoare a industriei de transport si costurilor si competitivitatii multor sectoare industriale si tari din Europa. Un set de consecinte deriva din prevederea care interzice efectuarea pauzei saptamanale normale in cabina si din obligatia ca soferii si camioanele sa se intoarca periodic acasa. Efectele cantitative ale reglementarilor privind pauza in afara cabinei sunt greu de estimat, dar, pe baza informatiilor culese de autor, din cele circa 600.000 de camioane care fac transport international pe drumurile Europei, intre un sfert si o treime pot fi implicate in circuite mai lungi de trei saptamani.

Deci, dat fiind faptul ca 150.000 de camioane iau pauza saptamanala normala la fiecare trei saptamani, un numar de circa 50.000 de soferi vor trebui sa stea in fiecare weekend in afara cabinei de cand va intra in vigoare noua legislatie. Si, din moment ce nu vor fi disponibile in urmatorii ani parcari si hoteluri corespunzatoare pentru cei mai multi dintre ei, industria de transport probabil va putea raspunde in trei moduri. In primul rand, practica din prezent, de a ocoli selectiv Franta si Belgia, tarile care au deja restrictii foarte severe, nu se va mai justifica, eforturile companiilor de a gasi hoteluri potrivite in tarile cele mai tranzitate se vor intensifica si, presupunand ca vor reusi sa le gaseasca, acestea se vor afla la distanta de drumurile principale, ceea ce inseamna trafic suplimentar si neproductiv de camioane pe drumurile secundare si noi poveri pentru comunitatile locale unde se gasesc ele. Al doilea mod prin care pot raspunde operatorii de transport ar fi sa reduca numarul curselor lungi si al circuitelor care dureaza mai mult de trei saptamani – efort care coincide cu mandatul explicit al Pachetului Mobilitate ca toti soferii sa se intoarca acasa mai des – dar pentru viitorul imediat asta va insemna mai multi soferi care vor merge acasa cu avionul sau cu autobuzul sau intoarceri mai dese ale camioanelor si soferilor acasa, ceea ce va scadea eficienta sistemului de transport cu camioane, deci se va ajunge la congestii mai mari, la mai multa poluare si va fi nevoie de mai multe camioane si de mai multi soferi. Unele din cele 25 de firme intervievate au spus ca soferii care au domiciliul la periferia Europei (in Ucraina, Belarus, tarile din Balcani si Portugalia) vor fi pierduti pentru piata de supply chain, deoarece pentru ei o cursa spre casa de peste 1.000 km la intervale scurte nu este realista si nici dezirabila. Un al treilea raspuns va fi cel al companiilor mari, puternice, care vor migra cu centrele operationale si cu locurile de unde angajeaza oameni departe de tarile de la periferie, mai putin dezvoltate economic, spre tari bogate din centrul si vestul Europei.

Articole similare

Ad