Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Privatizarea CFR Marfa si fondurile europene, prioritati in 2013

Pozitionarea geo-strategica a Romaniei, corelata cu strategia UE privind reducerea emisiilor de CO2 din transporturi si realizarea unui transport sustenabil, faciliteaza dezvoltarea viitoare a tarii noastre ca poarta de intrare in Europa a marfurilor din Asia si Orientul Mijlociu. In 2012, MTI a semnat contractul de asistenta tehnica pentru elaborarea masterplanului de transport pentru Romania, al carui obiectiv specific este promovarea unui sistem de transport national durabil, echilibrat intre modurile de transport, care sa stea la baza pregatirii POST 2014-2020. Printre obiectivele MTI se mai numara planificarea optima a investitiilor in infrastructura de transport, inclusiv amplasarea viitoarelor terminale intermodale si centre logistice. Pe termen scurt, prioritatile sunt insa privatizarea cu succes a CFR Marfa si absorbtia fondurilor europene.


Potrivit noului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, politica in acest domeniu in Romania a fost in ultimii 20 de ani in contratimp cu politicile de dezvoltare a infrastructurii rutiere din statele membre UE. Atunci cand acestea dezvoltau reteaua de drumuri si fostele coridoare de transport, sefii transportului din Romania considerau ca autostrazile nu constituie o prioritate. „Era mult mai ieftin si am fi avut mult mai mult de castigat daca incepeam demersurile pentru construirea autostrazilor in anii ’90, atunci cand Statul detinea proprietatea majoritatii terenurilor si nu ar fi fost nevoie de exproprierile costisitoare – atat ca bani, cat si ca timp – de astazi, si atunci cand pretul de constructie a kilometrului de autostrada era semnificativ mai mic comparativ cu astazi“, a explicat Relu Fenechiu, cu prilejul seminarului de logistica „Romania on track“, organizat de European Gateways Platform.
In prezent, Europa, la fel ca restul lumii, doreste transferul unei cantitati semnificative de marfuri de pe rutier pe feroviar, dezvoltarea solutiilor de transport intermodal, precum si gasirea de solutii pentru descongestionarea traficului rutier. „Mi-am propus sa repar ceea ce se poate intr-o perioada scurta de timp si sa incepem o dezvoltare sustenabila pe termen lung. Si prin reparatii ma refer la oprirea robinetului scurgerilor de bani prin furturi, dar mai ales prin managementul defectuos din companiile romanesti. Nu sunt fericit ca vindem Compania de Transport Feroviar de Marfa. In numeroase state occidentale, ca Olanda, Germania, Austria, Franta si, mai nou, Marea Britanie, exista companii de transport de marfa in proprietatea Statului, intrucat vorbim de un transport strategic. Cu toate acestea, pentru o companie cu doua miliarde de lei datorii si 1,3 miliarde de lei active nu se mai pot gasi solutii de recuperare. Astfel, prima provocare este o privatizare de succes a CFR Marfa, mai ales ca multi sunt de parere ca acest lucru nu este posibil.

Articole similare

Ad