Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

FlixBus – o poveste de success

Dupa trei ani de la infiintare, FlixBus este cel mai mare furnizor de servicii de transport rutier din Germania, cu o cota de piata impresionanta si filiale deschise in mai multe tari europene. Despre cum a luat nastere fenomenul FlixBus si care sunt planurile de dezvoltare ale grupului pe mai departe ne-a povestit Jochen Enggert, co-fondator si CEO FlixBus.
 

Tranzit: Care era contextul legislativ, economic si social in Germania in 2013, cand a fost infiintata FlixBus? Cum era competitia pe piata de transport calatori din aceasta tara si cine erau principalii concurenti?
Jochen Enggert:
Cand a luat nastere ideea FlixBus, Germania era o piata eminamente feroviara; Deutsche Bahn (DB) era protejat prin lege si nimeni nu avea voie sa-l concureze. Practic, pana la liberalizarea pietei de transport si anularea monopolului DB – in 2013 – nimeni nu putea sa ofere servicii de transport pe distante lungi (curse intercity) pe rute in interiorul granitelor tarii. Singura alternativa pentru cei care nu aveau resurse financiare prea mari de a ajunge dintr-un oras in altul era sistemul „car-pooling“, prin care mai multi pasageri calatoreau impreuna cu acelasi autoturism si imparteau cheltuielile de transport.
Impreuna cu André Schwämmlein si Daniel Krauss am aflat ca sectorul de transport pe distante lungi urma sa fie liberalizat. Am considerat ca aceasta era sansa noastra sa construim o piata complet noua. Desi inca nu stiam cu certitudine daca liberalizarea chiar avea sa aiba loc, ne-am asumat riscul de a dezvolta un concept de transport pentru o piata care nu exista inca.
Odata cu liberalizarea pietei, in februarie 2013, am inaugurat trei linii, in calitate de prim operator sub noua legislatie. Singura concurenta la momentul respectiv a fost din partea altor doi operatori germani, care au pornit la fel ca si noi. Doua luni mai tarziu au intrat pe piata jucatori internationali, ca National Express, din Marea Britanie, dar si companii nationale, ca ADAC sau Deutsche Post, insa toti au parasit partial piata.
Cine sunt proprietarii FlixBus? Aveati experienta in transporturi inainte de a pune bazele noii companii? Care a fost strategia care v-a asigurat succesul? Cum v-ati ales angajatii si echipa de management?
Principalii actionari sunt cei trei finantatori, impreuna cu investitorul global General Atlantic. Inca din 2009 am avut ideea infiintarii unei companii de transport rutier intercity pe cont propriu, iar liberalizarea pietei germane de transport a fost imboldul de care aveam nevoie pentru a demara lucrurile. Toti trei am fost pusi in situatia de a ne deplasa cu trenul (in lipsa unei masini personale) si am fost deranjati de preturile in continua crestere ale transportului feroviar. Am identificat faptul ca lipsea o veriga din „lantul de transport“, care sa fie mai ieftina decat trenul si avionul, dar mai sigura si mai confortabila decat car-pooling-ul. Era nevoie de un serviciu confortabil, care sa ofere mobilitate crescuta si sa se potriveasca oricarui tip de buget.
La acel moment nu aveam prea multe in comun cu industria de profil, cu exceptia organizarii de excursii catre statiunile de schi din Austria in timpul studentiei si utilizarii transportului public. Daniel era director IT la Microsoft, iar André si cu mine eram consultanti. Cu toate acestea, eram foarte interesati sa dezvoltam un mijloc nou de transport pentru piata germana. Cheia succesului a fost crearea de parteneriate cu operatori regionali de transport – de regula, companii de familie – care operau, atunci ca si acum, trasee regulate. Conceptul nostru li s-a parut interesant, deoarece au intrat cu noi intr-o relatie de parteneriat, si nu de subcontractare. S-au creat astfel o marca nationala si o retea nationala de trasee. Pur si simplu am facut autocarele sa fie atractive.
Cum a inceput propriu-zis activitatea? Ce segmente ati abordat prima data? Carui tip de public v-ati adresat?
Cea mai mare piedica a fost sa convingem partenerii de afaceri, cu conceptii conservatoare, sa investeasca sume mari de bani in noi si intr-un segment de piata pe atunci inexistent. Am inceput cu trei linii, toate cu plecare din München, unde aveam sediul, iar la sfarsitul lui 2014 aveam deja o retea nationala, care includea toate orasele mari din Germania.
Inca de la inceput am vizat studentii, care sunt in continua miscare, dar si utilizatorii de autoturisme in comun. Intrucat serviciul este la standarde ridicate de calitate, am reusit sa atragem in plus varstnici, dar si persoane tinere.
Ce strategie de promovare ati utilizat pentru a va face cunoscuti pe piata?
Am facut eforturi deosebite pe online si am incercat mai multe campanii – pe cele care au avut priza la public le-am pastrat, la celelalte am renuntat.
Ce directii de dezvoltare ati urmat ulterior: alte segmente de transport, noi produse si servicii create pentru pasageri etc.?
In 2015 am extins afacerea in Italia, Franta si Olanda, cu filiale locale pe aceste piete, iar conexiuni cross-border au fost stabilite catre Scandinavia, Benelux, Republica Ceha, Spania si Marea Britanie. Ramanem fideli modelului nostru de business si lucram cu foarte multi parteneri locali. In modul acesta, sustinem economic companiile mici si mijlocii – operatori traditionali, firme de familie – si tocmai din acest motiv suntem acceptati si sustinuti de industrie. De altfel, am creat pana acum mii de locuri de munca.
Oferim 80.000 de curse zilnice catre 700 de destinatii in 18 tari. Serviciile oferite sunt imbunatatite in permanenta – upgrade pentru Wi-Fi gratuit la viteza LTE, imbunatatirea aplicatiei FlixBus etc. – deoarece dorim sa facem calatoria cat mai usoara cu putinta.
Pe viitor vrem sa ne extindem prezenta in Europa Centrala si de Est. Activam deja in Polonia, Ungaria, Slovacia, Slovenia si Croatia.
Care a fost strategia de pret si cum ati reusit sa atrageti atat de multi pasageri?
La fel ca la transportul aerian, am implementat o politica dinamica de preturi. Practic, tarifele se adapteaza in timp real la cerere si oferta. Pasagerii se vor uita intotdeauna la cel mai bun raport dintre pretul si calitatea serviciului, iar noi oferim toate acestea si mai mult: ticketing online, flexibilitate la re-booking, aplicatie gratuita, serviciu de asistenta clienti, suport prin canale de marketing moderne etc. Intotdeauna incercam sa fim la dispozitia pasagerilor, pentru a-i face sa se simta confortabil si in siguranta. Este adevarat ca cei mai multi calatori provin din segmentul de transport individual de tipul car-pooling, insa am reusit sa atragem si o cota importanta de clienti de la DB, iar multe persoane care nu aveau resursele financiare sa calatoreasca o pot face acum cu noi, la preturi accesibile.
Cati angajati aveti si de ce flota de autobuze dispuneti?
In prezent avem peste 900 de angajati si peste 4.500 de soferi angajati la partenerii nostri de transport.
Operati si alte moduri de transport?
Pe moment ne concentram asupra activitatii de transport rutier. Ne consideram un furnizor de servicii de mobilitate, asa ca nu excludem extinderea spre alte moduri de transport, dar luam lucrurile pas cu pas.
Cu cate autobuze ati inceput activitatea? Care a fost ritmul de crestere a flotei? Aveti planuri pentru extinderea flotei in 2016?
Am inceput in 2013 cu o mana de autobuze. Un an mai tarziu, operam deja o retea nationala, cu 240 de vehicule FlixBus. In prezent avem 250 de transportatori parteneri, care opereaza aproximativ 1.000 de autocare. Intrucat vizam cresterea numarului de rute si expansiunea pe alte piete, cu siguranta flota va creste.
Ce tip de vehicule utilizati?
Desi nu solicitam o anumita marca de vehicule, autobuzele trebuie sa satisfaca standardele FlixBus de siguranta si calitate. Exteriorul si interiorul trebuie branduite in conformitate cu elementele de imagine FlixBus. De asemenea, trebuie sa aiba spatiu pentru bagaje si suport pentru biciclete, insemne specifice pentru un transport ecologic, prize, pregatire pentru Wi-Fi si alte echipamente de divertisment, monitoare plate, aer conditionat, scaune confortabile etc.
Care este cota de piata a FlixBus in Germania la aceasta ora?
Depasim 75%, iar obiectivul este ca si pe pietele vecine sa ajungem la aceeasi cota de piata. Pe termen lung, dorim sa cream o retea trans-nationala de transport cu autocarul.
Care sunt planurile de dezvoltare pentru viitor?
In ianuarie 2016 ne-am extins reteaua internationala si am deschis filiale noi in Europa Centrala si de Est (CEE). Avem in prezent conexiuni zilnice catre aproximativ 50 de destinatii in Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Polonia, Slovenia si Croatia. Capitale precum Bratislava sau Praga sunt conectate cu nodurile internationale FlixBus din Viena sau Berlin prin 15 curse pe zi. Noi linii catre Bulgaria, Romania si Bosnia-Hertegovina sunt in proiect pentru perioada urmatoare. Urmatorul pas este crearea unei retele verzi intre Bordeaux si Bucuresti.
Ce stiti despre piata romaneasca de transport? Este in sfera de interes a FlixBus?
Transportul rutier este tot mai popular, in conditiile in care feroviarul pierde teren. In acest context, vedem o oportunitate deosebita in a introduce autocare moderne pe linii nationale, la preturi foarte atractive. Desigur, suntem foarte interesati de aceasta piata si dorim sa oferim romanilor un nou standard de calatorie.

Articole similare

Ad