Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Inspectorii ISCTR vor fi functionari publici din 2017

La sfarsitul anului trecut a fost adoptata legea 352/2015 – cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2017 – care modifica OG 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Control in Transportul Rutier (ISCTR). Printre principalele schimbari aduse de noua lege se numara modificarea formei de finantare, ISCTR urmand sa se finanteze exclusiv de la bugetul de stat, dar si statutul inspectorilor de control, care devin functionari publici, cu toate drepturile si responsabilitatile aferente. Despre aceste schimbari importante, dar si despre proiectele institutiei pentru 2016 am discutat cu inspectorul de stat sef, Dorin Stefan.
 

Tranzit: Cum s-a incheiat 2015 pentru ISCTR? Sunteti multumit de activitatea colegilor si de modul in care s-a efectuat controlul la nivel de tara?
Dorin Stefan:
Intotdeauna este loc de mai bine, insa per total suntem multumiti de ce am reusit sa facem. In urma controalelor desfasurate in cursul anului trecut au fost incheiate 33.437 de procese verbale de constatare (PVCC) si au fost aplicate sanctiuni contraventionale in valoare de 101.764.580 de lei. Cele mai multe amenzi au fost date pentru nerespectarea prevederilor OG 37/2007 privind timpii de conducere si de odihna si utilizarea aparatelor tahograf, precum si pentru incalcari ale HG 69/2012.
Dintre procesele verbale intocmite de inspectorii ISCTR in 2015 au fost contestate in instanta doar 2.571, iar dintre acestea – la inceputul lui ianuarie a.c. – 234 fusesera castigate de catre institutie, pentru 21 se preschimbase sanctiunea in avertisment, la patru s-a decis diminuarea valorii amenzii, doua au fost pierdute, iar 2.310 erau inca in curs de solutionare.
La sfarsitul anului trecut a fost acordata si o marire de salariu de 10% pentru inspectorii ISCTR, binevenita dupa scaderea drastica a salariilor de la 1 iulie 2015, in urma deciziei Curtii de Conturi.
Ce impact va avea pentru ISCTR adoptarea legii 352/2015 si schimbarea statutului inspectorilor ISCTR in functionari publici?
Legea 352/2015 reprezinta o decizie politica. Odata cu intrarea in vigoare a acesteia trebuie sa se asigure finantarea ISCTR astfel incat sa putem sa ne desfasuram activitatea la nivelul inspectoratelor de control cu experienta in Europa.
Este important de precizat ca doar inspectorii de control vor deveni functionari publici, nu si ceilalti angajati ai institutiei. In momentul in care s-a pus problema schimbarii de statut, noi am fost reticenti doar din pricina pericolului diminuarii salariilor, insa acum, prin actul normativ, lucrurile s-au lamurit, iar adoptarea nivelului de salarizare in conformitate cu grila Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) este o decizie buna, salutata de colegi. In conformitate cu prevederile Legii 352/2015, asimilarea functiilor si salariilor din cadrul ISCTR cu functiile si nivelul de salarizare al acestora din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si stabilirea nivelului concret al drepturilor salariale se fac prin decizie comuna a inspectorului de stat sef al ISCTR. si al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Actul de control nu este influentat oricum in niciun fel de aceasta schimbare si, in plus, ca functionar public, inspectorul are un statut mai sigur.
Referitor la finantarea ISCTR, pentru 2016 suntem asigurati, veniturile din surse proprii plus cotele de la ARR (20%) si RAR (5%) fiind suficiente. Mai ales ca mai avem de primit multi bani si din anii trecuti. Iar din 2017 vom fi finantati exclusiv de la bugetul de stat.
Vom discuta in perioada urmatoare ce etape de pregatire vom avea de urmat in cursul anului acesta pentru ca de la 1 ianuarie 2017 sa functionam in conditii optime. Ele vor fi prinse in normele de aplicare ale legii 352/ 2015.
Transportatorii spera intr-o responabilizare mai mare a agentilor de control, care, prin noul statut, ar trebui sa raspunda legal in cazul comiterii vreunui abuz, al unei incadrari gresite la nivelul stabilirii amenzii, dar si in cazul in care se dovedeste ca iau mita. Pana in prezent, nu avem cunostinta ca vreun inspector al ISCTR sa raspunda penal pentru vreo neregula comisa in cadrul actului de control. Sau exista?
Persoanele fizice sau juridice care considera ca sanctiunile aplicate de inspectorii din cadrul ISCTR contravin prevederilor legale in vigoare pot sa conteste procesul verbal de constatare a contraventiilor, urmand ca instantele de judecata sa dispuna in consecinta.
De asemenea, in cazul in care exista persoane care au cunostinta de abuzuri sau infractiuni de luare de mita savarsite de personalul din cadrul ISCTR, recomandam ca aceste fapte sa fie aduse la cunostinta institutiilor abilitate, urmand sa se efectueze verificarile necesare, iar daca se impune, sa se aplice masurile legale.
Inspectoratul de Stat pentru controlul in Transportul Rutier efectueaza actiuni de monitorizare si control a activitatii personalului cu atributii de inspectie si control, iar in cazurile in care s-au constatat deficiente in activitatea desfasurata, au fost demarate procedurile interne de cercetare disciplinara.
Pana in prezent, au fost cateva cazuri in care angajati ai ISCTR au facut obiectul unor dosare penale pentru nereguli savarsite in timpul exercitarii atributiilor de serviciu. Toate cazurile respective au fost relatate si de catre mas-media, iar stadiul in care se afla aceste dosare constituie informatie de interes public si se poate verifica pe site-ul instantelor de judecata.
Ce proiecte aveti pentru 2016 din punct de vedere al organizarii institutiei, tehnologizare, proiecte de achizitii, angajare de personal etc.?
Pentru eficientizarea activitatii de control avem in vedere pentru perioada urmatoare realizarea mai multor proiecte. In primul rand se doreste suplimentarea numarului de posturi prevazute in structura organizatorica, deoarece activitatea de inspectie si control s-a dezvoltat, iar actualul numar de inspectori a devenit insuficient raportat la volumul controalelor in trafic, numarul de intreprinderi de transport si suprafata tarii. Sunt judete in care avem 3-4 inspectori. In acest sens, au fost trimise directiilor de specialitate din Ministerul Transporturilor propuneri pentru modificarea legislatiei in vigoare, in vederea angajarii de inspectori suplimentari.
Un alt proiect important este realizarea de catre CNADNR si ceilalti administratori ai drumurilor a unui numar suficient de amplasamente de cantarire care sa indeplineasca conditiile necesare pentru utilizarea aparatelor de cantarire aflate in dotare, deoarece in anumite zone intampinam dificultati cu privire la verificarea respectarii maselor totale maxime admise, a maselor totale maxime admise pe axe si a maselor totale maxime autorizate, datorita lipsei amplasamentelor de control corespunzatoare. Avand in vedere faptul ca ISCTR nu are posibilitatea amenajarii/reamenajarii amplasamentelor in vederea cantaririi pe drumurile publice, am solicitat CNADNR sa efectueze demersurilor necesare, astfel incat pe drumurile din Romania (in mod deosebit pe cele cu trafic greu si foarte greu, cu orientare asupra zonelor in care exista exploatari miniere, petroliere, forestiere, agricole, de balastiera sau de cariera, santiere de constructii ori alte obiective industriale) sa existe locatii care sa indeplineasca conditiile necesare pentru verificarea cu aparatele de cantarire a respectarii de catre vehiculele rutiere a maselor admise/ autorizate. Avem promisiuni de la CNADNR si speram sa vedem rezultate concrete in acest an.
In acelasi timp, se are in vedere implementarea celor mai bune practici aplicate de inspectoratele cu experienta din Europa, precum si realizarea si securizarea retelei de comunicatii de date a ISCTR. In perioada urmatoare vor fi achizitionate 32 de autoutilitare pentru control, pentru a le inlocui pe cele mai vechi din flota, precum si uniforme noi pentru toti inspectorii.
Nu in ultimul rand, dorim sa organizam cursuri de pregatire profesionala pentru personalul din cadrul institutiei, cu lectori ai ISCTR.
Ce noutati aveti pe parte de Euro Control Route? Care sunt principalele preocupari la nivelul institutiilor de control din Uniune si ce semnale aveti mai ales din Franta si Germania?
Cu ocazia discutiilor purtate la intrunirile Euro Control Route, reprezentantii institutiilor de control din Franta si Germania, tari care ameninta cu sanctiuni drastice pentru efectuarea perioadei de odihna saptamanala normala in cabina si respectiv pentru neacordarea salariului minim brut pe ora la nivelul de opt euro, au declarat de fiecare data ca, desi au fost facute controale, nu s-au aplicat inca sanctiuni.
Daca sunt operatori care au primit amenzi si au nevoie de lamuriri sau sprijin ii rugam sa ne informeze cu privire la spetele respective si vom vedea in ce masura ii putem ajuta.

Articole similare