Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

„Este dificil sa gasim parteneri de transport“

Activitatea de distributie in regim de grupaj castiga tot mai mult teren in cifra de afaceri a Euroccoper, companie specializata in expeditii, astfel ca anul trecut colaborarea cu reteaua Pall-Ex a atins o pondere de aproape 15% in business-ul de transport al firmei. Pe langa activitatea de expeditii, societatea timisoreana realizeaza si activitate de depozitare, in special logistica industriala, dar si comisionariat vamal, insa cea mai mare parte din cifra de afaceri o reprezinta transporturile, mai ales in camioane complete. Pe primele sase luni ale acestui an, compania infiintata in 1994 a reusit sa isi dubleze profitul fata de perioada similara din 2015, multumita amortizarii unor investitii mai vechi si implementarii unor procese de eficientizare a costurilor.
 

Euroccoper si-a inceput activitatea de comisionar vamal in ianuarie 1995, dupa ce compania infiintata de Aldo Roccon a fost autorizata de catre Directia Generala a Vamilor din Bucuresti, dupa cum rememoreaza managerul general, Maria Noje. Doi ani mai tarziu, business-ul a migrat catre zona de expeditii, insa pana in 2007 principala activitate a ramas cea de comisionariat vamal. „In 2004, odata cu intrarea pe frontiere, am inceput un proces de extindere, care a fost insa destul de anevoios. Am reusit sa luam spatii in Constanta si in frontierele cu Serbia, deschizand birourile de tranzit de la Moravita si Jimbolia. Trei ani mai tarziu, in 2007, cand Romania a aderat la Uniunea Europeana, volumele din activitatea vamala s-au redus foarte mult, cu aproximativ 80%. Atunci ne-am reorientat si, pentru ca aveam proiectul de constructie a centrului logistic actual, cel de la Timisoara, am urgentat lucrarile, astfel ca in octombrie 2007 ne-am relocat cu intreaga activitate administrativa la noul sediu de pe DN 69 Timisoara-Arad, la km. 7. Practic, activitatea de logistica am inceput-o la 1 iunie 2008 printr-un parteneriat cu FM Logistic“, explica managerul. Proiectul a durat putin peste un an de zile si a presupus gestionarea marfii (hrana pentru animale) pentru un client din FMCG, fiind o experienta buna pentru Euroccoper in termeni de know-how privind activitatea logistica. Pe langa acest parteneriat au mai existat cativa clienti, insa la volume mai mici. Capacitatea de stocare a depozitului din Timisoara este de 4.500 m2, din care 800 m2 sunt spatii cu temperatura controlata.

Specializare pe logistica industriala
Desi nu avea o experienta foarte mare in acest tip de business, compania timisoreana a reusit sa castige prin licitatie un contract de depozitare pentru un client important din domeniul energiei electrice si astfel sa intre in zona de logistica industriala. Astfel, capacitatea de depozitare initiala a fost suplimentata cu o platforma exterioara de 3.000 m2 pentru depozitarea echipamentelor electrice atipice. Initial, proiectul s-a limitat doar la zona Banatului si astfel compania a putut sa inteleaga specificul activitatii si asteptarile clientului, gestionand cu succes acest proiect. Ulterior, din 2012, pentru acelasi client, Euroccoper gestioneaza un proiect similar in zona de est a Bucurestiului, in apropiere de autostrada A2, localizat in aceasta zona pentru a putea deservi atat partea de sud a tarii, cat si Dobrogea. „A fost destul de greu de gasit un parc logistic de clasa A in aceasta zona a Bucurestiului, insa am reusit sa gasim locatia actuala in apropiere de Pantelimon – in cadrul Platformei Logistice NELP, pe centura de nord a Bucurestiului.“ Printre cerintele specifice ale clientului se numara si nevoia de a opera pe o platforma exterioara de 15.000 m2.
„Intrucat gradul de ocupare a spatiilor logistice la data la care am luat contact cu proprietarii parcului logistic (2012) era de aproximativ 20%, acestia s-au aratat interesati de noul proiect propus si ne-au asigurat ca se pot extinde si ca vor construi respectiva platforma. Nu a fost usor pentru noi, pentru ca, ulterior, proprietarul a schimbat regulile jocului si ne-a conditionat constructia platformei de emiterea unei garantii bancare echivalente cu contravaloarea lucrarilor de constructie. Am fost astfel obligati ca intr-o perioada foarte scurta sa avem disponibila acesta garantie, lucru pe care l-am realizat cu ajutorul unor banci partenere. Totul a fost gata in 30 de zile, am preluat spatiul de 6.100 m2 pentru stocare la interior si s-a finalizat, in termenul agreat, platforma externa de 15.000 m2“, marturiseste Maria Noje. Astfel, incepand cu 2012, compania s-a specializat pe clienti din domeniul industrial, dar si automotive, avand la Timisoara cateva proiecte in derulare.

Presiune pe costuri, in special in FMCG si automotive
Initial activitatea logistica a Euroccoper a fost orientata catre segmentul FMCG, motiv pentru care s-au creat si spatii cu temperatura controlata, insa ulterior s-a decis ca nu este o directie de dezvoltare, deoarece in acest sector exista o foarte mare presiune din punct de vedere al costurilor. Nu putine au fost situatiile in care Euroccoper s-a prezentat in fata clientilor cu toate costurile pe un anumit proiect, incercand astfel sa sustina argumentat tarifele.
„In automotive exista clienti care isi iau in calcul costuri pentru o perioada determinata de depozitare, de cateva luni, si migreaza cu stocurile din depozitele proprii catre companiile de logistica, creandu-si astfel spatii necesare unor noi proiecte de investitii in productie. Orice prelungire de proiect logistic in aceste sectoare se face punand presiune pe tarife, iar in momentul de fata preturile sunt la limita.“
Compania ofera si servicii cu valoare adaugata, iar pentru a fi mai aproape de clienti propune unele servicii sub forma de bonus, cum ar fi, spre exemplu, transportul intre depozite. „Sunt clienti la care nu reusesti sa ai profit pe partea de depozit, dar, pentru ca au volume, reusesti sa ai rezultat din partea de handling.“

Afaceri in crestere, scaderi la intermedieri
Cifra de afaceri a companiei timisorene s-a ridicat anul trecut la 27,18 milioane de lei, in crestere cu 130% fata de perioada similara din 2014, iar pentru anul in curs datele pe primele sase luni arata si ele o crestere de 107%. Cea mai mare pondere in cifra de afaceri o au transporturile, care in 2015 au reprezentat aproape 65% din business-ul Euroccoper (80% fiind expeditii, restul transport cu flota proprie), urmate de activitatea de logistica, circa 22% din cifra de afaceri, si de cea de vamuire, 14%. Daca partea de logistica este oarecum limitata la nivel national, pe partea de expeditii firma timisoreana lucreaza foarte mult la international, in special in regim de camioane complete. Din pacate, asa cum remarca managerul general, anul acesta se observa o scadere pe partea de intermediere, problema gasirii partenerilor de transport fiind din ce in ce mai acuta. „Inainte era foarte usor sa gasim transportatorul potrivit pentru client, acum avem o problema. Nu gasim in permanenta transportator pentru cererea clientilor.“ Cu toate acestea, datorita faptului ca o parte din investitiile in depozite sunt deja amortizate, dar mai ales pentru ca s-a reusit implementarea unui control mai bun al activitatii pe toate palierele, incepand de la carburant si pana la consumabile, in primul semestru din 2016 s-a reusit o crestere de peste 230% a profitabilitatii, comparativ cu perioada similara din 2015.

Cresterea RCA a readus tarifele la nivelul din 2015
Pentru realizarea activitatii de transport, casa de expeditii apeleaza la partenerii sai principali, dar colaboreaza „spot“ si cu alte companii de transport gestionand totul prin solutia TMS (Transport Management System).
In plus, exista si o flota proprie formata din sapte camioane, care lucreaza pe zona Banatului pentru clientul de logistica industriala. Referitor la costuri, contractele au clauze de combustibil, astfel ca anul trecut, atunci cand pretul carburantului a scazut, tarifele au fost blocate. Incepand cu anul acesta insa, discutiile s-au indreptat catre o reasezare a costurilor in directia unor scaderi de tarif. Dupa cateva luni insa, din cauza scumpirii politelor RCA, preturile au revenit la nivelul din 2015.

Grupajele, o activitate tot mai profitabila
Pe langa transporturile FTL, grupajele reprezinta o pondere tot mai mare in activitatea Euroccoper, al carei client principal este, de mai multi ani, o companie din Cluj. In plus, partea de distributie nationala in partide mici de marfa este realizata prin intermediul retelei Pall-Ex, unde firma timisoreana este unul dintre membrii fondatori. „E o decizie pe care am luat-o in 2011, chiar in anul in care ne-am cunoscut cu reprezentantii Pall-Ex. Incepea sa se simta criza si multe marfuri veneau de afara in regim de grupaj, iar distributia lor oriunde in Romania era o problema. Ulterior, ideea initiala, potrivit careia marfurile din grupajul extern al marilor companii de transport se vor opri in zona de vest a tarii, iar noi, prin pozitia avantajoasa a depozitelor din vest, vom putea sa le distribuim, nu s-a confirmat, se pare ca transportatorii aleg alte solutii. La ora actuala volumele pe care le distribuim in diferite zone ale tarii provin de la principalii producatori si comercianti zonali. In prezent acoperim o parte din judetele Timis, unde activitatea este in crestere, si Arad, unde trebuie sa mai impulsionam lucrurile“, explica Maria Noje.
In primii doi ani compania a lucrat cu propria flota, insa din 2013 a externalizat serviciul catre doi parteneri pentru cursele zilnice Timisoara-Arad-Sibiu si catre mai multi subcontractori locali pentru livrarea in cele doua judete pe care le acopera, insa gestiunea marfii in depozit o face tot Euroccoper. Aceasta colaborare, care anul trecut a reprezentat circa 15% din business-ul de transport, a ajutat compania sa isi creasca profitabilitatea prin folosirea sinergiilor, fiind mult mai usor sa foloseasca reteaua si pentru distributia marfurilor propriilor clienti. Astfel, pentru unele livrari internationale, care inainte puteau sa dureze si o saptamana, acum transportul nu dureaza mai mult de doua zile. „Pot exemplifica o situatie in care un client din Galati trimitea marfa in Serbia, la Belgrad. Solutia pe care o avea anterior colaborarii noastre era printr-un camion de grupaj in Bulgaria (o linie de grupaj cu doua livrari saptamanale), iar de acolo se incarca pe un alt grupaj catre Serbia (termen livrare circa sapte zile). In prezent, Euroccoper preia marfa de oriunde din tara si o aduce la Timisoara in 24/48 ore, iar in scurta vreme vom avea din Timisoara plecari zilnice catre Serbia. Astfel orice marfa va putea fi livrata in maximum 72 de ore“, exemplifica managerul general.
Odata cu piata si activitatea de distributie de marfuri s-a dezvoltat foarte mult, iar volumele sunt in crestere de la an la an pentru firma timisoreana. Iar cu sporirea activitatii pe acest segment a crescut si cifra de afaceri din totalul expeditiilor, de la 13% in 2014, la 15%, anul trecut. „Pe primul semestru din 2016, din activitatea de distributie avem o cifra de afaceri cu peste 40% mai mare fata de aceeasi perioada din 2015.“

Investitii si proiecte noi de dezvoltare
In ultimii ani compania a facut investitii serioase in depozitare, atat in echipamente, cat si in software. La Bucuresti, investitia initiala s-a ridicat la peste 1,5 milioane de euro, ulterior fiind achizitionat si un utilaj specializat pentru distrugerea contoarelor electrice, in valoare de peste 120.000 de euro.
In cele doua platforme logistice de la Bucuresti si Timisoara contoarele scoase din uz se colecteaza, se inventariaza pe serii, urmand ca in termenii comunicati de client sa fie stocate temporar si ulterior programate pentru distrugere. Echipa companiei este implicata direct in procesul de distrugere si in predarea deseurilor catre centrele de colectare alese de client.
„Ne-am specializat, din punct de vedere logistic, pe produsele specifice clientilor, iar in prezent avem o parte a investitiei amortizata si in acest fel putem azi sa fim mai competitivi din punct de vedere al costurilor“, explica Maria Noje.
Pentru proiectul gestionat pe platforma exterioara de la Bucuresti, dat fiind faptul ca are un grad de ocupare a platformei cu materiale de peste 90%, se creeaza dificultati in procesul de inventariere, mai precis exista un acces limitat la materialele stocate. De aceea, compania a initiat un proiect de etichetare a produselor aflate pe respectiva platforma industriala, urmand ca procesul de inventariere sa se realizeze, prin scanare, cu ajutorul dronelor.
La Timisoara, in ultimii trei ani investitiile s-au ridicat la circa de 350.000 de euro si au constat, in principal, din amenajarea platformei exterioare (pentru acelasi client din Bucuresti) si dezvoltarea de software.
Euroccoper nu a neglijat nici activitatea de comisionariat vamal, deschizand, la inceputul acestui an, un punct de lucru la Craiova, avand in plan tot anul acesta si deschiderea altor doua birouri vamale, la Albita si Siret, unde au fost deja achizitionate spatiile. Astfel, in momentul de fata activitatea vamala o desfasoara in sase puncte vamale de interior si in sapte puncte de frontiera. Tot pentru 2016, compania isi dezvolta business-ul si peste hotare, in Serbia, acolo unde simte ca este oportun sa investeasca deoarece „sunt facilitati si foarte multe firme din automotive isi relocheaza parte a productiei peste granita“.
In viitorul apropiat, Euroccoper are in plan si o extindere a activitatii de logistica industriala in portul Constanta, unde are deja doua depozite pe care doreste sa le modernizeze. Primul este o achizitie din 2007 si are o suprafata de 2.000 m2, in timp ce cel de-al doilea se intinde pe 10.000 m2, din care 8.000 m2 – platforma exterioara. Aici, Euroccoper doreste sa realizeze un depozit de clasa A, o premiera pentru portul Constanta, estimand investitia la o valoare cuprinsa intre 1,4 si 1,8 milioane de euro. Totul depinde insa de obtinerea aprobarilor privind regimul de inaltime.

Articole similare

Ad