Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Serviciile conexe, o oportunitate excelenta pentru transportatorii mici si mijlocii

Din cauza apropierii de cel mai important pol logistic din Romania, Bucuresti-Ploiesti-Pitesti, in Targoviste nu exista depozite, ceea ce insa nu inseamna ca nu exista nici cerere pentru servicii cu valoare adaugata conexe transportului. In acest context, compania locala Vio Trans Grup a sesizat in toamna lui 2015 oportunitatea de a-si extinde oferta si a inceput sa construiasca un depozit care va fi operational inainte de finalul anului. Initiativa constituie si o reafirmare a convingerii directorului sau general potrivit careia sansa de dezvoltare a firmelor de transport de dimensiuni mici si medii este sa se specializeze in domenii pe care competitorii, mai ales din cauza complexitatii, le evita.
 

Depozitul, a carui constructie a inceput in mai 2016, se afla la inceputul lui septembrie in stadiu destul de avansat, asa cum aprecia Viorel Angelescu, directorul general al companiei, astfel ca hala urmeaza sa fie functionala din noiembrie, iar spatiile pentru birouri – necesare deoarece actualul sediu nu mai poate tine pasul cu dezvoltarea firmei si cu recrutarea si angajarea de personal – din ianuarie 2017. In plus, terenul aflat in imediata vecinatate va permite extinderea proiectului, daca va fi nevoie.
Depozitul va avea o suprafata utila de 2.000 m2 si va fi supraetajat, cu inaltimea la streasina de 7 m si inaltimea utila de 5 m, iar birourile ocupa 542 m2 pe fiecare dintre cele trei niveluri.
Initial va fi vorba de un spatiu cu temperatura ambientala, dar este prevazuta si instalatia de curent care sa suporte construirea unei zone cu temperatura controlata in cazul in care vor exista cereri concrete in acest sens.
Hala are suprastructura care permite folosirea unei macarale de interior – un pod rulant de pana la 7 t – si trei porti de andocare, la care se adauga una pe care camioanele pot intra cu totul, pentru a fi descarcate pe deasupra, pe stanga/dreapta sau prin spate.
Noul centru dispune de toate facilitatile necesare in domeniu, desi autorizatiile in Romania nu sunt chiar usor de obtinut.
Pentru inceput depozitul va avea rafturi doar pe doi dintre peretii laterali, pentru primii doi clienti, ale caror marfuri se preteaza la stocare pe inaltime, iar echiparea ulterioara depinde de solicitarile urmatorilor parteneri.
Aici vor fi folosite doua stivuitoare electrice si doua transpalete, modele noi care nu numai ca aproape si-au dublat capacitatea fata de cele anterioare, dar pot sa si ridice marfa la 5 m.
Iar WMS-ul va fi conceput de Windsoft, firma care a realizat si ERP-ul Vio Trans Grup, si care, pornind de la o platforma standard, va personaliza restul in functie de cerintele specifice ale clientului.

Dupa certificarea TAPA TSR urmeaza FSR
In 2016 Vio Trans Grup a facut demersuri pentru a se audita si a fi certificat TAPA FSR (Facility Security Requirements, pentru spatii de depozitare) – reamintim ca firma este deja certificata TSR (Trucking Security Requirements, pentru transport) – ceea ce inseamna ca ofera printre alte facilitati controlul accesului la cladire si monitorizare video. Un alt serviciu propus clientilor este posibilitatea de a vedea online, in timp real, marfa din depozit, folosind un username si o parola, si de a interfata cu softul Vio Trans Grup, pentru a descarca in gestiune marfa imediat ce e scanata si intra in depozit si a putea da aviz de livrare pentru diverse bunuri direct de la sediul lor.

Depozitul porneste la drum cu grad de ocupare de aproape 20%
Ideea de a construi acest spatiu de depozitare si de a extinde gama de servicii a venit in urma discutiilor cu clientii si a faptului ca necesitatile pe care le dicteaza piata sunt in continua modificare. Iar punerea ei in practica a fost posibila deoarece in ultimii ani Vio Trans Grup a avut o crestere sustinuta si si-a putut permite sa ia in calcul o investitie de 1,2 milioane de euro – incluzand constructia si echiparea cu rafturi si echipamente de manipulat – din fonduri proprii, fara sa afecteze ritmul de innoire a flotei: in 2016 au fost cumparate deja 12 camioane noi si in octombrie urmau sa fie livrate alte opt, comandate intre timp.
Investitia a fost gandita sa se amortizeze in 10 ani, „dar noi ne dorim sa ne specializam in oferirea de servicii logistice cu valoare adaugata, care in strainatate se practica deja, si, la cum se misca piata, ar trebui sa se amortizeze chiar in 7-8 ani“, declara Viorel Angelescu.
Aici se vor desfasura activitati de consolidare, grupaj si cross dock, iar intentia este de a se transporta orice, de la colete de cateva kilograme la camioane intregi, si de a se pune bazele unui serviciu nou, care sa prinda contur din 2017: distributia. Deja exista clienti care si-au manifestat intentia de a beneficia de un serviciu integrat de transport si distributie door-to-door „si ar fi mai usor pentru noi sa controlam intreaga activitate, de la incarcarea marfurilor din spatiul comunitar sau extracomunitar pana la clientul final. Asta ne-ar aduce in situatia de a putea sa consolidam toate transporturile de linie si de a nu mai face doar transport «pur».“
Vio Trans Grup nu intentioneaza sa investeasca in vehicule de distributie, ci sa colaboreze cu firme care au deja astfel de masini in flota. Posibili parteneri exista in zona si chiar sunt interesati de o colaborare, mai ales ca gradul de ocupare in domeniu nici nu se apropie de 70%, „deci 1-3 paleti pe care i-am avea de transportat noi pe relatii unde ei sunt deja prezenti le vor eficientiza munca“.
Pentru inceput gradul de ocupare in depozit va fi mai mic de 20%, datorita unor clienti mai vechi de transport care deocamdata apeleaza pentru servici conexe la firme de la periferia Bucurestiului, la preturi mai mari. Suprafata ocupata va creste, insa treptat, deoarece „nu ne putem permite sa ne angajam ca oferim un serviciu pana nu vedem ca suntem capabili“.
Dintre toate serviciile prestate, Viorel Angelescu apreciaza ca cel mai profitabil va fi consolidarea marfurilor, cel putin la inceput, si pe mai departe distributia, care este si mai solicitanta si necesita mai multe date si pentru care „inca nu suntem pregatiti din punct de vedere al organizarii si formarii profesionale. Adica cineva de la operational nu poate incepe imediat sa faca distibutie cu sloturi de incarcare/descarcare/preluare.“
Clientii de transport nu vor fi insa neaparat o prioritate, ci cu aceasta ocazie insasi oferta de servicii a Vio Trans Grup va suferi modificari pentru a include noile servicii cu valoare adaugata, astfel ca se asteapta ca plaja de clienti sa creasca. „Deocamdata insa nu am inceput discutii in acest sens.“

Specializarea fortei de munca, in continuare o problema
In noul depozit vor lucra 18 persoane – gestionari, manipulanti si stivuitoristi – la inceput intr-un sigur schimb.
Oameni cu experienta in logistica sunt greu de gasit si de motivat sa vina la Targoviste, remarca directorul general Vio Trans Grup, de aceea firma va trebui sa formeze oameni si in plus va apela la persoane care au lucrat in domeniu in Italia, Belgia sau Grecia si care intre timp s-au intors in tara si si-au exprimat disponibilitatea. „De exemplu, desi nu am construit inca depozitul, avem deja un magazioner care a lucrat la o firma de logistica din Italia si ne-am consultat cu el in ceea ce priveste WMS-ul care va trebui sa completeze ERP-ul nostru. Si cred ca vom gasi si alti oameni, atata timp cat vom reusi sa-i motivam prin formare profesionala continua coroborata cu un pachet salarial pe masura implicarii. Singura problema este specializarea fortei de munca din zona – o intalnim si in service-ul propriu, din cauza ca tehnicienii au iesit la pensie sau au renuntat la aceasta meserie in favoarea altora mai usoare si mai bine platite, mecanica si diagnoza nu mai constituie optiuni pentru tineri si scoli profesionale nu mai exista de mult, deci trebuie ca firmele sa-si pregateasca singure angajatii, ceea ce necesita timp.“

Consolidarea transporturilor, principalul obiectiv
In ciuda implicarii in aceste noi domenii de activitate si a interesului de a extinde oferta de servicii, Viorel Angelescu subliniaza ca nu intentioneaza sa devina un concurent al firmelor de logistica, ci „vrem sa fim priviti ca furnizor de servicii cat mai complete. Acestea aduc transportului valoare adaugata substantiala, iar integrarea lor te recomanda ca furnizor stabil de servicii, in timp ce pentru clienti e mai comod sa lucreze astfel, deoarece isi securizeaza livrarea si au un timp de livrare predictibil. Dar trebuie intai sa-i convingem de calitatea pe care o putem oferi si stiu ca ei sunt cu atat mai reticenti cu cat le este bine unde sunt acum si sunt serviti cu acelasi profesionalism, sau poate mai bine decat la noi, deci numai in timp ar putea decide sa faca o schimbare. Pe de alta parte, simplul fapt ca avem deja doi clienti care au acceptat sa apeleze si la serviciile noastre logistice este un inceput foarte bun, deoarece ei reprezinta destul de mult din cifra noastra de afaceri si pot fi o carte de vizita importanta la negocierea cu alti clienti.“
Beneficiarii serviciilor logistice s-ar bucura nu doar de avantajul centralizarii livrarilor si al livrarilor mai rapide, ci si de reduceri de costuri, deoarece preturile ar fi mai mici decat in depozitele de langa Bucuresti.
Viorel Angelescu nu crede ca serviciile logistice vor contribui semnificativ din primul an la cifra de afaceri a companiei, dar „am vrut sa ne specializam si sa mergem in aceasta noua directie pentru a consolida transporturile. De exemplu, avem clienti care ne platesc exclusiv pentru 30 de paleti si daca mai putem pune trei am dublat randamentul. In 2016 am inceput si un serviciu regulat de grupaj pe relatia Romania-Grecia, initiind colaborari cu diferite depozite logistice din Grecia unde strangem marfa si aducem cate un camion martea si joia.“
Extinderea activitatii spre servicii logistice nu este nici pe departe primul pas pe care il face Vio Trans Grup in directia unor domenii de nisa. Dupa transport de valori, compania a inceput in 2015 sa faca transport door-to-door folosind doua camioane cu stivuitor anexat la semiremorca, iar acum are deja patru astfel de modele. „Fiind o firma destul de mica si nedorind sa crestem capacitatea de transport, am vrut sa ne specializam si sa intram in domenii unde alte firme evita sa intre, din cauza complexitatii. Aceasta cred ca e solutia si asta recomand tuturor celor care vor sa activeze in transport si au pana in 10 camioane“, puncteaza directorul general Vio Trans Grup.

Articole similare

Ad