Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata a inceput sa creasca

Volumele crescute de anul trecut au adus companiilor de transport un profit mai mult decat dublu comparativ cu 2014. Astfel, daca in 2014 primele 500 de companii de transport din Romania au cumulat un profit de circa 52 de milioane de euro, in 2015 acesta a crescut la aproape 180 de milioane de euro, in conditiile in care pierderile cumulate inregistrate de firmele prezente in Top 500 in functie de cifra de afaceri din 2015 au fost doar cu un milion de euro mai mari decat in 2014. Faptul ca piata a inceput sa creasca o demonstreaza si cresterea importanta, cu 1,5 miliarde de euro, fata de 2014 a activelor cumulate ale acestor firme, ajungand la circa doua miliarde de euro la sfarsitul lui 2015.
 

Transportatorul spaniol Carrion Expedition, cu sediul in Cluj-Napoca, s-a apropiat foarte mult anul trecut de rulajele Aquila Part Prod Com, firma de distributie si transport din Prahova, care conduce constant, de aproape 10 ani, topul firmelor de transport in functie de cifra de afaceri. Carrion Expedition a inregistrat in 2015 o cifra de afaceri de peste 123 de milioane de euro, in crestere cu 38 de milioane de euro fata de 2014, in timp ce Aquila a obtinut 151 de milioane de euro, cu 17 milioane de euro mai mult decat in 2014.
Cele doua conduc si in topul angajatorilor din domeniu: Carrion are in jur de 1.700 de angajati, majoritatea soferi de transport international pentru cele peste 1.100 de camioane licentiate in Romania, in timp ce Aquila are aproape 2.000 de angajati, atat soferi, cat si agenti de vanzari, lucratori in depozite si personal administrativ, doar o treime din activitatea firmei prahovene fiind constituita de transportul rutier, restul fiind activitati comerciale si cu valoare adaugata in logistica. Iar dupa preluarea echipei din Agroalim Distribution, inchisa anul trecut de Smithfield, care detinea pachetul majoritar de actiuni al distribuitorului de produse perisabile de cativa ani, Aquila face un pas important in extinderea activitatii de distributie si pe partea de produse cu temperatura controlata.
Pe locul al treilea in topul cifrelor de afaceri obtinute din activitati de transport se gaseste Duvenbeck Logistik, cu 61,8 milioane de euro cifra de afaceri, urmat de Total N S A, cu 53 de milioane de euro, si International Lazar Company, cu 42 de milioane, aproape la fel ca si in 2014, in timp ce Duvenbeck si Total N S A au crescut in 2015 cu cinci, respectiv opt milioane si jumatate de euro.
In Top 10 se mai gasesc Hartl Carrier (aproape 40 de milioane de euro), Dunca Expeditii si International Alexander (cate 37,7 milioane de euro fiecare), Arcese Transport si Dumagas Transport (cate 36,5 milioane de euro fiecare).
In Top 20 firme de transport inregistrate in Romania, ordonate dupa cifrele de afaceri obtinute in anul fiscal 2015, se gasesc 10 firme cu capital 100% romanesc si 10 cu capital strain, dintre care cinci au si activitati logistice pe teritoriul Romaniei.
Cifra de afaceri realizata de primele 20 de companii in topul transportatorilor cu cele mai mari venituri inregistrate in anul fiscal 2015 atinge aproape un miliard de euro (920 de milioane de euro), in crestere cu peste 125 de milioane de euro fata de 2014.

Top 20 firme de transport insumeaza active de peste jumatate de milion de euro
Cele mai importante firme de transport din Romania, care detin parcurile cele mai mari de autovehicule, dar si depozite logistice, au impreuna active in valoare de 553.149.701 euro.
Cele mai valoroase active sunt in posesia Carrion Expedition (circa 79 de milioane de euro), Aquila Part Prod Com (68,3 milioane de euro) si International Lazar Company (peste 60 de milioane de euro).
Cele trei firme din Cluj, Prahova si Arges aveau cele mai mari active si in 2014, numai ca ordinea era diferita, pe primul loc situandu-se Aquila, urmat de Lazar si abia apoi Carrion.
Pe locurile 4-6 in Top Active in transporturi se situeaza Trans Bitum (Bihor), cu 27,4 milioane de euro, TIR Expres, din Timis (25 de milioane de euro) si International Alexander, din Arad (25 de milioane de euro).
Toate cele trei companii din fruntea clasamentului si-au crescut foarte mult valoarea activelor, insa cel mai mult a crescut Carrion Expeditii, cu circa 27 de milioane de euro) de la 51 la 79 de milioane de euro, datorita cresterii parcului auto de la 550 la circa 950 de ansambluri autotractor+ semiremorca.
Pe locul al doilea din punct de vedere al cresterii parcului si, implicit, al activelor, se situeaza Dolo Trans Olimpic, din Arges, care a facut investitii in valoare de peste 13,3 milioane de euro in 2015, ajungand la un nivel al activelor de aproape 20 de milioane de euro.
Cresteri importante au mai inregistrat Vlase International, cu peste 12 milioane de euro, pana la 21 de milioane de euro, si Romstyl Impex, tot cu 12 milioane de euro, ajungand anul trecut la active in valoare de 21,7 milioane de euro.
Si International Lazar a crescut destul de mult, cu circa 6,5 milioane de euro, in mare parte reprezentate de activele preluate de la edy Spedition International (camioane, dar si depozite si centre de service).
Cele mai mari scaderi ale activelor le-au inregistrat TIR Express (cu aproape 26 de milioane de euro mai putin), XPO Transport Solutions Romania (fosta Transcondor sau Norbert Dentressangle), cu 23 de milioane de euro mai putin, si Dumagas Transport, cu 2,87 milioane de euro.

Crestere record a profitului edy International Spedition, in urma vanzarii activelor
Cel mai mare profit anul trecut in randul firmelor de transport a fost inregistrat de Transpeco Logistics & Distribution, cu circa 7,5 milioane de euro, cu o scadere mica fata de 2014, de 5.268 de euro. Cu numai 357 de angajati, firma a inregistrat o medie a profitului pe ultimii patru ani de circa sase milioane de euro.
Pe locul al doilea, insa, a ajuns edy International Spedition, cu o cifra de aproape 7,2 milioane de euro, dupa ce in 2014 se afla pe primul loc in topul companiilor de transport cu pierderea cea mai mare, de 9,6 milioane de euro. Revenirea in forta a celei care era in urma cu cativa ani cea mai mare firma de transport din Romania s-a produs dupa ce anul trecut, in octombrie, International Lazar Company a perfectat tranzactia cu Rovigo, administratorul judiciar al edy Spedition, in urma careia activele firmei din Deva si Timisoara au intrat in posesia companiei detinute de Ion Lazar.

Transpeco Logistics & Distribution ramane in topul celor mai profitabile firme de transport din Romania
Dupa ce in 2014 s-a aflat pe locul 10 in acest top, cu 1,9 milioane de euro profit, Carrion Expedition a urcat pe locul al treilea, cu 6,3 milioane de euro profit. Compania clujeana a inregistrat o medie a profitului pe ultimii patru ani de 2,6 milioane de euro, in conditiile in care anul trecut a fost primul din cei patru de cand este in Romania in care a inregistrat profit.
Pe locul al patrulea in topul companiilor de transport cu cel mai mare profit din Romania se afla Dianthus Company, cu 6,3 milioane de euro, dupa ce in 2014 se situa pe locul al doilea, desi compania a reusit aproape o dublare a profitului anul trecut.
Si Fartud a ajuns de pe locul al patrulea, ocupat in 2014, cand a avut 2,5 milioane de euro profit, la locul al saselea anul trecut, desi a reusit o crestere a profitului cu circa 1,5 milioane de euro.
Cea mai mare scadere a profitului comparativ cu 2014 din topul primelor 20 de companii a inregistrat-o Aguaki Trans. Compania a avut anul trecut un profit de 2,2 milioane de euro, in scadere cu circa 255.000 de euro fata de 2014.
Daca analizam media profitului inregistrat in ultimii patru ani de primele 20 de companii din top profit, pe primul loc se afla Transpeco Logistics & Distribution, care nu efectueaza numai activitati de transport, ci si distributie si comert de produse petroliere.
Pe locurile 2-3 se claseaza Dianthus Company (cu o medie a profitului de circa trei milioane de euro in ultimii patru ani) si International Lazar Company, cu 2,5 milioane de euro.

Doar cateva firme au reusit recuperarea pierderilor din 2014
Dintre primele 500 de companii de transport in functie de cifra de afaceri, cele mai mari pierderi au fost inregistrare anul trecut de Nef Service din Bucuresti, cu 787.175 de euro, cu 4.674 mai mult decat in 2014. In ultimii patru ani, compania a inregistrat constant pierderi, media acestora fiind de aproape 700.000 de euro.
La scurta distanta in topul pierderilor se afla Marconi Trans, tot din Capitala, cu o pierdere inregistrata anul trecut de 767.056 de euro si o medie a pierderilor pe ultimii patru ani de 287.123 de euro.
Iar pe locul al treilea se situeaza Quehenberger, care a avut anul trecut o pierdere de 733.837 de euro, dupa ce in 2014 a inregistrat profit. Media pierderilor inregistrate de companie in ultimii patru ani se situeaza la 424.816 euro.
Cat priveste media pierderilor din ultimii patru ani, pe primul loc se situeaza Transexped Agro, din Braila, cu 2,8 milioane de euro, urmat de Frigoexpres, cu 1,3 milioane de euro, si Willi Betz Romania, cu circa 955.000 de euro. Transexped Agro, insa, a reusit sa recupereze o mare parte a pierderilor inregistrate in 2014, diferenta dintre pierderile din 2015 si cele din 2014 fiind de 7,8 milioane de euro. Compania a plecat anul trecut de la o pierdere de 7,9 milioane de euro si a terminat 2015 cu numai 166.470 de euro pierdere.
De regula, astfel de „recuperari” sunt posibile numai prin vanzarea de active, cum a fost si cazul edy Spedition International, care anul trecut, dupa vanzarea unei parti importante a activelor detinute la Deva si Timisoara, a trecut de la pierdere direct la un profit record.
De remarcat este faptul ca din primele 20 de companii din top 500 pierderi sapte au inregistrat anul trecut pierderi, dupa ce au terminat 2014 cu profit, iar din celelalte 13, care au inregistrat pierderi si in 2014, numai sase au avut in 2015 sume mai mici decat in anul precedent. Patru companii au inregistrat anul trecut pentru prima oara pierderi in ultimii patru ani.

Termenul de plata creste suma creantelor
Daca analizam diferenta dintre creante si datorii, cele mai mari sume de recuperat le are Duvenbeck Logistik, de 5,8 milioane de euro, mai mult decat anul trecut, cand era vorba de circa patru milioane de euro. Pe locul al doilea se afla XPO Transport Solutions Romania, unde diferenta dintre creante si datorii este de 4,3 milioane de euro, iar pe locul al treilea in acest top se afla Carpat Cemtrans din Bucuresti, cu patru milioane de euro. In topul companiilor unde sumele creantelor le depasesc pe cele ale datoriilor se mai afla Waberer’s Romania, cu o diferenta de 3,2 milioane de euro, dar si Vectra Logistic din Brasov, care mai ramane cu 1,2 milioane de euro in buzunar dupa plata datoriilor, comparativ cu anul trecut, cand datoriile erau mai mari decat creantele cu 9.635 de euro.
Sumele pe care firmele de transport le au de recuperat sunt tot mai mari pe masura ce banii de la clienti vin tot mai greu, termenele de plata cerute inca de la inceput de acestia fiind in unele cazuri de peste 90 de zile. Asa ca in top regasim in general firme puternice, care pot suporta astfel de termene de plata.
Dintre primele 20 de companii aflate in acest top, doar la patru diferenta dintre creante si datorii este mai mica decat anul trecut, respectiv la Vos Logistics Romania, cu 203.635 de euro mai putin, Calberson Romania, 293.792 de euro, Trans Euro Express, 94,565.696 de euro, si Aguaki Trans, cu 681.941 de euro.
Daca in 2014 la XPO Transport Solutions datoriile erau mai mari decat creantele cu peste 24 de milioane de euro, faptul ca anul trecut creantele sunt mai mari decat datoriile cu peste patru milioane de euro o situeaza pe primul loc in ce priveste cresterea acestei diferente in 2015 comparativ cu 2014.

Cifre mai mari decat in 2014
Primele 500 de companii de transport au obtinut o cifra de afaceri totala de 3,3 miliarde de euro, cu o medie de 6,6 milioane de euro/companie, cu circa doua milioane de euro mai mult decat in 2014. Aproape jumatate din aceasta cifra, respectiv 1,5 miliarde de euro, a fost realizata de primele 50 de firme din top, cu o medie de 29 de milioane de euro/firma. Primele 100 de companii au reusit realizarea a 1,2 miliarde de euro, respectiv 59% din total, cu o medie de aproape 20 de milioane de euro/companie.
Companiile situate pe locurile 101-200 au obtinut in total o cifra de afaceri de peste 570 de milioane de euro, reprezentand 17% din totalul realizat de primele 500 de companii din top, cu o medie de 5,7 milioane de euro/companie. Companile aflate pe locurile 201-300 au realizat o cifra de afaceri de aproape 380 de milioane de euro, respectiv 11% din total, cu o medie de 3,7 milioane de euro/companie. Companiile aflate pe locurile 301-400 au obtinut 8% din cifra de afaceri totala, cu o medie de 2,7 milioane de euro/companie, iar cele aflate pe locurile 401-500 au obtinut numai 4,4% din total, cu o medie de 1,4 milioane de euro/companie.

71% din profit revine primelor 100 de companii
Profitul realizat anul trecut de primele 500 de companii s-a situat la aproape 180 de milioane de euro, cu o medie de 359.017 euro/companie. 55% din total a fost realizat de primele 50 de companii din top, care au obtinut un profit total de aproape 99 de milioane de euro, cu o medie de aproape doua milioane de euro/companie. Firmele aflate pe primele 100 de locuri au obtinut in total un profit de aproape 130 de milioane de euro, respectiv 71% din total, cu o medie de 1,2 milioane de euro/ firma.
Firmele aflate pe locurile 101-200 au obtinut 17% din profitul primelor 500 de companii, cu o medie de 310.813 euro/companie. Numai 7% din total a fost obtinut de companiile aflate pe locurile 201-300, care au avut o medie de 138.800 de euro/ companie. Firmele aflate in top 500 pe locurile 301-400 au reusit sa obtina 2,9% din total, respectiv o medie de circa 52.000 de euro/firma, iar cele aflate pe locurile 401-500 au reusit numai 0,2% din profitul total, cu o medie de 4.217 de euro/firma.
Numai 50 de companii din top 500 au inregistrat pierderi, insumate la 8,4 milioane de euro, cu o medie de 16.876 de euro/companie.

Active de 3,8 milioane de euro/companie
Cat priveste activele detinute de primele 500 de companii de transport, acestea se ridica la aproape doua miliarde de euro, cu o medie de 3,8 milioane de euro/companie. Aproape 45% din aceasta cifra apartine primelor 50 de companii din top, ce au totalizat active in valoare de peste 850 de milioane de euro, cu o medie de peste 17 milioane de euro/companie. Cea mai mare parte a activelor, 60%, apartine primelor 100 de firme din top, cu o medie a valorii acestora de 11,5 milioane de euro/companie. Companiile aflate pe locurile 101-200 au avut anul trecut active in valoare de peste 335 de milioane de euro, reprezentand 17% din total. Urmatoarele companii aflate pe locurile 201-300 au avut anul trecut active ce valorau 11% din total, cele de pe locurile 301-400 au insumat active in valoare de 137 de milioane de euro, adica 7% din total, iar ultimele 100 de locuri din acest top a detinut active in valoare de circa 66 de milioane de euro, adica 3,4% din valoarea activelor detinute de primele 500 de companii.

64% din totalul datoriilor apartin primelor 100 de companii
Cele mai indatorate companii din top 500 sunt primele 100, cu o valoare ce reprezinta 64% din totalul datoriilor. Cu alte cuvinte, primele 100 de companii au adunat datorii de peste 825 de milioane de euro, din totalul de 1,2 milioane de euro insumate de primele 500 de companii din top. Datoriile adunate de urmatoarele 101-200 de companii au reprezentat numai 17% din total, cu o medie de 2,2 milioane de euro/companie. 10% din valoarea totala a daunelor acumulate de primele 500 de companii din top datorii apartin celor aflate pe locurile 201-300, cu o medie de 1,3 milioane de euro/companie. Urmatoarele companii aflate pe locurile 301-400 au cumulat 5,9% din valoarea totala a datoriilor, cu o medie de peste 750.000 de euro/companie, iar cele aflate pe ultimele 100 de locuri au avut numai 2,3% din datorii, cu o medie de aproape 300.000 de euro/ companie.
Creantele cumulate de primele 500 de companii din top au insumat anul trecut peste 756 de milioane de euro, cu o medie de 1,5 milioane de euro/companie. Cele mai multe creante, respectiv 64% din total, le au de recuperat primele 100 de companii, cu o medie de aproape cinci milioane de euro/companie. Urmatoarele 100 de companii au de recuperat 17% din valoarea totala a creantelor, cu o medie de 1,3 milioane de euro/companie. Procentul creantelor scade la 9,8% din total la firmele aflate pe locurile 201-300, cu o medie de 757.266 de euro/companie, si la 5,9% la firmele aflate pe locurile 301-400, ce au de recuperat din piata peste 450.000 de euro/companie. Firmele aflate pe ultimele 100 de locuri in acest top au avut de recuperat anul trecut creante de circa doua milioane de euro.
Daca analizam situatia diferentei dintre suma creantelor pe care firmele de transport din top 500 le au de recuperat si cea a datoriilor pe care le au de achitat, rezulta ca anul trecut acestea au inregistrat cu peste 366 de milioane de euro mai multe datorii decat creante. Mai bine au stat primele 100 de companii, care au realizat o medie pozitiva a acestei diferente de 724.661 de euro/companie. Restul firmelor, insa, au inregistrat o valoare a datoriilor mai mare decat cea a creantelor. Astfel, companiile de pe locurile 101-200 au avut anul trecut cu 6,5 milioane de euro mai multe datorii decat creante, iar la cele de pe locurile 201-300 au avut o diferenta de 41 de milioane de euro in favoarea datoriilor. Cea mai mare diferenta dintre creante si datorii se observa la companiile de pe ultimele 100 de locuri, unde se ajunge la o medie de trei milioane de euro/companie in favoarea datoriilor.

Articole similare