Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Crestere neintrerupta, mai ales datorita rezervarilor de feribot

Competitia pe piata romaneasca a rezervarilor de feribot este puternica, dar firmele cu experienta in domeniu isi consolideaza pozitia de la an la an, deoarece in acest domeniu flexibilitatea si raspunsul rapid la schimbarile de trasee care se impun sunt esentiale si nu oricine are suficiente informatii si relatii pentru a se adapta din mers solicitarilor transportatorilor. O astfel de firma este si Harborsz Logistic, prezenta de peste 10 ani in Romania, care activeaza si ca expeditor de marfa si intentioneaza ca in viitorul apropiat sa se implice si in logistica si in transport intermodal.
 

Harborsz Logistic si-a deschis prima filiala in 2001 la Budapesta, iar Romania a fost prima tara straina in care a intrat, in 2003, cand a infiintat biroul din Timisoara – intre timp acesta s-a mutat in Oradea. In 2007 compania a intrat in Serbia, in 2014 in Bulgaria, iar in viitorul apropiat Slovenia este prima vizata, pana la finalul acestui an urmand sa fie deschisa acolo inca o filiala. „Dar avem planuri si pe mai departe in regiunea centrala si est-europeana“, asa cum puncteaza Molnár Szilárd, administrator si asociat in cadrul firmei.
Compania are doua domenii principale de activitate: rezervarile de feribot pentru firme de transport, care detin ponderea cea mai mare din cifra de afaceri si din profit, si organizarea transporturilor (casa de expeditii).
Harborsz s-a dezvoltat an de an, inclusiv in perioada crizei economice, in special pentru ca profitul a fost mereu reinvestit si nu a fost nevoie de credite bancare, care ar fi putut forta firma sa faca anumite compromisuri. „Inca de la infiintare am urmarit dezvoltarea, nu am vrut sa dam un tun si sa disparem in cateva luni, ci sa construim o firma serioasa. Unii dintre cei patru angajati din Romania lucreaza aici de peste 10 ani si daca ies la pensie din firma noastra as vrea sa se uite inapoi si sa spuna: «am face-o inca o data». In plus, datorita stabilitatii noastre pe piata, companiile navale foarte serioase au decis sa ne aleaga ca partener in regiune“, explica Molnár Szilárd.
Pentru Harborsz 2015 a fost cel mai bun an din intreaga activitate, atat in Romania – unde cresterea se datoreaza rezervarilor de feribot – cat si per ansamblu, iar 2016 se anunta si mai bun.

Reconfigurarea traseului, extrem de importanta in rezervarile de feribot
Pentru rezervari de feribot Harborsz are o retea ce include toate trecerile maritime din jurul Europei si este in legatura cu toate companiile navale mari, dar si cu jucatori care activeaza doar in anumite mari sau teritorii. Iar aceste colaborari ii permit sa recomande clientilor solutia perfecta pentru organizarea transporturilor spre o anumita regiune, astfel contribuind la cresterea competivitatii partenerilor. „Pentru ca, daca o firma face transport spre Suedia, are numeroase posibilitati de traversare a marii, si daca pierde unul din vapoare are nevoie sa stie ce legaturi mai exista si cum poate folosi timpul cat mai eficient. Or, daca lucreaza cu o firma de rezervari care nu are experienta necesara sau nu isi cunoaste bine partenerii, poate, dimpotriva, sa piarda mult timp“, explica Edina Bakk, director comercial Harborsz.
De asemenea, mai ales in cazul transportului spre Anglia, adesea trebuie gasita o alternativa rapida la traseul initial din cauza numeroaselor greve din Franta, iar clientii sunt directionati prin Olanda si li se schimba si rezervarea de feribot sau chiar compania navala. „Noi avem dinainte toate aceste informatii si comunicam in timp real cu transportatorii despre tot ce se intampla pe trasee. Suntem in legatura si cu Eurotunnel, al carui serviciu permite sa se ajunga din Franta in Anglia in 45 de minute – fata de doua ore pe Canalul Manecii – si astfel le oferim clientilor posibilitatea de a-si reorganiza rapid cursele“, mai arata Edina Bakk. Schimbarea traseului se impune si daca se intampla ca soferii sa greseasca drumul. „Noi oferim solutia optima nu doar la inceputul cursei, ci si in orice moment al ei, in functie de schimbarile care apar. De exemplu, pe anumite rute exista trei traversari cu feribotul – dimineata, in cursul zilei si seara – si, daca un camion are rezervare pentru cea de seara, ca a doua zi dimineata sa descarce, dar vedem ca nu are sansa sa ajunga in port, nu ne mai gandim la acea ruta, ci il redirectionam intr-un alt port de unde poate traversa si noaptea. In plus, exista si traversari care dureaza noua ore sau mai mult si soferul isi poate face pauza pe vapor, iar cand ajunge in Anglia isi poate continua drumul.“
Asta este cu atat mai important cu cat unele firme de transport nici nu cunosc toate rutele existente sau traseele cele mai bune sau mai rapide, mai ales cand nu merg in mod normal spre o anumita destinatie, ci au comenzi ocazionale. Astfel ca personalul Harborsz le indica 2-3 variante de drum. Totodata, buna cunoastere a clientilor, precum si comunicarea eficienta cu acestia ajuta la cresterea competitivitatii partenerilor pe piata transporturilor, „unde concurenta mare nu lasa loc la solutii mediocre.“
Transportatorii romani apeleaza la rezervari de feribot in special spre Scandinavia si Anglia. Harborsz are propriul sistem informatic folosit pentru rezervari, conectat direct cu sistemele companiilor navale si al Eurotunnel. In plus, pentru anularea si modificarea rezervarilor nu se percepe comision decat in cazul operatorilor navali care impun penalitati daca nu sunt anuntati de anulare cu cel putin patru ore inainte. Pentru unele rute spre Anglia rezervarile sunt valabile 10 zile si daca nu sunt folosite nu se factureaza.

Grupajele si camioanele complete sunt din nou in echilibru
In calitate de casa de expeditii, Harborsz se ocupa si de organizat grupaje si transporturi in camioane complete, transporturi express si standard, agabaritice s.a. in toate tarile unde este prezent.
Grupajele si transporturile complete sunt reprezentate in proportii aproximativ egale, dar imediat dupa criza economica din 2009 lucrurile au stat cu totul diferit, grupajele reprezentand aproape tot volumul, deoarece importatorii – clientii Harborsz sunt mai ales firme care fac importuri – au inceput sa comande cantitati tot mai mici si sa evite stocurile. Insa grupajele sunt profitabile doar pentru firmele de transport, puncteaza Molnár Szilárd: pentru casele de expeditii nu sunt neaparat mai rentabile decat transporturile in camioane complete decat daca in acelasi vehicul se pun mai multe partide de marfa.
Harborsz posteaza marfurile si pe burse, atunci cand are grupaje si nu are la dispozitie camioane.
Compania colaboreaza cu sute de transportatori romani si in cei peste 10 ani de prezenta pe piata a avut timp sa filtreze firmele. „Transportatorii ne recomanda de la unii la altii. Avem o colaborare foarte buna cu ei pentru ca multora le oferim si marfa, si rezervari de feribot.“
O parte semnificativa din camioanele acestora sunt dedicate Harborsz, care le garanteaza un anumit volum de marfa, dar in perioadele de varf de sezon – in lunile de toamna, pana la final de an, cand, de altfel, si rezervarile de feribot merg cel mai bine – apeleaza si la transporturi ocazionale.
Compania are si clienti care exporta marfuri din Romania, dar in functie de destinatie, dezechilibrele dintre importuri si exporturi sunt mai mici sau mai mari. Spre exemplu, din Anglia nu prea se pot incarca marfuri, si astfel importurile sunt cam la egalitate cu exporturile, in schimb catre Italia se merge la tarife foarte mici si abia la retur isi scot transportatorii banii, deci situatia este din nou similara celei de dinainte de criza economica. In ceea ce priveste Ungaria, deoarece exporta mai mult decat tara noastra, Harborsz le poate oferi transportatorilor mai multe curse tur-retur decat le ofera din Romania.

Logistica si transportul intermodal, directiile de dezvoltare in 2017/2018
Printre planurile de viitor ale Harborsz, cu perspective de realizare in 2018 se numara construirea unui depozit la Oradea – un oras care ofera numeroase oportunitati de dezvoltare si care, comparativ cu Bucurestiul, de exemplu, se remarca prin apropierea de granita si preturile mai mici – in paralel cu unul in Budapesta, un alt oras important, de unde se pot organiza foarte bine grupaje. Cele doua centre vor fi si pentru cross dock, si pentru depozitare. „La un moment dat a trebuit sa iau o decizie“, isi aminteste Molnár Szilárd. „Construim propriul centru logistic sau ne concentram o vreme asupra rezervarilor de feribot si pe urma construim un centru logistic. S-a luat decizia ca prima data sa consolidam relatia cu operatorii navali si sa ne extindem in tarile din zona, iar acum suntem in punctul in care ne putem implica in logistica, mai ales ca avem relatii solide in Europa de Vest si partenerii nostri vor sa investim in depozite.“
Si transporturile multimodale reprezinta un punct de interes, deoarece e tot mai clar ca aceasta este tendinta in Europa, si vor incepe cel tarziu in 2017, din Romania spre Germania si Suedia, deoarece „este important sa fie legate cu feribotul. Deja cunoastem piata si suntem pregatiti sa intram si in acest domeniu.“

Articole similare