Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Presa germana, cu ochii pe „crima organizata din transporturile romanesti”

Luna trecuta asociatia germana Camion Pro invita presa germana la dezvaluirea unor importante rezultate ale cercetarilor facute de un anume Andreas Mossyrsch in Romania. Potrivit acestuia, peste 70% din camioanele de la noi folosesc un soft care pacaleste calculatorul central al camioanelor, permitandu-le sa functioneze fara AdBlue, ceea ce inseamna ca sunt mai poluante decat cele produse acum 10 ani.
 

Asociatia germana lupta de mai multi ani impotriva diferentelor sociale dintre estici si vestici, ce incurajeaza firmele vest-europene sa infiinteze filiale in estul Europei si sa foloseasca masiv forta de munca de aici, astfel ca s-a grabit sa avertizeze autoritatile germane ca in Romania si Bulgaria sunt companii care fraudeaza sistemul de taxare toll collect pentru ca, de fapt, folosesc camioane care, desi apar in registre ca fiind Euro 5 sau 6, sunt mai poluante decat cele Euro 0 prin neutilizarea de AdBlue.
Pe ce se bazeaza acuzatiile aduse de Mossyrsch? Pe unele declaratii luate in Romania sub o identitate falsa, aceea a CEO-ului unei companii inventate – Trans Gloria Freight – sub numele careia si-a deschis un birou la Bucuresti. Telul a fost sa stranga dovezi ca in Romania exista un vid de legislatie pe care se bazeaza firmele germane cand vin sa-si deschida filiale aici, pe langa salariile foarte mici ale soferilor. Mossyrsch vrea sa evidentieze faptul ca, desi Romania ar trebui sa functioneze dupa aceleasi reguli implementate in Uniunea Europeana, autoritatile de la noi nu isi fac treaba sau, mai mult, incurajeaza practicile ilegale.
Intoarcerea in Germania s-a facut insa fara nicio dovada clara „a crimei organizate din Romania”, cum pompos s-a referit la descoperirile facute. Iar acuzatia ca 70% din camioanele romanesti merg fara AdBlue se poate demonta foarte usor prin mai multe contraargumente. Unul dintre ele este reprezentat de declaratiile furnizorilor de AdBlue, care sustin ca vanzarile le-au crescut. In cazul Brenntag, cresterea a fost de 50% in 2015 fata de 2014, estimarile pentru 2016 fiind de crestere cu inca 20%, datorita innoirii parcului national de autovehicule comerciale. In acelasi timp, reprezentantii Brenntag sustin ca au aparut si foarte multi vanzatori de „solutie de uree” pe piata romaneasca, astfel incat consumul total de astfel de produse a crescut foarte mult si nicidecum nu poate fi vorba de o scadere.
In acelasi timp, faptul ca exista softuri care fac ca motoarele Euro 5 sau 6 sa mearga fara AdBlue Mossyrsch putea sa-l afle si fara sa vina in Romania, deoarece aceste „emulatoare de AdBlue” se vand pe internet, la preturi intre 500 si 700 de euro cu tot cu kitul de instalare.
Scopul pentru care au fost create este, cel putin asa se mentioneaza pe site-ul unde se poate gasi de cumparat un asemenea soft, cel de a reduce costul unui operator de transport din UE care cumpara un camion Euro 6, dar care il foloseste preponderent pe anumite piete pe care nu sunt cerute asemenea norme stricte, cum ar fi Turcia sau Rusia. Dezvoltatorul softului atrage insa atentia ca utilizarea acestui soft este ilegala in UE, iar consecintele sunt grave in cazul in care un camion este surprins in uz cu functia activata.
Pe de alta parte, consumul de AdBlue anual nu reprezinta o cheltuiala enorma pentru un operator de transport, astfel incat sa merite un asemenea risc. In testul de consum realizat de compania germana Fehrenkötter, publicat si de revista Tranzit in 2014, consumul de AdBlue este de 0,92 l/100 km, ceea ce, la un rulaj de 140.000 km/an, inseamna doar 322 de euro (1,288 l de AdBlue x 0,25 euro/l).
Totusi, trecand peste demersul esuat, dupa parerea mea, al „investigatorului” german, ecourile din presa germana in urma acestor tentative de dezvaluiri indica faptul ca exista clar un conflict intre piata de transport din Germania si cea din tari precum Romania, Bulgaria sau Ungaria, care se acutizeaza pe zi ce trece.
Iar soferii care aplica, de capul lor sau cu acordul angajatorilor, tot felul de practici ilegale, si care mai si braveaza vorbind despre aceste lucruri ca despre niste cazuri generale in industria de transport din Romania, nu numai ca isi fac rau lor, ci scufunda intreaga breasla a transportatorilor romani, care este clar ca vor fi controlati pe viitor inca si mai riguros ca pana acum.

Articole similare