Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

De la comerț la comerț + transport

Cemat Floor s-a înființat în 2010 și comercializează o gamă largă de produse de calitate destinate realizării pardoselilor industriale și decorative, iar din 2018, de când a cumpărat primul camion pentru transport în cont propriu, a început să lucreze și pentru terți, a extins și continuă să extindă flota și face și intermediere, totul în urma unui parteneriat între patronii săi și consultantul în transporturi Alexandru Elekes

După colaborări pe bază de proiect punctual, cu durată determinată, cu mai multe firme de transport din România, acesta din urmă declară că Cemat este proiectul său de suflet, care îi va permite să-și fructifice toată experiența de până acum și că va include și logistică. Firma clujeană are două hale, în Otopeni și Apahida (unde este și sediul său central) și a cumpărat recent încă o hală cu două spații de depozitare de 1.500 m2, cu o investiție de circa 470.000 de euro, pentru a oferi servicii logistice, aflate la mare cerere în Cluj, unde multe firme au parteneri din Oradea care transbordează marfă.

Noul centru va fi operațional din septembrie, când va dispune de rafturi, echipamente de manipulare, camere de supraveghere, sistem de cod de bare pentru fiecare palet și sistem de gestiune. Cemat are și două camioane proprii, iar în curând îi vor fi livrate alte cinci, dar volume are pentru 18 ansambluri, deoarece „pun ouăle în trei coșuri și am nu numai un plan B, ci și un plan C. Anticipez mereu fluxurile de mărfuri pe relația Româna-Italia și colaborez cu fabrici care lucrează constant, deși sigur că unele luni, ca ianuarie și mai, sunt mai slabe. În permanență colind țara în căutare de clienți noi, fabrici mici, dar care au un istoric și pe care le putem verifica“, explică Alexandru Elekes. Acesta consideră că producătorii români, mai ales cei din nord-vestul țării, nu sunt cunoscuți sau sunt ignorați de transportatori și este uimit de numărul mare de astfel de firme cu 30-40 de angajați care au contracte cu transportatori polonezi.

Transport în cont propriu cu un singur camion din șapte

Alexandru Elekes îi cunoaște pe proprietarii Cemat Floor, Ciprian și Aurelia Ciupe, din 2010, când lucra în firma care le asigura transportul. Și, deoarece aceștia importau multă marfă din Italia, relație pe care el o cunoaște foarte bine, le-a recomandat în 2018 să își cumpere camioane pentru transport în cont propriu, urmând să le asigure cursele de export din România. În 2020 Cemat avea două ansambluri și, când pandemia a dus la blocaje în multe domenii, dar construcțiile au mers și tarifele pentru importul de materiale au crescut până la 2.000 de euro de la Bergamo la Cluj, nu a avut această bătaie de cap, deoarece putea face transport în cont propriu. „Și atunci mi-au propus să fim asociați.“

Primul pas al noului parteneriat a fost achiziționarea a cinci ansambluri de camioane Scania și semiremorci Schwarzmüller Ultra Light, comandate în ianuarie, la prețul avantajos de atunci, și livrate la jumătatea lui iunie, când deja cererea mare din întreaga Europă a dus la scumpirea vehiculelor. Semiremorcile cu obloane sunt omologate pentru transport de cereale vrac și au greutate proprie de 6 t.

Din cele șapte ansambluri, câte are în total de la jumătatea lui iunie, pentru importul de produse comercializate de Cemat lucrează, ca medie anuală, numai unul, iar pentru restul există marfă de la terți și de export, și de import.

Camioanele firmei ajung la 10.800-11.400 km/lună. Exporturile au tarife mai mici, care sunt fixe pe tot parcursul anului și nu țin cont de scumpirea carburantului, iar importurile au și ele tarif fix, puțin mai mare, măcar de 1 euro/km, și care se ajustează în funcție de carburant. Iar dacă se fac grupaje transportul este foarte eficient.

Cele șapte ansambluri nu sunt greu de administrat, returul fiind asigurat încă de la plecarea din România. Pe de altă parte însă, relația Italia este diversă, fluctuațiile sunt mari de la o lună la alta, uneori sunt multe mărfuri de export de acolo, dar nu se găsesc camioane și deci cresc tarifele, iar alteori sunt prea multe camioane, așa cum detaliază Alexandru Elekes. Dar ca medie este o piață bună și stabilă pe termen lung, de unde Cemat transportă mai ales materie primă pentru diverse fabrici din vestul țării.

Creștere de flotă în 2022, dar și profit mai mare din intermediere

În noiembrie Cemat va face o nouă achiziție, de 10 sau 15 ansambluri, cu livrare în 2022. Extinderea semnificativă a flotei de la șapte ansambluri la circa 20 va avea loc deoarece partenerii care ofereau cereale pentru cursele cu plecare din România sunt în continuă creștere, și de altfel întregul volum de cereale al țării noastre este tot mai mare. „Multe firme ar putea face asta, dar problema e să găsești șoferi, deoarece în transportul de cereale e mai mult de muncă și condițiile sunt mai grele, deci majoritatea preferă să nu se complice.“

Cele șapte ansambluri sunt ușor de gestionat, iar din 2022, după creșterea parcului auto, firma va crește importurile proprii din Italia, pentru a avea constant de lucru și pentru cele noi. Alexandru Elekes consideră că extinderea flotei este binevenită în ciuda faptului că prevederile Pachetului Mobilitate care vor intra în vigoare în februarie 2022 constituie o necunoscută pentru el. „Sigur ne va afecta noua situație, dar ne va și ajuta, pentru că vom obține profit mai mare din intermediere.“

Munca și pasiunea, baza succesului

Alexandru Elekes lucrează în transporturi din 2010, când s-a angajat la Auto Total Trans din Zalău, o firmă cu vechime în domeniu și cu o flotă de circa 30 de camioane, care avea drept clienți Michelin, Silcotub și alți producători locali și făcea numai curse dus-întors pe relația Italia. În timp însă operatorul din Zalău s-a scindat și în cele din urmă a intrat în faliment, astfel că după un an și opt luni Alexandru Elekes a început să lucreze pentru o altă firmă de transport, cu un camion, care într-un an și jumătate a ajuns să aibă șapte. Apoi a plecat la o companie mare din Oradea, „unde am fost director general și am avut mână liberă. De altfel, aceasta este politica mea: mă angajez, primesc mână liberă și la final de lună aportul meu se vede în profitul din contabilitate. Pentru asta folosesc un soft propriu care calculează câți kilometri au parcurs într-o lună toate camioanele din flotă, câți kilometri a parcurs fiecare camion, care a fost profitul/camion ș.a. Totul pe baza unui plan pe 10 luni.“

La Oradea s-a familiarizat cu transportul de cereale vrac din România în Italia, cu semiremorci foarte ușoare, domeniu în care s-a specializat mult în ultimii șase ani. Iar pentru a găsi clienți se documenta și apoi se urca pur și simplu în mașină și pornea spre Germania, Italia sau Ungaria, ca să discute cu traderi de cereale despre o eventuală colaborare.

Următoarea firmă pentru care a lucrat a fost una din Cluj-Napoca, unde a avut ocazia să-și fructifice experiența din transportul de cereale (mai ales spre ferme de animale din Italia) și mărfuri industriale și unde în 2020 s-a lucrat intens, în ciuda pandemiei, cu excepția unei luni în care Slovenia a avut granițele închise.

Care sunt atuurile acestui mod de lucru și ce îl recomandă pe Alexandru Elekes, care declară că în timp a ajutat la dezvoltarea mai multor firme de transport pentru care a lucrat? Faptul că „muncesc enorm. Am început ca simplu dispecer, cu un salariu mic, și înainte de asta am fost agent de vânzări, ceea ce m-a ajutat mult. Transportul mi-a plăcut de la început, pot spune că sunt puțin obsedat de acest domeniu, cunosc foarte bine relația România-Italia și am aceiași clienți, fabrici din România, din 2010 încoace. Nu am avut niciodată probleme de neîncasare sau de altă natură, cu unii sunt deja prieten. Dar nici firmele de transport pentru care lucrez pe bază de proiect, pe perioadă determinată, nu rămân văduvite prin plecarea mea, deoarece cât timp sunt acolo găsesc și alte contracte. Ce nu înțeleg mulți transportatori din România este că e loc pentru toată lumea. La noi se vorbește doar despre competiție, și încă despre una care duce la scăderea tarifelor. Chiar de curând se băteau mai multe firme pentru o cursă de la Brescia la Cluj-Napoca și această bătălie a dus la scăderea prețului de la 1.400 la 1.300 de euro, ca la licitație. Eu m-am retras și am spus că la acest tarif nu pot asigura 10 ansambluri/săptămână, cum voia clientul, ci doar două.“

Alexandru Elekes lucrează și în expediții, înțelegerea cu angajatorii fiind că de aici va proveni salariul său, nu din exploatarea camioanelor, grație rețelei bune de import, care îi asigură volume mari de marfă dinspre Italia spre România, deci „nu caut curse pe bursă, ci le dau partenerilor și curse de import, și de export, cu termene de plată fixe“.

Șoferii, o valoare, mai ales în transportul de cereale

Alexandru Elekes ia în noul parteneriat și cei nouă șoferi cu care colaborează încă de la începuturile carierei sale în transporturi, și care, pentru a nu încurca socotelile angajatorilor, anunță cu șase luni înainte de a pleca la noua firmă. Fidelitatea acestora este cu atât mai importantă cu cât în transportul de cereale șoferii sunt cheia și ei au mai mult de lucru decât în cazul altor tipuri de marfă, deoarece trebuie, de exemplu, să curețe cu lopata cerealele care rămân pe pereții semiremorcilor (acestea nu sunt basculabile), iar când merg la ferme drumurile sunt proaste, prăfuite, deci condițiile de lucru sunt grele. Pe de altă parte, și veniturile lor sunt mari, în medie de 1.800 de euro/lună, în condițiile în care la final de săptămână sunt mereu acasă.

Alexandru Elekes a început să încarce și grupaje, iar aici are nevoie, de asemenea, să-i motiveze financiar pe șoferi, deoarece e mai mult de muncă decât la camioane complete. „Aceasta este o altă parte a muncii mele în toate firmele pentru care am lucrat: să facilitez comunicarea dintre șoferi și patroni.“

Un alt motiv pentru care șoferii îl urmează este acela că au garanția că primesc de lucru și că sunt plătiți la timp.

Fidelitate față de Scania și Schwarzmüller

O altă constantă a activității lui Alexandru Elekes este faptul că nu lucrează decât în firme care au sau care acceptă să achiziționeze camioane Scania, „care pentru mine sunt numărul 1 din punct de vedere al calității, consumului și prețului, în condițiile în care am testat de-a lungul timpului toate mărcile. Iar directorul de vânzări Andreea Dumitrescu este un adevărat profesionist și colaborăm bine de mai mulți ani.“

De la Scania se cumpără pachetul complet de service, ce include tot în afară de anvelope, plăcuțe de frână și asigurări. Iar semiremorcile sunt Schwarzmüller Ultra Light, alese, la fel, după testarea mai multor modele similare, cumpărate cu garanție completă pe doi ani și cu care nu au existat probleme de exploatare, iar la nevoie programarea în service s-a făcut foarte repede.

Alexandru Elekes condiționează rezultatele bune de prezența în parc a camioanelor de la producătorii cu care s-a obișnuit. „Nu aș putea obține rezultatele pe care promit să le obțin dacă folosesc camioane vechi, care se defectează pe drum și mă împiedică să le ofer clienților serviciile de care au nevoie.“                     

Articole similare