Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noi baterii care asigură o autonomie de 500 km și încărcare rapidă în 30 minute

Conceptul Mercedes-Benz eActros LongHaul a câștigat Innovation Truck Award cu noua construcție a propulsiei electrice – care cuprinde două motoare electrice cu o putere continuă de 400 kW și o cutie de viteze „cu mai mult de două trepte” (după cum s-a lăsat să se înțeleagă) montate pe axa spate pentru o transmisie cu eficiență maximă – și cu baterii LPF (fosfat litiu-fier), adaptate la tehnologia de încărcare rapidă de 1 MW, și care oferă posibilitatea utilizării mai bune a energiei înmagazinate în celule. Noul concept face și câteva aluzii la noul design pe care îl va avea cabina Actros, pe care Mercedes-Benz o va lansa probabil în următorii ani. Cabina eActros are toate fantele închise pentru creșterea aerodinamicității, în timp ce modelul diesel va păstra gurile de aerisire pentru răcirea motorului. Contururile luminoase pe LED vor fi însă aceleași și vor da cabinei Actros un aer proaspăt, modern, inteligent. Conceptul eActros pune bazele primei platforme comune pe care vor fi produse în serie, pe aceeași linie, atât eActros (din 2024), cât și modelul diesel, care îi va aduce încă profituri frumoase producătorului german, câtă vreme prețul energiei electrice a crescut, în unele cazuri, mai mult decât al motorinei.

Conceptul eActros LongHaul oferă o perspectivă a designului vehiculului de serie, cu contururile sale clare și cu o bandă luminoasă LED în zona frontală. Accentul este pus pe aerodinamicitate, drept pentru care cabina eActros acoperă atât gurile de aerisire tradiționale, cât și orice spațiu care ar putea crea curenți de aer. Interesant este că inginerii Mercedes-Benz au remarcat în timpul testelor la noul eActros că, la temperaturi mai mari, rezistența aerului este mai mică și acest indicator este mai important decât coeficientul de aerodinamicitate în consumul de combustibil obținut.

În plus, la lansarea conceptului eActros LongHaul s-a lăsat să se înțeleagă că până la producția de serie PPC va fi adaptat la sistemul de propulsie electric în sensul integrării recuperării energiei la frânare sau a altor caracteristici specifice. Iar PPC nu este singurul sistem de asistență care va fi adaptat la noul sistem de propulsie.

Noutățile cele mai importante sunt însă sistemul de baterii și propulsia electrică.

Modelul include trei pachete de baterii dezvoltate împreună cu CATL, care oferă o capacitate totală instalată de peste 600 kWh, iar cele două motoare electrice, integrate într-o axă nouă electrică, generează o putere continuă de 400 kW și o putere de vârf de peste 600 kW, oferind încă de la început un cuplu maxim mult mai mare decât motorul diesel.

Acest model poate atinge o autonomie de până la 500 km în funcție de greutatea transportată, de temperatură sau de condițiile de vreme în general.

Greutatea bateriilor aduce o penalitate de 2-3 t în planul sarcinii utile față de diesel. Un avantaj îl reprezintă faptul că vehiculele electrice grele pot depăși greutatea totală admisă cu 2 t, adică pot avea în ansamblu 42 t, datorită derogării europene adoptate și de legislația germană.

Baterii noi mai eficiente pentru distanțe lungi

Bateriile eActros LongHaul utilizează tehnologia celulelor de fosfat de litiu-fier (LFP), care permite o mai bună folosire a energiei stocate în baterii și o durată de viață lungă. Cu bateriile actuale (NMC) nu se poate utiliza mai mult de 70-75% din energia instalată fără să nu se pună în pericol durata de viață a bateriei. Tehnologia LFP are dezavantajul că nu oferă o densitate la fel de mare a energiei stocate, însă utilizarea aproape a întregii cantități de energie stocată în celule o face preferată pentru o autonomie sporită. Bateriile modelului de serie eActros LongHaul pot fi încărcate de la 20% la 80% în mai puțin de 30 de minute la o stație de încărcare cu o putere de aproximativ un megawatt. La încărcătorul CCS2, de 400 KW, timpul de încărcare de la 20 la 80% este de 45-60 de minute. Chiar dacă nu au dorit să dezvăluie timpul exact de încărcare a bateriei eActros cu stațiile de încărcare rapidă MCS (1 MW), reprezentanții Mercedes Trucks au spus că au avut în vedere ca șoferii de camion să poată încărca la capacitate în pauza obligatorie de 45 de minute pe care trebuie să o ia zilnic între două perioade de condus.

Trebuie precizat că tehnologia de încărcare rapidă la un megawatt nu este încă omologată, însă Mercedes‑Benz Trucks crede că procedura de standardizare va fi terminată până în 2024, astfel că, dacă vor exista până atunci certificările necesare, noul eArctros LongHaul le va oferi încă de la primele unități produse.

Din punct de vedere al siguranței, tehnologia LFP oferă o expansiune termică mai bună, însă în continuare parametrii bateriei sunt monitorizați de senzori specifici care să transmită alerte în cazul unui impact sau supraîncălziri, caz în care sistemul de voltaj înalt se va decupla.

Toate componentele legate de partea de încărcare au fost recent dezvoltate pentru a face față puterii foarte mari de încărcare – 800 V.

Compresoarele de aer și alte componente sunt montate sub cabină, astfel încât sub șasiu să rămână loc numai pentru pachetele de baterii

Cutia frontală este montată sub cabină, iar în spatele acesteia este distribuitorul de putere.

Deasupra primei baterii se găsește unitatea de încărcare, care funcționează pentru CCS2 de 400 kW. Pe lângă acesta, în același loc se poate monta ulterior și încărcătorul de 1 MW pentru care va fi nevoie de o priză suplimentară, pentru că are alt standard. CCS2 poate fi montat și pe partea dreaptă, dacă se cere astfel. Încărcarea la 1 MW se va putea realiza numai la stațiile publice, cel mai probabil.

Bateriile sunt montate vertical în direcția de condus, astfel că nu rămâne loc deloc în partea de mijloc. Din acest motiv, motoarele și cutia de viteză sunt montate direct pe axa spate. Diferențialul este în continuare mecanic.

Furnizorul de baterii a garantat durata de viață de 10 ani pentru LFP chiar și în cazul în care se apelează doar la încărcarea rapidă. Momentan eActros 300/400 vor fi livrate cu baterii NMC, însă pentru anumite aplicații precum construcțiile se poate oferi LFP.

Axa spate nouă electrificată, cu aceeași durată de viață de 1.200.000 km

Mercedes-Benz Trucks are ambiția de a proiecta eActros LongHaul astfel încât vehiculul și componentele sale să îndeplinească aceleași cerințe de durabilitate ca și un camion diesel, ceea ce înseamnă atingerea unui rulaj de 1.200.000 km în 10 ani.

Noua axă spate cu cele două motoare electrice este bazată pe axa modelului diesel, cu câteva modificări menite să mențină aceeași durabilitate de până la 1.200.000 km.

Ampatamentul e de 4 m, un pic mai lung decât la autotractorul convențional, și poate fi încă un pic lungit, dacă e nevoie, ținând cont de noile standarde de lungime. Pentru cei care vor să obțină un ansamblu mai scurt, se poate jongla din montarea cuiului de cuplare al semiremorcii, însă trebuie avut în vedere că se schimbă greutatea pe axă în fiecare situație.

Variantele autoșasiu pot avea ampatamente de 4,6 și 4,9 m și vor fi disponibile și cu o priză de putere electrică – ePTO.

eActros LongHaul va fi primul vehicul de serie complet electric de la Mercedes-Benz Trucks care va fi fabricat de la început până la sfârșit pe linia de asamblare existentă la uzina de camioane din Wörth. Aceasta include, de asemenea, instalarea tuturor componentelor electrice și punerea în funcțiune a vehiculului la capătul liniei. Pentru acest lucru a trebuit să instruiască personalul în legătură cu componente de înaltă tensiune.

Aceasta permite capacități de producție ridicate și o producție alternativă a camioanelor convenționale și a celor complet electrice pe aceeași linie. În ceea ce privește eActros 300/400 și eEconic, pe de altă parte, electrificarea a avut loc până în prezent într-un proces separat de producție la centrul Future Truck Center din Wörth.

Primele prototipuri eActros LongHaul sunt deja supuse unor teste intensive, iar eActros LongHaul va fi testat pe drumurile publice în acest an. În anul următor, prototipurile aproape de producție vor merge la clienți pentru a fi testate în condiții reale de utilizare.

Strategia Mercedes-Benz Trucks pentru transportul pe distanțe lungi cu baterii electrice este de a le oferi clienților o soluție completă constând din tehnologia vehiculelor, consultanță, infrastructură de încărcare și servicii.

Obiectivul final: transport rutier neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050

Ambiția Daimler Truck este de a oferi până în 2039 în Europa, Japonia și America de Nord doar vehicule noi care să fie neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2. FUSO a lansat producția de serie mică a primei generații eCanter în 2017. Modelele electrice pe baterii Mercedes-Benz eCitaro, eActros și eEconic sunt produse în serie din 2018, 2021, respectiv, 2022. Freightliner eCascadia pentru piața nord-americană va urma în acest an, iar alte vehicule neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 la nivel local vor fi lansate în anii următori. În a doua jumătate a acestui deceniu, compania va adăuga la gama sa de vehicule și camioanele produse în serie cu propulsie cu pile de combustie pe bază de hidrogen.

Primele prototipuri ale modelului Mercedes-Benz GenH2 Truck sunt deja supuse unor teste intensive – atât pe pista de testare, cât și pe drumurile publice. Obiectivul de dezvoltare este o autonomie de până la 1.000 km și chiar mai mult, ceea ce face ca acest camion să fie potrivit pentru operațiuni deosebit de flexibile și solicitante, în special în segmentul important al transportului greu pe distanțe lungi. Obiectivul final este de a realiza un transport rutier neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050.

Articole similare