Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cinci ani de creștere, dezvoltare și investiții

Postis este prima platformă digitală din România destinată automatizării proceselor logistice și îmbunătățirii livrărilor. Ideea înființării unui asemenea serviciu a venit din dorința de a rezolva problemele de interacțiune dintre retaileri și companii de curierat și beneficiarii lor, respectiv clienții finali. După cinci ani de dezvoltare continuă, fondatorul Mircea Stan se mândrește cu numeroși utilizatori atât pe piața din România, cât și din Uniunea Europeană, următorul obiectiv strategic fiind consolidarea activității în Polonia.

Activitatea de cercetare și dezvoltare din Postis a început în 2016, iar platforma pentru optimizarea livrărilor a fost lansată comercial în 2017 cu doar câțiva clienți. Platforma a fost dezvoltată pe baza nevoilor de planificare a livrărilor venite din partea firmelor de e-commerce, retail, dar și curierat, iar pe măsură ce noi utilizatori s-au alăturat, au fost colectate tot mai multe informații ce au permis ca produsul să evolueze și să se dezvolte pe verticale de business, în funcție de specificul activității fiecărui tip de business sau model de organizare. „A fost o dinamică interactivă, având la bază nevoile utilizatorilor. Desigur, noi avem menirea să coagulăm informațiile și să le transpunem într-un produs care să aducă plusvaloare”, a explicat Mircea Stan.

Chiar dacă clienții își doresc o funcție adaptată în primul rând nevoilor lor, pe baza informațiilor furnizate, Postis dezvoltă o funcționalitate valabilă pentru toți utilizatorii, iar de aici vine plusvaloarea conceptului. Principalele categorii de clienți ai Postis sunt firmele din retail, comerț electronic și fullfilment. La nivel național, 95-99% dintre nevoile clienților sunt deja acoperite de platformă, astfel că următorul pas este dezvoltarea de funcționalități noi pentru piața internațională, a explicat Mircea Stan. În paralel, sunt integrați în permanență curieri și transportatori din afară.

De la B2B la B2B2C

Platforma a evoluat mult în cei cinci ani de funcționare, inclusiv în zona opțiunilor de livrare: punctul de plecare a fost inițial reprezentat de livrările la domiciliu, apoi a fost integrată distribuția dintre depozite și magazine, au urmat livrările la locker și, ulterior, livrările internaționale. Cu cât numărul de companii de curierat integrate în platformă a crescut, cu atât au devenit disponibile mai multe soluții și tipuri de livrare, fiind dezvoltate funcționalități noi, inclusiv aplicații mobile pentru interacțiunea cu șoferii transportatorilor, pentru cumpărător etc. Astfel, dacă la început modelul era doar B2B, acum s-a extins și către clientul final într-un model B2B2C, prin aplicația mobilă Parcely by Postis, disponibilă gratuit în AppStore și în Play Store, putând fi urmărit într-un singur loc statusul de livrare pentru orice comandă din România, livrată de orice retailer, prin orice curier.

Cumpărătorii au la dispoziție două variante de lucru: dacă achiziționează produse de la un retailer ce utilizează Platforma Postis, comanda se adaugă automat în lista proprie din aplicație. Dacă retailerul nu utilizează serviciile Postis, cumpărătorul poate să adauge livrarea respectivă manual, pe baza numărului AWB, iar statusurile vor fi actualizate automat și notificate în timp real.

În cei cinci ani de funcționare, platforma a crescut în volum și în complexitatea tehnologiilor oferite și a adăugat numeroase funcționalități necesare pentru optimizarea și managementul ecosistemelor, proceselor și experiențelor de livrare. Acest lucru a făcut Platforma Postis să devină preferată pentru o varietate largă de tipologii de retaileri – comercianți în magazine fizice, e-commerce sau marketplace-uri, retaileri cu ecosisteme logistice centralizate sau descentralizate, inclusiv cu fulfilment din magazinele fizice, care asigură livrarea prin flote proprii, curieri, transportatori specializați sau un mix dintre aceștia – pentru orice tip de produs, de la electro-IT, pharma, cărți, cosmetice sau fashion la FMCG, auto, mobilă, DYI sau materiale de construcții.

Un avantaj semnificativ pe care Platforma Postis îl oferă clienților săi îl reprezintă integrarea într-un singur sistem a tuturor soluțiilor de livrare în țară sau străinătate – la domiciliu, la punct fix, programată la o anumită dată sau în aceeași zi – fapt ce elimină resursele specializate de dezvoltare, costurile asociate și timpul pentru integrarea opțiunilor de livrare necesare în infrastructura IT a retailerilor. Postis înglobează în prezent opțiunile de livrare oferite de peste 200 de curieri, transportatori și livratori la nivel național și internațional, numeroși alții adăugându-se în fiecare săptămână. În același timp, platforma Postis fi utilizată și pentru coordonarea flotei proprii de transport sau în cazul în care retailerii colaborează cu operatorii de transport independenți care nu au un sistem propriu de management și urmărire a comenzii. De exemplu, folosind aplicația Postis Delivery Mobile App, managerul de flotă alocă livrările șoferilor în funcție de încărcare sau rută, iar aceștia primesc în aplicația de pe propriul telefon informațiile necesare. Șoferul este cel care actualizează starea de livrare printr-o simplă scanare a codului de bare cu ajutorul camerei foto, iar managerul de flotă, retailerul sau clientul primesc informațiile în timp real în același mod disponibil în cazul curierilor. Astfel, costurile operaționale pentru retaileri sunt mai mici, controlul crește, iar managementul întregii flote, indiferent că este proprie sau a unor parteneri, se face unitar.

Cu ajutorul Platformei Postis, companiile au flexibilitatea de a contracta oricare furnizor de transport de pe piață și pot utiliza un mix de opțiuni care să ofere diversitatea necesară pentru a deservi optim tipul lor de marfă și așteptările clienților, activarea în platformă și utilizarea serviciilor fiind posibile imediat.

Marele avantaj al platformei constă, însă, în utilizarea Inteligenței Artificiale pentru alegerea optimă a soluției de transport pentru fiecare livrare în parte, analizând în timp real peste 100 de parametri legați de produsul ce trebuie livrat, infrastructura logistică, destinație, capabilitățile și performanța curierilor, opțiunile cumpărătorului, SLA-uri agreate și costurile implicate. În acest fel, sunt eliminate ineficiențele, erorile și costurile inutile, fiecare comandă beneficiind de cea mai bună variantă de livrare în funcție de obiectivele stabilite de client: costul cel mai mic, timpul cel mai scurt, servicii cu valoare adăugată etc.

Odată rezolvate aspectele de infrastructură și proces, funcționalitățile platformei asigură o experiență optimă de livrare în toate etapele acesteia. Ea pornește cu modul în care sunt colectate datele de livrare, cu auto-corectarea sau precompletarea adresei de livrare sau alegerea unui locker dintre cele afișate pe hartă și continuă cu calcularea în timp real și afișarea prețului final de livrare direct în shopping cart, precum și utilizarea algoritmilor de machine learning pentru a face o predicție mai precisă decât cea a curierului vizavi de momentul livrării – în ce zi și interval orar. Într-o zonă cu densitate mare de populație, intervalul de livrare estimat poate avea o precizie de 1-2 ore, în timp ce în zonele rurale, unde sunt de regulă mai puține comenzi și, prin urmare, se construiește mai greu un istoric, predicțiile se fac la nivel de zi sau 3-4 ore.

Optimizarea experienței de livrare continuă prin comunicarea permanentă, în timp real, a schimbărilor de status de livrare, fie prin mesaje SMS sau e-mail, fie prin aplicația mobilă Parcely by Postis. Și se finalizează după livrare, când cumpărătorul poate să dea feedback și calificative pentru calitatea livrării, astfel încât retailerul să știe imediat ce trebuie îmbunătățit.

România stă bine la tehnologie, dar nu și la infrastructură

Avantajul pieței românești de e-commerce, care s-a dezvoltat puțin mai târziu decât majoritatea piețelor europene, este acela că este mai bine organizată din perspectiva deservirii nevoilor clientului final. „În Occident vorbim, într-adevăr, de o mai mare stabilitate a pieței. Totuși, dacă în România livrarea pentru a doua zi este deja considerată o normă, în afară încă e acceptabil să se livreze în 2-3 zile o comandă pentru care nu s-a achitat taxă pentru livrare rapidă. Cu alte cuvinte, pentru că am început mai târziu, suntem mai avansați în ceea ce privește componenta de digitalizare și de servicii, acestea din urmă fiind și mai diversificate la noi versus piețele mai dezvoltate din vest. Pe de altă parte, eficiența medie este mai mare în Occident, unde se lucrează cu procese mai puține și mai clare. Este adevărat, acolo întâlnim și mai multă reticență la schimbarea atât de vitală în zilele noastre.”

Referitor la piața de e-commerce din România, fondatorul Postis consideră că nu vor mai apărea mulți clienți noi, ci, dimpotrivă, vom asista la o consolidare care va reduce numărul de jucători. Chiar dacă procentul de comerț electronic din totalul pieței va crește, consumul va fi pe o ușoară pantă descendentă. „Black Friday devine un eveniment din ce în ce mai puțin important, iar acest lucru se vede de la un an la altul. Dacă în trecut mulți ziceau că Black Friday reprezintă 20% din volumele realizate într-un an, acum lucrurile s-au schimbat, ceea ce nu e neapărat rău. Până la urmă, în România întregul fenomen Black Friday a fost un instrument de marketing mai degrabă, o metodă de a scăpa de stocuri. Și aceasta va fi tendința în perioada următoare: Black Friday va rămâne un eveniment important, dar nu la fel de mare, cu ajutorul căruia nu mai poți salva tot sezonul, ci doar luna.”

Chiar dacă din punct de vedere tehnologic piața românească este suficient de avansată, nu la fel de bine stau lucrurile când vine vorba de infrastructură. Sistemul de lockere acum începe să se dezvolte, însă trebuie extins către rural, plus alte metode alternative de transport, apreciază Mircea Stan.

Eficientizare în comun

Pe termen lung, însă, implementarea și întreținerea rețelelor de lockere vor deveni foarte costisitoare, astfel că soluția va fi ca firmele de curierat să le folosească în comun mai degrabă decât ca fiecare furnizor să aibă propriul locker, lângă multe altele aparținând concurenței. Pentru că și amplasarea acestor puncte de ridicare trebuie planificată, fiind vizate zonele cu cea mai mare concentrație de oameni care cumpără, Mircea Stan crede că pe viitor se va ajunge la lockere exploatate în comun de mai mulți curieri.

CEO-ul Postis preconizează trei tendințe principale pentru zona de comerț electronic: consolidarea pieței, menținerea jucătorilor serioși și consolidări între branduri importante pe piață.

Polonia, următorul obiectiv strategic

Postis și-a dublat numărul de clienți în fiecare an, inclusiv în 2022, ponderea dintre clienții români și cei externi fiind de 80/20%. În următorii trei ani, obiectivul este ca raportul să crească în favoarea utilizatorilor din afara țării și raportul să ajungă la 40/60%.

Una dintre principalele piețe internaționale vizate de Postis este Polonia, unde serviciile de logistică și depozitare s-au dezvoltat foarte mult în ultimii 20 de ani grație poziționării geografice strategice, în centrul Europei. „Dacă în România spațiile de depozitare au în medie 10.000-20.000 m2, în Polonia acestea sunt de 3-4 ori mai mari. Mulți operatori logistici polonezi operează 80% din volumele lor pentru piețele din Germania și Cehia, pentru că oferă servicii mai ieftine cu până la 30% față de cele de pe piețele deservite. În același timp, operatorii polonezi deservesc și Europa Centrală și de Est”, explică Mircea Stan. „Ne-am dezvoltat pe piața din Polonia în primul rând pentru că am identificat numeroase oportunități, plus că nișa noastră nu este deloc răspândită. Am demarat activitatea în martie 2022 și suntem optimiști: o parte din nevoile pe care le-am identificat și deservit în România se regăsesc și acolo, dar sunt și altele noi, cum ar fi livrarea la lockere, la domiciliu.”

Potrivit experienței câștigate de Postis în Polonia, pe această piață sunt 4-5 jucători mari pe segmentul de curierat, toți fiind grupuri mulținaționale. Companiile autohtone și-au vândut afacerile către furnizorii globali, liderul de piață în acest moment fiind Allegro (cu un business de 5-6 ori mai mare decât eMAG). Sistemul este acela de a dezvolta un model operațional dedicat, care nu se potrivește decât unui singur jucător. „Din păcate, ei nu văd lucrurile decât din perspectivă proprie, nu știu cu ce provocări se confruntă un concurent din zona «omni-channel», cu magazine fizice și distribuție, versus un furnizor e-commerce, și aici intervine rolul nostru. Ne mișcăm repede și venim cu inovații pe care marii jucători nu le pot face, deoarece rămân captivi în modelele lor consacrate de business. Iar faptul că venim din afara sistemului ne permite să identificăm noile oportunități de dezvoltare a pieței”, a concluzionat fondatorul Postis.

Platforma Postis contribuie, așadar, la simplificarea ecosistemelor de logistică și a comerțului transfrontalier. Utilizarea tehnologiei este un factor decisiv pentru îmbunătățirea, simplificarea și eficientizarea proceselor și serviciilor oferite de retaileri și transportatori, astfel încât oportunitățile de business aduse de noul context de piață, în care se pune tot mai mult accentul pe eficiență, atragerea de noi clienți și extinderea în noi piețe, să fie fructificate.

Articole similare

Ad