Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

4 soluții performante și-au disputat premiile de inovație Tranzit

Smart Touch Technologies, cu sistemul Apollo, a câștigat ediția 2023 a premiilor de inovație în transport și logistică oferite de revista Tranzit. Competiția a atras alte trei soluții inedite: Simplify by KLG, platforma Private Freight Exchange (PFX) de la Trans.eu și soluția complexă de automatizare a proceselor pentru companiile de distribuție și logistică propusă de Senior Software. Competiția este deschisă în fiecare an tuturor furnizorilor de produse și servicii dedicate segmentelor de transport, logistică și retail, fiind eligibile atât soluțiile noi, cât și cele actualizate, însă nu mai vechi de 12 luni.

În contextul cursei pentru eficientizarea serviciilor de transport și logistică, digitalizarea și automatizarea proceselor devine tot mai importantă. Performanțele crescute ale sistemelor de inteligență artificială (AI) fac posibilă dezvoltarea unor game variate de soluții tehnice, implementate de-a lungul lanțului logistic, menite să aducă optimizări ale anumitor procese sau la nivelul aplicației în ansamblu.

Procesare inteligentă a documentelor cu platforma Apollo

Apollo, oferit de Smart Touch Technologies, este o platformă SaaS self serving, no code, dezvoltată pentru a procesa inteligent fluxuri multiple de documente (comenzi de transport, facturi, foi de parcurs, chitanțe, bonuri, note de transport, avize, Bill of Lading, Proof of Delivery, declarații vamale, contracte etc.). Dotată cu AI și funcționalități de Machine Learning, platforma automatizează procesele și procedurile care implică orice tip de document, indiferent că vorbim despre emitere, procesare sau recepție.

Tehnologia Intelligent Document Processing (IDP) utilizată de Apollo are două caracteristici principale: folosește AI și sub-componentele acesteia (procesarea limbajului natural, învățarea automată, computer-vision și recunoașterea optică a caracterelor) și facilitează extragerea datelor din diverse formate și surse de documente și organizarea lor într-un mod structurat, astfel încât să poată fi utilizate în automatizarea „end-to-end” a proceselor centrate pe documente. Astfel, Apollo captează, clasifică, extrage și validează datele, asigurând acuratețea informațiilor extrase din documente și automatizarea proceselor „end-to-end”. Avantajul principal este acela că Apollo înțelege datele în context, utilizând învățarea continuă și tehnici avansate AI, astfel că extrage precis și rapid datele relevante pentru procesul care trebuie automatizat.

Cum funcționează Apollo?

Procesarea inteligentă de documente funcționează în 3 etape:

  • Extragerea – presupune captarea automată a documentelor din orice sursă (email, Google Drive, MS OneDrive, AmazonCloud etc) și în orice format (pdf, png, jpeg etc), identificarea și separarea documentelor diferite în cazul unui volum mare de scanări și clasificarea tuturor documentelor captate.
  • Procesarea și validarea – include extragerea tuturor informațiilor relevante din documentele captate, printr-o analiză semantică și/sau spațială, înțelegerea și raționalizarea datelor extrase și validarea automată a câmpurilor predefinite, pe baza proceselor companiei, cu aplicarea regulilor de transformare a datelor, dacă e cazul, și gruparea documentelor.
  • Transferul de date – presupune replicarea fluxurilor de business existente în cadrul companiei și transferul datelor către softul utilizat de beneficiar, oricare ar fi acesta.

Toate acțiunile au loc automat, în decurs de câteva secunde și cu o precizie de până la 98%, odată ce procesele de business au fost definitivate, iar motorul de inteligență artificială a învățat ce are de făcut. Asta înseamnă de cel puțin 10 de ori mai rapid decât o poate face un om, pentru un cost lunar cu mult sub cel presupus de un angajat cu salariul minim pe economie. Valoarea unui abonament lunar pentru o companie care procesează 2.000 de pagini de documente pe lună este de doar 300 de euro + TVA. Această sumă însă se poate majora în funcție de tipurile diferite de documente. Important este faptul că numărul facturilor procesate poate crește cu 67,1%, apreciază reprezentanții Smart Touch Technologies.

În procesarea celor mai frecvent întâlnite documente în transport și logistică se pot face analize pentru a determina dacă acestea îndeplinesc condiția de document justificativ și corectitudinea datelor menționate în documente (facturi/bonuri fiscale furnizor), verificări la ANAF, verificări de corespondență între facturile furnizorului și comenzile clienților, se pot extrage date relevante din comenzile de transport primite de la client (date client, referință comandă, număr auto, loc de încărcare/descărcare, dată, tip marfă, greutate, tarif etc.) și se pot înregistra în sistemul TMS/ERP, după parcurgerea tuturor etapelor de validare, se pot genera procese verbale, extrage date din documente de tip BOL/POD și altele.

Apollo este folosit deja în România de două companii care fac parte din grupul DKV Mobility, respectiv Smart Diesel și Tax Refund. Acestora li se adaugă Serviciul Public de Finanțe Locale Ploiești, dar și GAM, Vectra Eurolift Services sau Auchan.

Senior Software automatizează procesele Vitacom Electronics

Senior Software a dezvoltat pentru distribuitorul de produse și accesorii Vitacom Electronics o soluție complexă de automatizare a proceselor, alcatuită dintr-o suită de aplicații la cheie, ce acoperă întreaga activitate a companiei, din etapa de primire a comenzilor de la clienți până la pregătirea acestora în cadrul depozitului și apoi livrarea prin curier.

Vitacom Electronics, care a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 52 de milioane de lei, are în gestiune aproximativ 12.000 de articole, dintre care 9.000 permanent în stoc. În 2021, compania s-a mutat dintr-un depozit de 2.200 m2 într-unul de 5.000 m2, cu o înălțime utilă de 12 m, însă cu o capacitate de depozitare de până la 10 ori mai mare față de locația anterioară. Odată cu mutarea centrului logistic, distribuitorul și-a dorit automatizarea proceselor și obținerea unui control sporit asupra activității, folosind cele mai noi tehnologii disponibile.

Soluția dezvoltată de Senior Software este alcatuită din SeniorXRP (soft ERP destinat companiilor cu fluxuri personalizate), WMS, SeniorAWB (aplicație pentru eficientizarea relației cu furnizorii de servicii de curierat), soluții software & hardware pentru automatizarea depozitului (WMS integrat cu Conveior și AutoStore – sistemul automat de stocare și picking, care pune în valoare puterea roboților de depozit) plus un echipament VNA automat, dirijat de WMS, și echipamente hardware (imprimante fixe și mobile, imprimante laser, imprimantă autobag pentru tiparirea AWB-urilor direct pe punga coletului, mașină de sigilare a cutiilor pe conveior și monitoare pentru urmărirea statusului locațiilor de consolidare).

SeniorXRP asigură accesul facil la datele din sistem și poate stoca un volum mare de informații în aceeași bază de date unică; are interfață web intuitivă și poate fi personalizat rapid, pentru a răspunde cerințelor clientului în timp real.

Capacitate de stocare crescută semnificativ

Având în vedere specificul activității Vitacom, mai exact, distribuția printr-o varietate mare de canale de vânzare – IKA, Marketplace, magazin online, comerț tradițional – era necesară implementarea unei soluții care să le poată gestiona integrat pe toate. În prezent, toate comenzile, indiferent de sursa lor, ajung în sistemul SeniorXRP, iar mai departe sunt transmise către WMS pentru a fi pregătite de livrare.

În depozit, WMS este integrat cu sistemul robotizat AutoStore, un sistem de top la nivel global, cu 25 de ani de experiență, ce asigură o zonă compactă care eficientizează activitatea angajaților din depozit. Acesta oferă posibilitatea de creștere de până la 4 ori a capacității de stocare utilizând același spațiu. În AutoStore, produsele sunt stocate în Binuri, care sunt aduse la porțile de acces pentru picking sau reaprovizionare, cu ajutorul unor roboți de depozit care asigură disponibilitatea operațiunilor 24/7.

Sistemul WMS dirijează și echipamentul VNA de ridicare și manipulare paleți, rolul acestuia fiind de a aduce de pe rafturi marfa necesară pentru reaprovizionarea zonei de AutoStore. Marfa este transferată ulterior cu ajutorul dispozitivelor de scanare în Binurile din AutoStore. Un avantaj major este faptul că marfa poate fi așezată în prima locație disponibilă, iar operatorul nu mai este nevoit să se deplaseze prin întregul depozit pentru a identifica o zonă prealocată mărfurilor respective. WMS solicită sistemului AutoStore un Bin disponibil, operatorul scanează marfa, iar sistemul WMS asociază produsele cu locația corespunzătoare fără niciun efort de deplasare prin depozit pentru operațiunile de PutAway/Așezare.

Prin WMS, listele de picking sunt generate și trimise către AutoStore, iar roboții transferă Binurile cu marfă către zona de picuire. Aproximativ 85% din activitate se realizează cu ajutorul AutoStore, prin intermediul a două sau trei porți, în funcție de numărul de comenzi care trebuie pregătite. Această configurație îi permite unui operator să picuiască până la 115 comenzi pe oră.

Produsele picuite și plasate în cutii sunt așezate ulterior pe conveioare și transportate către zona de sigilare automată. Pentru 80% dintre colete sunt tipărite automat AWB-uri, iar restul ajung în zona de consolidare. Pe conveior se realizează și sortarea automată a coletelor în funcție de curierul ales, astfel încât comenzile să fie transferate fără intervenție umană către locațiile dedicate diferiților curieri.

În zona de consolidare sunt afișate pe un monitor toate locațiile în care sunt puse comenzile. Statusul locațiilor de consolidare este afișat pe bază de culori: verde – comanda din locația respectivă se poate prelua pentru AWB-uri, roșu – locația așteaptă colete pentru a se completa comanda, alb – locația este goală.

SeniorAWB este utilizat pentru a identifica cel mai potrivit curier pentru fiecare comandă în parte, pentru a o transmite către curierul ales și, ulterior, pentru a genera AWB-ul. Sistemul este integrat cu 98% dintre curierii naționali și internaționali și permite vizualizarea tuturor livrărilor într-un singur loc. Folosind un algoritm customizabil de optimizare a costurilor și timpilor de livrare, sistemul propune soluția optimă pentru client, reducând astfel cu până la 25% costurile cu livrarea.

AWB-urile sunt tipărite cu ajutorul unor imprimante fixe și/sau mobile la porțile AutoStore. Trasabilitatea AWB-urilor este urmărită până la livrarea către clientul final sau înapoi în depozit, în cazul retururilor. Toate informațiile cu privire la mișcările stocurilor din depozit sunt transmise din WMS înapoi către SeniorXRP, operatorii din zona de vânzări vizualizând oricând în sistem care este starea comenzilor de la clienți: dacă a fost procesată, dacă s-a emis AWB-ul și care este numărul acestuia, dacă a fost livrată etc. Această funcționalitate oferă vizibilitate și control crescut asupra întregului proces de pregătire a comenzilor, permițând clientului să livreze marfa în cel mai scurt timp și să ofere servicii de calitate.

Soluția dezvoltată pentru Vitacom poate fi implementată în orice domeniu unde se desfășoară activități de depozitare, indiferent că vorbim de producție, distribuție, comerț electronic sau 3PL. În funcție de natura mărfurilor comercializate se pot aduce adaptări sau integrări suplimentare.

Chiar dacă la prima vedere gradul ridicat de automatizare poate părea că generează un consum mai mare de energie electrică, acesta, în fapt, s-a redus semnificativ față de vechiul depozit, pentru că soluțiile hardware implementate sunt noi, moderne și eficiente energetic. În plus, s-a eliminat în proporție de 90% consumul de hârtie din depozit, iar timpul alocat per comandă s-a redus semnificativ.

Procese simplificate, eficiente și sigure cu Simplify by KLG

Simplify by KLG reprezintă un ecosistem de business centrat pe e-commerce, o soluție integrată eficientă de e-fulfillment pentru magazinele online. Astfel, Simplify oferă antreprenorilor o soluție bazată pe integrarea tehnologiei și a fluxurilor operaționale, pentru a eficientiza procesele interne ale unui magazine online. Soluția a luat naștere în contextul dezvoltării comerțului electronic și al e-fulfillment-ului, tendinței tot mai mari spre digitalizare, diversificării cerințelor și presiunii pe calitate și reducerea timpului de procesare.

Partenerii Simplify by KLG sunt Innoship (Platformă care optimizează interacțiunile dintre retaileri și curieri, eficientizând costurile aferente serviciilor de curierat și crescând performanța de livrare printr-o alocare dinamică a comenzilor către curieri), easySales (Integrator de marketplace-uri prin care, printr-o singură integrare, antreprenorii au posibilitatea de a-și expune produsele pe majoritatea marketplace-urilor) și PointLogistix (Soluție WMS flexibilă care facilitează conexiunea activității de e-fulfillment cu toate aplicațiile de business pe care un antreprenor le folosește în activitatea de e-commerce).

Indiferent de platforma magazinului online, stocurile se sincronizează cu soluția Simplify, aceasta din urmă acoperind inclusiv transportul și recepția produselor. Clienții beneficiază de eficiența rețelei de transport KLG Europe la nivel rutier (național și internațional), aerian, maritim sau feroviar. În funcție de stocurile și volumele zilnice, afacerea clientului primește propriul spațiu în depozitele ultra-moderne KLG. În momentul în care se plasează o comandă din magazinul online, Simplify o preia automat și începe pregătirea acesteia, de la alegerea și ambalarea produselor până la etichetarea și pregătirea lor de livrare. Se asigură un timp de tranzit mai scurt și crește gradul de satisfacție. Inclusiv retururile sunt acoperite: comenzile sunt returnate la depozitul KLG, unde pot fi cu ușurință reintroduse în stoc sau puse deoparte, până la evaluarea lor.

Principalii beneficiari ai Simplify sunt antreprenorii din industriile modă și accesorii (haine, încălțăminte, bijuterii, ceasuri etc.), jucării, suplimente alimentare, produse alimentare (no-fresh), accesorii IT, electronice mici, cosmetică și îngrijire personală, cărți, birotică și cadouri.

Platforma actuală Simplify dispune de conveioare, un lift pentru etajele platformei și multiple puncte de validare. Se folosește sistemul Vocovo de comunicare în timp real pentru eficientizarea proceselor și micșorarea timpului de pregătire a comenzilor. Din 2022, acesta poate ajunge până la 30 de minute, capacitatea curentă de procesare fiind de aproximativ 9.000 de comenzi pe zi. Se folosesc diferite tipuri de picking (single line, multiline, multizone, picking consolidat).

Un avantaj important este acela că se plătește doar pentru spațiul ocupat și pentru numărul de comenzi livrate, iar acuratețea în pregătirea comenzilor este de 99,98%.

Momentan, soluția este dezvoltată în hub-urile KLG din București și Cluj, urmând ca în viitorul apropiat să fie implementată și la Timișoara. De anul viitor este planificată extinderea sistemelor de conveioare în platforma de stocare și pregătire, cu sisteme pick to light/put to light, iar din 2025 va fi implementat un sorter de colete pentru curieri.

De subliniat faptul că soluția Simplify nu a fost dezvoltată pentru a fi vândută. Valoarea totală a proiectului din 2019 până în prezent se ridică la peste 750.000 de euro, bani alocați exclusiv din fonduri propii KLG.

Servicii de bursă de transport personalizate cu Trans.eu PFX

Soluția PFX, dezvoltată de Trans.eu, se adresează în special caselor de expediții, operatorilor de logistică și transportatorilor, contribuind la optimizarea și eficientizarea proceselor de lucru. Pe scurt, în PFX se publică oferta de marfă către propria bază de transportatori de încredere, dedicați rutei/relației selectate, iar procesul de negociere se realizează direct în messenger-ul integrat.

Dezvoltarea acestei soluții a fost determinată de un cumul de factori, printre care se numără situația pandemică, blocajul din Canalul Suez, scăderea capacității de transport la nivel european și războiul din Ucraina. Prin crearea unei burse private se optimizează și eficientizează procesul de comunicare din departamentul operațional al caselor de expediții în relaționarea directă cu companiile partenere de transport. În același timp se evită efectul de spam ori negocierile multiple în același timp, plus că se oferă acces direct la istoricul de conversații și negocieri, dar și la rapoarte Business Intelligence.

Soluția PFX propune un model „end-to-end”: informația este trasabilă din momentul în care oferta de marfă este primită în departamentul operațional, până în momentul în care operatorul acceptă marfa, o preia, transportă și livrează beneficiarului final. Acest lucru se realizează prin modulul PFX împreună cu Loads2GO! Și Loads2DO!

Prin implementarea PFX se vizează și reducerea nivelului de emisii prin reducerea numărului de kilometri efectuați fără încărcătură. În plus, se poate face o mai bună predictibilitate în alocarea mărfurilor și realizarea unei execuții mai eficiente.

Costul de plecare este 99 de euro, la care se adaugă un procent variabil în funcție de numărul de tranzacții reușite și de pachetul de servicii solicitate de către client.

Juriul a punctat gradul de inovație (dacă acesta este primul sistem de pe piață care îndeplinește o anumită sarcină sau, în cazul în care nu e primul, dacă oferă instrumente noi, menite să crească eficiența operațională), gradul de creștere a eficienței/productivității, prețul de achiziție/investiție în raport cu perioada de amortizare, ușurința de implementare/utilizare, dacă sunt necesare investiții suplimentare în formare, instrumente etc. și impactul asupra mediului.

În afară de reprezentanții revistei Tranzit, din juriu au făcut parte reprezentanți ai companiilor de retail (Adrian Drăgănescu – Mega Image), transport (Loredana Apreutese – Internațional Alexander, Alexandru Borza – H. Essers și Bogdan Dragomir – Step One), logistică (Alexandru Catană – Quehenberger și George Ilie – IB Cargo), producție (Anișoara Cioroba – Cris-Tim și Andrei Bulgaru – Unilver), curierat (Cornel Morcov – FAN Courier) și specialiști în transport și logistică (Mircea Vlah).

Articole similare

Ad