Utilizarea lucrătorilor non-europeni în transporturi este pusă sub semnul întrebării de mai mulți eurodeputați, care reclamă „condițiile inumane de muncă” și „salariile foarte mici, fără alte drepturi și asigurări de sănătate incluse” de care au parte în special lucrătorii asiatici, angajați prin intermediul firmelor de recrutare.
Într-o scrisoare adresată Comisiei Europene, deputatul italian Valentina Palmisano (Sânga Europeană) reclamă faptul că utilizarea lucrătorilor non-europeni contravine legislației în vigoare – Regulamentului 492/2011 și Directivei 52/2009 – și creează concurență neloială între transportatori. Mai mult, pune în pericol siguranța rutieră.
Într-un răspuns oferit de comisarul european pe Afaceri Interne și Emigrare, Magnus Brunner, Comisia monitorizează în mod regulat punerea în aplicare a Directivei 52/2009 privind sancțiunile angajatorilor de către statele membre și organizează reuniuni periodice ale grupului de experți pe tema migrației ilegale și a directivei pentru a face schimb de informații și de bune practici. Comisia intenționează să intensifice aplicarea și, dacă este necesar, să revizuiască normele privind prevenirea exploatării lucrătorilor în Europa cu statut neregulamentar. În acest context, Comisia evaluează în prezent performanța Autorității Europene a Muncii (ELA) în raport cu obiectivele, mandatul și sarcinile acesteia.
În conformitate cu articolul 5 din Regulamentul (CE) nr. 1072/20092, „statele membre ar trebui să elibereze transportatorilor UE care dețin un permis comunitar cu un atestat de conducător auto pentru fiecare șofer pe care îl angajează sau îl folosește în mod legal și care nu este nici resortisant al unui stat membru, nici rezident pe termen lung. Atestarea demonstrează faptul că șoferul este angajat legal în conformitate cu normele relevante din statul membru care o eliberează. Comisia nu are cunoștință de probleme sistematice cu privire la eliberarea de către statele membre a atestărilor de conducător auto și condamnă cu fermitate orice practică discriminatorie între șoferii străini și șoferii din UE în ceea ce privește condițiile de muncă și remunerarea.”
Pachetul Mobilitate, adoptat în iulie 2020, a îmbunătățit substanțial condițiile de muncă și remunerarea șoferilor, arată comisarul Brunner, și trebuie aplicat tuturor șoferilor, indiferent de naționalitatea acestora. Este de competența statelor membre să pună în aplicare aceste reguli prin controale în trafic și la sediul operatorilor de transport.