Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ce mai e nou în transportul și logistica globale aflăm de la Upply

Mediul economic și operațional din 2021 a fost benefic celor mai mari firme de transport și logistică din lume, care și-au crescut și veniturile, și profitabilitatea, așa cum reiese dintr-o analiză recentă realizată de Upply, numită Panorama financiară a celor mai importante companii din lume.

2021 a fost un an de redresare economică puternică, în care PIB-ul global a crescut cu 5,7%, potrivit datelor Băncii Mondiale, după ce în 2020 scăzuse cu 3,3% din cauza pandemiei. Conform Organizației Mondiale a Comerțului, schimburile comerciale au crescut cu 9,8%, acoperind și scăderea de 5,3% din anul precedent, ceea ce a influențat semnificativ industria de transport și logistică.

Totuși, asta nu înseamnă că virusul dispăruse, ci lumea a fost afectată de noi valuri ale pandemiei. Doar că apariția vaccinului a permis ca activitatea să nu fie complet blocată, ca la apariția Covid-19. Iar planurile de ajutor de stat au stimulat consumul în țările occidentale.

În Europa și Statele Unite, redresarea care a început în a doua jumătate din 2020 a continuat și s-a intensificat în 2021, dar creșterea bruscă a cererii a pus presiune pe resursele necesare pentru a produce bunuri – energie, materii prime sau bunuri intermediare, cum ar fi microcipurile – ceea ce a avut un impact major asupra lanțurilor de aprovizionare.

Noua situație economică a condus în primul rând la o creștere puternică a inflației. Băncile centrale au vrut inițial să creadă că acesta este un caz izolat care se va încheia în câteva luni, dar azi se vede clar că este o tendință pe termen lung.

Dificultățile în obținerea accesului la resurse au luat proporții atât de mari, încât au dus la deficite și întreruperi ale producției, deci și la dezorganizare în lanțurile logistice, cu impact negativ asupra eficienței operaționale.

O altă noutate este aceea că expeditorii au fost supuși unei creșteri fără precedent a costurilor de producție și de aprovizionare, tarifele de transport au crescut până la valori nemaiîntâlnite, mai ales la internațional, iar capacitatea limitată a pus transportatorii într-o poziție de forță pentru prima dată după o lungă perioadă.

Creșterea prețurilor a fost spectaculoasă mai ales în transportul maritim și aerian, în timp ce la transport rutier creșterea a fost inițial mai lentă, a devenit semnificativă în a doua jumătate a lui 2021 și a atins valori record în 2022.

După cum arată Panorama Upply, premiul pentru creștere merge către companiile de transport maritim, care au avut chiar și creșteri procentuale de profit de 3-4 cifre. Dar expeditorii au înregistrat și ei rezultate financiare bune. În transportul rutier, prețurile au crescut, dar la o scară mult mai modestă și nu întotdeauna suficient pentru a preveni erodarea marjelor de profit.

Articole similare

Ad