Tradiționala analiză a pieței europene de transport pe care Upply, Ti și IRU o fac în fiecare trimestru arată nu numai evoluția indicelui tarifelor, ci și modul în care creșterea costurilor face ca prețurile de transport să rămână totuși mari, în ciuda volumelor încă reduse.
Salariile din transport și depozitare au crescut cu 17,6% față de nivelurile din 2019, deoarece șoferii sunt tot mai puțini, dar și alte categorii de personal sunt greu de găsit. Noile previziuni ale IRU arată că anul viitor deficitul de conducători auto este prognozat să ajungă la 11%, determinat de așteptările de creștere a cererii de transport, precum și de îmbătrânirea personalului actual.
Prețurile combustibililor din octombrie sunt cu 14% mai mari față de iunie 2023, piesele de schimb s-au scumpit cu 15,9%, întreținerea/reparațiile cu 21,4% și asigurările cu 6,3%.
Iar acum urmează taxele de drum, unde Germania va da tonul la 1 decembrie și va determina creșterea cu până la 83% a costurilor din prezent, în timp ce alte câteva țări central și est-europene se pregătesc și ele pentru implementarea noului sistem european de taxare a emisiilor de CO2.
Michael Clover, Head of Commercial Development în cadrul Ti, este de părere că aceste creșteri au o magnitudine suficientă pentru a face ca modelele actuale de operare să devină nesustenabile pentru mulți operatori, care vor fi nevoiți să transfere costurile în plus către expeditori, deci să crească tarifele de transport al mărfurilor în țările afectate de creșteri de taxe de drum. Și Vincent Erard, Senior Director of Strategy and Development în cadrul IRU, este de părere că transportul rutier este angajat într-o transformare fără precedent, trebuind atât să răspundă cererii tot mai mari (cu 50% până în 2050), cât și să se decarbonizeze. Or, fără sprijin, companiile mici și mijlocii, majoritare în domeniu și cu o marjă de profit de numai 1-2%, nu pot face față și creșterii costurilor, și investițiilor în vehicule mai puțin poluante, și deficitului de șoferi care a ajuns la 225.000 de persoane în al doilea trimestru din 2023. Deci există un risc mare să nu se atingă nici obiectivele economice, nici cele de mediu.