După adoptarea OUG nr. 141/2024 privind modificarea legii transporturilor (OG 27/2011), prin care se stabilește liberalizarea serviciilor regulate interjudețene de la 1 iulie 2025, Ministerul Transporturilor a publicat la finele anului trecut și normele metodologice de aplicare. Astfel, înregistrarea solicitărilor de efectuare a curselor interjudețene, dar și verificarea îndeplinirii condițiilor legale, monitorizarea și statistica acestor servicii, urmează să se facă printr-o platformă informatică denumită „rețea de mobilitate rutieră națională”. Aceasta va fi gestionată de ARR și va include toate informațiile privind solicitările formulate de transportatori, trasee, curse, frecvențe, grafice de circulație, autobuze, notificări de renunțare, precum și măsuri administrative de sancționare ale operatorilor. Deși totul pare clar, mai sunt încă lucruri de rezolvat, despre care nu se menționează în Norme, cum ar fi transportul pe bază de cupoane, accesul în autogări sau în stații publice etc.
Despre toate aceste chestiuni, dar și despre polemicile create în jurul liberalizării și în care au fost implicate diferite grupuri de interese am discutat cu Vasile Toma, specialist în transporturi, fost senator și deputat în Parlamentul României.
Asociațiile patronale ale transportatorilor au cerut susținerea Guvernului pentru măsura de extindere a scutirii de CAS și impozit pe venit pentru șoferii cu salariu minim brut de 3.000 de lei pe lună, cum prevede proiectul de lege depus de senatorul PSD Vasile Toma.
Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a recunoscut că Guvernul are rezerve privind o extindere a facilităților fiscale acordate pentru construcții, care au adus dificultăți României în accesarea unor fonduri europene ca urmare a faptului că aceste facilități au fost asimilate ajutorului de stat, acordat fără aprobarea Comisiei Europene.
De asemenea, reprezentanții asociațiilor patronale ale transportatorilor au clarificat cu ministrul finanțelor că și cei care au depășit data de 25 a lunii cu plata datoriilor către Stat sunt eligibili pentru a primi ajutorul constând în rambursarea a 41,5% din salariu pentru angajații reveniți din șomaj tehnic, în ciuda interpretării, eronate, la nivelul ANOFM, care îi refuzau pe cei care nu făcuseră plata datoriilor către instituțiile Statului până în 25 ale lunii, când trebuiau depuse declarațiile fiscale.
02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit